Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Israel sælger 33 IC3 tog til Rumænien
Gå ned Sider:[1] 2
Israel sælger 33 IC3 tog til Rumænien
Af andersj, Aalborg. 23/06-24, 22:28.
Ifølge et israelsk medie har de israelske statsbaner indgået aftale om at sælge 33 IC3 togsæt itl Ferotrans i Rumænien. Togsættene er taget ud af drift i Israel og er pt. henstillet. 
Da artiklen er på hebraisk ved jeg ikke om google har oversat salgsprisen på 1,5 mio. dollars korrekt - det virker som en meget lav pris for alle togsæt og som en ret høj pris for hvert enkelte togsæt. Kan også være det er 15 mio. dollars.

Link til artiklen: https://m.news1.co.il/Archive/001-D-487196-00.html?AfterBan=1


Anders

Sitat fra artikkelen: "Den totale transaksjonen er på rundt 1,5 millioner dollar". Så langt mine etter hvert litt rustne hebraiskkunnskaper (Ja, jeg har en utdannelse som innebar at jeg i sin tid måtte lære meg heebraisk.) strekker til, er det en korrekt oversettelse av det som står.

I og med at Israel nå har elektrifisert de strekningene som ble trafikkert med IC3-togene, eller type 188, som de het his de israelske jernbanene, er det naturlig at man prøver å avhende dem. Selv om de begynner å ddra på åreene, vil de antakelig ennå kunne ha noen år i aktiv tjeneste foran seg, og Romania har fremdeles en svært lav elektrifiseringsgrad.


Jeeg hadde en meget behagelig reise med type 188 til og fra en konferanse i Jerusalem i 2014. Det var helt uproblematisk å fotografere togene. Kun én gang ble jeg tilsnakket av en sikkerhetsagent som ville forsikre seg om at jeg ikke fotograferte anlegg og sikkerhetsinnretninger. Han fikk se gjennom bildene jeg hadde tatt, og var tilfreds med det han så, og ønsket meg lykke til med den videre fotograferingen.


Se flere bilder av RIs type 188 (IC3) og andre israelske tog her.



Med tanke på DSB's stramme materielsituation - og dertil problemerne med Lint i MV-jylland - kunne det vel faktisk have været oplagt for Trafikministeriet at købe nogle/alle af dem? Det afhænger selvfølgelig af hvor meget de er blevet modificeret, men så dyrt kunne det vel ikke have været at tilpasse dem danske forhold? Nå, det forbliver jo hypotetisk :)

Citat fra: andersj Dato 23/06-24, 22:28Ifølge et israelsk medie har de israelske statsbaner indgået aftale om at sælge 33 IC3 togsæt itl Ferotrans i Rumænien. Togsættene er taget ud af drift i Israel og er pt. henstillet. 
Da artiklen er på hebraisk ved jeg ikke om google har oversat salgsprisen på 1,5 mio. dollars korrekt - det virker som en meget lav pris for alle togsæt og som en ret høj pris for hvert enkelte togsæt. Kan også være det er 15 mio. dollars.

Link til artiklen: https://m.news1.co.il/Archive/001-D-487196-00.html?AfterBan=1

Det bliver spændende at følge denne handel. FEROTRANS indgik i 2018 aftale med hollandske NS om køb af et antal Buffel (DM90, TALBOT 1996-98), der var blevet overflødige ved elektrificeringen af de hollandske baner. Parterne røg i totterne på hinanden, og handelen opløstes ved en retslig instans. Togene forlod aldrig Holland.

NS har herefter solgt et antal af Buffel-togene til polske SKPL - til irritation for FEROTRANS, som hævdede, at togenes transport gennem Tyskland var "ulovlig". Prisen var efter sigende 33.000 EUR pr. 2-vogns sæt.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 08:24Med tanke på DSB's stramme materielsituation - og dertil problemerne med Lint i MV-jylland - kunne det vel faktisk have været oplagt for Trafikministeriet at købe nogle/alle af dem? Det afhænger selvfølgelig af hvor meget de er blevet modificeret, men så dyrt kunne det vel ikke have været at tilpasse dem danske forhold? Nå, det forbliver jo hypotetisk :)

Vi har været inde på det før og ikke mødt forståelse for forholdet.
Dette skal dog ikke forhindre mig i at gentage:
- IC3'erne fra Israel er ikke magen til DSBs.

Der er lige noget med air-con......og nok også noget med vedholdelsesstandarden, som for år tilbage var ganske lav.
God fornøjelse med at dem igennem paprmøllen hos Trafikstyrelsen.....tror at grise lærer at flyve først.

Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 08:24Med tanke på DSB's stramme materielsituation - og dertil problemerne med Lint i MV-jylland - kunne det vel faktisk have været oplagt for Trafikministeriet at købe nogle/alle af dem? Det afhænger selvfølgelig af hvor meget de er blevet modificeret, men så dyrt kunne det vel ikke have været at tilpasse dem danske forhold? Nå, det forbliver jo hypotetisk :)

Man undersøgte faktisk det scenarie for en hel del år siden. De israelske IC3'ere er ret forskellige fra de danske. Blandt andet har de ikke oliefyr til opvarmning om vinteren, og deres klimaanlæg er langt kraftigere end de danske. Så meget endda, at de israelske tog har en ekstra generator, tre styks frem for de danske to.

Derudover har de danske IC3'ere også fået nye typer motorer og gearkasser, siden de blev leveret. Og i dag skal man så også lige medregne indbygning og godkendelse af ETCS og DK-STM.

Israel sælger 33 IC3 tog til Rumænien
Af andersj, Aalborg. 24/06-24, 10:51.
Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 08:24Med tanke på DSB's stramme materielsituation

Man kunne også bare have undladt at sælge de sidste 10 Øresundstog. Problemet med materielmangel har man jo løst ved bare at køre færre tog på især Sjælland - at der så ikke er plads til de rejsende i de tilbageværende tog er ikke noget der interessere ledelsen.

Anders

Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 08:24Med tanke på DSB's stramme materielsituation - og dertil problemerne med Lint i MV-jylland - kunne det vel faktisk have været oplagt for Trafikministeriet at købe nogle/alle af dem?


Hej Jonas
De lidt ældre af os husker hvordan nogle af det gamle materiel kom "hjem". Det skete i januar 2021.

Pressen var talstærkt til stede:

https://www.tv2ostjylland.dk/norddjurs/engang-var-de-en-eksportsucces-nu-vender-danskproducerede-ic3-tog-hjem-efter-30-aar-i-israel
https://www.soefart.dk/article/view/774100/efter_30_ar_i_israel_blev_danske_ic3tog_sejlet_hjem
https://norddjurs.lokalavisen.dk/samfund/ECE14723537/grenaa-tog-imod-ic3tog-fra-israel/
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/danske-tog-sejles-hjem-efter-naesten-30-aar-dsb-vil-skraelle-gamle-tog

Mon det kan tænkes at de togsæt ikke har været udrustet til dagens krav i DK om signalstyring og er udkørt på en måde at det vil være temmelig bekosteligt at renovere dem og indhente typegodkendelser?

 

Citat fra: andersj Dato 24/06-24, 10:51
Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 08:24Med tanke på DSB's stramme materielsituation

Man kunne også bare have undladt at sælge de sidste 10 Øresundstog. Problemet med materielmangel har man jo løst ved bare at køre færre tog på især Sjælland - at der så ikke er plads til de rejsende i de tilbageværende tog er ikke noget der interessere ledelsen.

Man fik en utroligt god pris for de ti ET sæt, idet man have en unik vare og en køber der meget gerne ville have fingrene i dem.

I øvrigt kører der faktisk utroligt mange tog på Sjælland nu, i forhold til før, i takt med elektrificeringsprogrammet og signalprogrammet rykker sig.

Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 08:24Med tanke på DSB's stramme materielsituation - og dertil problemerne med Lint i MV-jylland - kunne det vel faktisk have været oplagt for Trafikministeriet at købe nogle/alle af dem? Det afhænger selvfølgelig af hvor meget de er blevet modificeret, men så dyrt kunne det vel ikke have været at tilpasse dem danske forhold? Nå, det forbliver jo hypotetisk :)

De adskiller sig, som andre også nævner, en del fra de danske togsæt i blandt andet generatorer, aircondition og sidst, men vigtigst, stand. De israelske ic3 sæt er ikke i en særligt god stand og det ville ikke give mening at give dem videre til GoCollective for at hjælpe med Lint situationen. Du ville give dem endnu større problemer.

Rumænien er en oplagt køber. De har lidt lavere krav, er bagud teknisk på langt de fleste punkter og fik, uden de helt store problemer, IC2 sættene ud at køre. Det er også rumænere der har købt den eksisterende IC4 flåde.

Israel sælger 33 IC3 tog til Rumænien
Af andersj, Aalborg. 24/06-24, 15:46.
Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 14:49
Citat fra: andersj Dato 24/06-24, 10:51
Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 08:24Med tanke på DSB's stramme materielsituation

Man kunne også bare have undladt at sælge de sidste 10 Øresundstog. Problemet med materielmangel har man jo løst ved bare at køre færre tog på især Sjælland - at der så ikke er plads til de rejsende i de tilbageværende tog er ikke noget der interessere ledelsen.

Man fik en utroligt god pris for de ti ET sæt, idet man have en unik vare og en køber der meget gerne ville have fingrene i dem.

I øvrigt kører der faktisk utroligt mange tog på Sjælland nu, i forhold til før, i takt med elektrificeringsprogrammet og signalprogrammet rykker sig.

Men stadig - materielsituationen er presset og der er stadig en del usikkerhed om hvornår Talgo og IC5 kommer i drift.

På Kystbanen er driften jo reduceret, København-Roskilde-Odense togene er nedlagt og flettet sammen med CPH-Slagelse togene og der er to færre regionaltog mellem Roskilde og København i timen - alt dette er bare forskellen mellem K23 og K24.

Anders

Israel sælger 33 IC3 tog til Rumænien
Af Jonas1983. 24/06-24, 16:05.
Seneste redigering: 24/06-24, 16:08 af Jonas1983
Jeg beklager, at jeg - halvt i spøg, halvt i alvor - formastede mig til at foreslå noget, der åbenbart dels har været debatteret før, dels er helt umuligt! 8)

Jeg er med på nu, at det ikke ville gå. Fair nok.

Men:

Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 14:53Rumænien er en oplagt køber. De har lidt lavere krav, er bagud teknisk på langt de fleste punkter og fik, uden de helt store problemer, IC2 sættene ud at køre. Det er også rumænere der har købt den eksisterende IC4 flåde.

Spørgsmålet er, om vi har for høje krav?
Og det er ikke sarkastisk ment, men et helt oprigtigt seriøst spørgsmål.

Måske var det bedre med nogle nogenlunde tog, der kørte okay "i morgen" end nogle supertog på superskinner med supersignalsystem der altid er "lige om hjørnet, bare nogle få år til..."

Et virkeligt klogt gammel ordsprog siger noget i retning af, at det bedste er det godes fjende. (Findes i mange varianter).
Er Danmark for overambitiøs på jernbanens vegne?

Israel sælger 33 IC3 tog til Rumænien
Af Jonas1983. 24/06-24, 16:12.
Seneste redigering: 24/06-24, 16:14 af Jonas1983
Citat fra: Thorfinn Dato 24/06-24, 13:22
Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 08:24Med tanke på DSB's stramme materielsituation - og dertil problemerne med Lint i MV-jylland - kunne det vel faktisk have været oplagt for Trafikministeriet at købe nogle/alle af dem?


Hej Jonas
De lidt ældre af os husker hvordan nogle af det gamle materiel kom "hjem". Det skete i januar 2021.

Pressen var talstærkt til stede:

https://www.tv2ostjylland.dk/norddjurs/engang-var-de-en-eksportsucces-nu-vender-danskproducerede-ic3-tog-hjem-efter-30-aar-i-israel
https://www.soefart.dk/article/view/774100/efter_30_ar_i_israel_blev_danske_ic3tog_sejlet_hjem
https://norddjurs.lokalavisen.dk/samfund/ECE14723537/grenaa-tog-imod-ic3tog-fra-israel/
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/danske-tog-sejles-hjem-efter-naesten-30-aar-dsb-vil-skraelle-gamle-tog

Mon det kan tænkes at de togsæt ikke har været udrustet til dagens krav i DK om signalstyring og er udkørt på en måde at det vil være temmelig bekosteligt at renovere dem og indhente typegodkendelser?

 

(Så ung er jeg heller ikke, at jeg ikke kan huske 2021 :)
)
Interessant!

Jeg huskede kun, at et firma i Viborg købte et udrangeret israelsk IC3-sæt til brug som reklame og kontorer.
https://www.tvmidtvest.dk/viborg/viborg-virksomhed-koeber-et-helt-ic3-tog-skal-bruges-som-moedelokale-og-vartegn

Israel sælger 33 IC3 tog til Rumænien
Af anho. 24/06-24, 17:35.
Seneste redigering: 24/06-24, 17:36 af anho
Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 16:05Spørgsmålet er, om vi har for høje krav?
Og det er ikke sarkastisk ment, men et helt oprigtigt seriøst spørgsmål.

Måske var det bedre med nogle nogenlunde tog, der kørte okay "i morgen" end nogle supertog på superskinner med supersignalsystem der altid er "lige om hjørnet, bare nogle få år til..."

Et virkeligt klogt gammel ordsprog siger noget i retning af, at det bedste er det godes fjende. (Findes i mange varianter).
Er Danmark for overambitiøs på jernbanens vegne?

At opgradere til ERTMS var jo nødsaget af at man havde syltet jernbanen i årtier. Havde man udvist rettidig omhu med vedligehold og opgradering af signalsystemet, så havde vi ikke behøvet at implementere ERTMS før det var velgennemprøvet. Og på trods af det, ser vi jo at ERTMS faktisk er en moden teknologi - den fungerer perfekt i Jylland, det er bare Alstom der ikke kan finde ud af deres kram øst for Lillebælt.

Hvad angår IC5 gik man jo netop ikke efter et supertog. Man gik efter et gennemprøvet design der allerede er i drift andetsteds. Problemet er så bare at der ikke findes hyldevarer i jernbanens verden, og at IC5 derfor alligevel er et delvist udviklingsprojekt, og det ville toget have været uanset hvilken producent man havde valgt. Alstom er heller ikke det eneste firma der har problemer med at levere ordentlige tog til tiden.

Den nye jernbaneinfrastruktur her i Danmark er heller ikke på nogen måde overambitiøs. Banen til Silkeborg bliver enkeltsporet og ikke elektrificeret, og uden forberedelse til senere dobbeltsporing. Næsten alle nye stationer har en meget skrabet udformning uden særligt mange faciliteter. Selv ruter der rent faktisk kører gods på er taget ud af elektrificeringsprogrammet (Hirtshals og Frederikshavn), så "superskinner" er ikke noget jeg kan genkende fra virkelighedens verden. Hvis vi havde gjort som England og insisteret på at bygge til 400 km/t, kunne jeg være enig med dig - men begge vores højhastighedsbaner er jo kun designet til 250 km/t, hvilket er ret beskedent i forhold til i udlandet.

Nej, problemerne skyldes slet og ret at jernbaneteknik faktisk er rimelig svært, og så at man har været uheldig at købe fra et firma der har betydelige interne problemer.

Citat fra: Jonas1983 Dato 24/06-24, 16:05Jeg beklager, at jeg - halvt i spøg, halvt i alvor - formastede mig til at foreslå noget, der åbenbart dels har været debatteret før, dels er helt umuligt! 8)

Jeg er med på nu, at det ikke ville gå. Fair nok.

Men:

Citat fra: banemanden Dato 24/06-24, 14:53Rumænien er en oplagt køber. De har lidt lavere krav, er bagud teknisk på langt de fleste punkter og fik, uden de helt store problemer, IC2 sættene ud at køre. Det er også rumænere der har købt den eksisterende IC4 flåde.

Spørgsmålet er, om vi har for høje krav?
Og det er ikke sarkastisk ment, men et helt oprigtigt seriøst spørgsmål.

Måske var det bedre med nogle nogenlunde tog, der kørte okay "i morgen" end nogle supertog på superskinner med supersignalsystem der altid er "lige om hjørnet, bare nogle få år til..."

Et virkeligt klogt gammel ordsprog siger noget i retning af, at det bedste er det godes fjende. (Findes i mange varianter).
Er Danmark for overambitiøs på jernbanens vegne?


Hvis noget er vi for underambitiøse. At holde jernbanen til en standard, hvor vi kan indsætte, hvad der nu bliver til overs af udslidt materiel rundt omkring fra, kommer i hvert fald ikke til at tiltrække passagerer til den kollektive trafik.

Og så vil de israelske IC3-ere være præcis det vi har rigeligt af i forvejen - nemlig upålidelige/nedslidte dieseltog som kun kan køre på strækninger uden ERTMS (altså IC4). De vil kun med en meget omfattende ombygning kunne gå ind og køre dér, hvor man mangler tog. 

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak