Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Åbning af M4
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Åbning af M4
Af Togiudlandet. 24/06-24, 13:03.
Citat fra: Ncard00 Dato 23/06-24, 18:54Og derudover vises havnebusserne på skærmene på Enghave brygge station under "bus", selvom dette er havnebusser, hvilket er lidt misvisende og forvirrende.

Helt enig - DOT kunne godt skille havnebusserne ud fra busserne på hjul ved fx et bådpiktogram og deres egen afdeling på skærmene. Det kan man finde ud af i udlandet.

Men vi skal nok bare være tilfredse med, at de trods alt kalder det sejlplan og ikke køreplan - i hvert fald nogle steder.

Åbning af M4
Af Ottoemil. 27/06-24, 15:46.
Goddag i forummet!
Jeg var også til metroåbning i lørdags - og der var godt nok mange mennesker, især på Mozarts Plads. I mandags var jeg også forbi, og da var der væsentlig bedre plads på statonerne! Her er et par billeder.
Det var spændende endelig at få de nye stationer at se, og jeg synes, det er godt, at stationerne har fået mere individuelt præg end stationerne på de 'gamle' metrolinier.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
København Syd, 24.6.

 Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Perronen på København Syd, 24.6.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Perronen på Mozarts Plads station, 24.6.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Fordeleretagen på Enghave Brygge station, 24.6.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Havneholmen station, 24.6.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Perronen på Havneholmen station, 22.6.

v.h.
Ottoemil   


Åbning af M4
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 27/06-24, 18:09.
Som altid fine billeder, Emil! Jeg må tage mig tid til en odyssé ad M4 og se de nye stationer.

Åbning af M4
Af Niels Munch. 28/06-24, 06:44.
Også undertegnede kiggede i går lidt på M4 syd, kombineret med besøg på DieselHouse (hvor B&W museet let forbigår selskabets jernbaneaktiviteter, men dog kan anbefales):

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
København Syd, kig mod n-v fra Køge Bugt banens perron.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
København Syd, 'concourse' med metronedgang t.v. og opgang mod Carl Jacobsen Vej. 

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
København Syd, indgang til metrostationen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
København Syd, kunsterisk udsmykning i trapperummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Enghave Brygge med H. C. Ørsteds Værket i baggrunden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DieselHouse, i 30 år verdens største dieselmotor.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Mozarts Plads, blik s-ø ad Borgmester Christiansens Gade. 

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Mozarts Plads, udsmykning i trapperummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tilbage til København Syd, sporarrangementet ved metrostationen.

Alle fotos 27.06.2024 og ved mig (nm).

DieselHouse: Foruden de små motorer, der startes om torsdagen, blev den store, som senest var i drift ved det omfattende strømsvigt i 2003, ekstraordinært startet. Bemærk museets åbningstider. Gratis adgang.

Bedste hilsener
Niels     

Åbning af M4
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 28/06-24, 07:01.
Seneste redigering: 28/06-24, 07:02 af Michael Deichmann
Citat fra: Niels Munch Dato 28/06-24, 06:44(hvor B&W museet let forbigår selskabets jernbaneaktiviteter....
De var vel heller ikke specielt mindeværdige? Og bragte vel heller ikke noget nyt til verdenshistorien?
Men OK - der kunne da godt lige være en enkelt planche der nævnte at de også havde forsøgt sig med det....

Men tilbage til emnet - det er sgu blevet et flot anlæg!

Åbning af M4
Af Niels Munch. 28/06-24, 07:24.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/06-24, 07:01
Citat fra: Niels Munch Dato 28/06-24, 06:44(hvor B&W museet let forbigår selskabets jernbaneaktiviteter....
De var vel heller ikke specielt mindeværdige? Og bragte vel heller ikke noget nyt til verdenshistorien?
Men OK - der kunne da godt lige være en enkelt planche der nævnte at de også havde forsøgt sig med det....

Generaliebladet ser således ud: https://www.jernbanen.dk/fabrik.php?id=4 .

Der var på museet en bette planche, der dels viste en DSB rutebil, dels en Pedershaab traktor, begge forsynet med en BurWain dieselmotor.

Man startede denne BurWain, der dog havde ligget i et patruljefartøj bygget under krigen på Orlogsværftet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
BurWain 6 A 13 D (105 ehk ved 2.000 omdr./min.).

M.v.h.
Niels 

Åbning af M4
Af Niels Munch. 28/06-24, 09:17.
Kollektiv Trafik Forum nyheder 25. JUN 2024:

"Nye metrostationer betyder ændrede buslinier til oktober
Lørdag 22. juni åbnede en ny strækning på den københavnske metro. Den nye linie, M4, til Sydhavnen og Valby betyder, at flere busruter lægges om i efteråret 2024.
....."


Læs hele nyheden her: https://www.kollektivtrafik.dk/nye-metrostationer-betyder-aendrede-buslinier-til-oktober/3191 .

M.v.h.
Niels

Åbning af M4
Af Niels Munch. 28/06-24, 09:58.
Og nu vi er ved busserne, så har NOBINA netop genvundet kontrakten om metrobuskørsel: https://myldretid.dk/nyheder/nr/1063 .

M.v.h.
Niels

Åbning af M4
Af metrohenrik, Ringsted. 28/06-24, 10:51.
Citat fra: Niels Munch Dato 28/06-24, 06:44Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tilbage til København Syd, sporarrangementet ved metrostationen.

Alle fotos 27.06.2024 og ved mig (nm).

DieselHouse: Foruden de små motorer, der startes om torsdagen, blev den store, som senest var i drift ved det omfattende strømsvigt i 2003, ekstraordinært startet. Bemærk museets åbningstider. Gratis adgang.

Bedste hilsener
Niels     

Krydsningen her ved København Syd (NEL) hedder Gåsebæk (GÅB)
Udfletningen lige før Havneholmen i retning mod Havneholmen hedder, Kalvebod Brygge.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Åbning af M4
Af PD Hansen. 28/06-24, 16:53.
Citat fra: metrohenrik Dato 28/06-24, 10:51
Citat fra: Niels Munch Dato 28/06-24, 06:44Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tilbage til København Syd, sporarrangementet ved metrostationen.

Alle fotos 27.06.2024 og ved mig (nm).

Krydsningen her ved København Syd (NEL) hedder Gåsebæk (GÅB)
Udfletningen lige før Havneholmen i retning mod Havneholmen hedder, Kalvebod Brygge.

Nok mest til Henrik: Hvorfor er kabelbakker på M4 mod Syd langs tunnelvæg pakket ind i Morgan FireMaster wrap ved passage af stationer og sporskiftekamre, når der ikke er tilsvarende indpakning på hverken M1/M2, M3 eller M4 Nordhavn? Øgede sikkerhedskrav siden tidligere strækninger blev færdiggjorte eller større risiko ved stationer på M4 Syd? Burde det evt. tilføjes på de gamle strækninger?

Åbning af M4
Af metrohenrik, Ringsted. 1/07-24, 06:58.
Citat fra: PD Hansen Dato 28/06-24, 16:53
Citat fra: metrohenrik Dato 28/06-24, 10:51
Citat fra: Niels Munch Dato 28/06-24, 06:44Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tilbage til København Syd, sporarrangementet ved metrostationen.

Alle fotos 27.06.2024 og ved mig (nm).

Krydsningen her ved København Syd (NEL) hedder Gåsebæk (GÅB)
Udfletningen lige før Havneholmen i retning mod Havneholmen hedder, Kalvebod Brygge.

Nok mest til Henrik: Hvorfor er kabelbakker på M4 mod Syd langs tunnelvæg pakket ind i Morgan FireMaster wrap ved passage af stationer og sporskiftekamre, når der ikke er tilsvarende indpakning på hverken M1/M2, M3 eller M4 Nordhavn? Øgede sikkerhedskrav siden tidligere strækninger blev færdiggjorte eller større risiko ved stationer på M4 Syd? Burde det evt. tilføjes på de gamle strækninger?


Uha... Det har jeg ikke den ringeste anelse om.
Husk på at Metro Service (hvor jeg er fra) først overtog systemet da Kong X klippede snoren. 
Hele byggeprocessen og den efterfølgende godkendelsesproces er Metroselskabets opgave.

Men jeg skal se om jeg kan finde en der måske kender forklaringen.. :-)

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak