Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Kan man køre fra Køge Nord til CPH Lufthavn?
Selvom de nye fjerntogsperroner på Kbh Syd ikke er færdige endnu, tænkte jeg at det allerede måtte være muligt at køre fra Køge Nord til CPH Lufthavn, da jeg troede at man på Kbh Syd kunne køre mod Ørestaden. (jeg har ingen anelse om hvordan jeg skulle finde ud af om der er sådan et skiftespor)

Jeg ser på Rejseplanen at der er tog fra Høje Taastrup til Ørestad uden stop, og kortet viser at det kører gennem Kbh Syd. Hvis kortet altså er korrekt, men det må det jo være, ellers ville der vel være stop på Kbh H.

Men jeg kan altså ikke finde direkte tog fra Køge Nord til CPH Lufthavn. Så er der nogen der ved om det er planlagt? Jeg regner med at det måske bliver mere sandsynligt når Femerntunnelen åbner. Der er jo allerede Snälltoget der kører over Kbh Syd i stedet for Kbh H. Så er det manglende direkte tog bare fordi der ikke er nok efterspørgsel? Der er jo også andre byer sydpå som kunne have interesse i at komme til lufthavnen.

Er der nogen der ved hvordan jeg søger på rejse der undgår et specifikt stop? Som f.eks. Kbh H. Så ville det være nemmere at finde disse tog. Specielt da Kbh Syd jo ikke er færdig endnu, så jeg kan ikke tilføje det som et krævet stop.

Ja, det er en masse dumme spørgsmål men jeg håber at blive lidt klogere.

Citat fra: janus Dato 18/06-24, 15:58Selvom de nye fjerntogsperroner på Kbh Syd ikke er færdige endnu, tænkte jeg at det allerede måtte være muligt at køre fra Køge Nord til CPH Lufthavn, da jeg troede at man på Kbh Syd kunne køre mod Ørestaden. (jeg har ingen anelse om hvordan jeg skulle finde ud af om der er sådan et skiftespor)

Du kan finde svar på dit spørgsmål her:

https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/TIB_S/TIB_S-10_06_2024
Strækning 6,side 194



Citat fra: janus Dato 18/06-24, 15:58Selvom de nye fjerntogsperroner på Kbh Syd ikke er færdige endnu, tænkte jeg at det allerede måtte være muligt at køre fra Køge Nord til CPH Lufthavn, da jeg troede at man på Kbh Syd kunne køre mod Ørestaden. ..

Det kan du allrede, med IC-togene.

Men du mener nok direkte, uden om Købehavn H ;-)

Til det, ja det er muligt at køre tog den vej.

Perronerne på Købehavn S, til tog der køres "direkte mod Ørestad" (som du formulerer det), er under konstruktioon og ikke færdige endnu.

Citat fra: thomastog Dato 18/06-24, 21:42
Citat fra: janus Dato 18/06-24, 15:58Selvom de nye fjerntogsperroner på Kbh Syd ikke er færdige endnu, tænkte jeg at det allerede måtte være muligt at køre fra Køge Nord til CPH Lufthavn, da jeg troede at man på Kbh Syd kunne køre mod Ørestaden. ..

Det kan du allrede, med IC-togene.

Men du mener nok direkte, uden om Købehavn H ;-)


Det er kun muligt den anden vej da 1417/117 er eneste direkte tog mellem Cph Lufthavn og Køge Nord

Jeg tror ikke sandsynligheden for tog fra Køge Nord specifikt og direkte til Lufthavnen er særligt sandsynlige. Der vil dog formentlig blive mulighed for at lave et relativt let skifte på Kbh Syd over til Ring Syd-togene.

Internationale tog der kører igennem Køge Nord uden stop, og så standser på Kbh Syd og Lufthavnen før de kører videre til Sverige? Meget sandsynligt.

Desuden skal tog der kører mellem Øresundsbanen og Ny Bane krydse over sporene i niveau på Kbh Syd, så man vil formentlig gerne prøve at begrænse antallet af tog der laver den manøvre.

Som sagt, ja det er muligt at køre denne vej. Det er dog uhyre sjældent det bliver brugt. Der er i regelmæssig drift kun ét tog om dagen, og det er et materieltog (uden passagerer) fra Slagelse som kører over Køge Nord og direkte til Lufthavnen udenom Hovedbanegården. Og denne kører kun fire dage om ugen  :)

Derudover kan denne vej selvfølgelig også bruges under uorden, men der er ikke mange tilfælde hvor det er praktisk at køre direkte fra Køge Nord til/fra Ørestad eller Lufthavnen.

Er der ikke mange godstog Tyskland-Storebælt-Sverige ?
Går de ikke ret meget igennem Køge Nord?

Citat fra: Bengt Larsson Dato 26/06-24, 10:24Er der ikke mange godstog Tyskland-Storebælt-Sverige ?
Går de ikke ret meget igennem Køge Nord?

Det er nok underforstået i tråden at der er tale om persontog, hvor der jo endnu ikke er perroner ved Øresundsbanen på København S.

Man kan jf. tidligere indlæg godt komme fra Ringsted-banen (og banen fra Vigerslev) til Øresundsbanen lige før København S. Se evt. også Openrailwaymap.

Citat fra: Bengt Larsson Dato 26/06-24, 10:24Er der ikke mange godstog Tyskland-Storebælt-Sverige ?
Går de ikke ret meget igennem Køge Nord?
Alle godstog kører nu via Roskilde og primær årsag er at de skal have ETCS udstyr, som kun nogle få godslokomotiver har nu, da banen via Køge Nord netop har det.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak