Citat fra: Per Holm Dato 30/05-22, 12:24Citat fra: Henrik Hansen Dato 30/05-22, 11:49CitatI udbuddet til de nye tog har DSB stillet krav til funktionaliteten, men ikke specifikke krav til den tekniske løsning. Alstom, som skal levere de nye tog, havde oprindeligt foreslået, at togene skulle bremses ved at bruge at bruge hæmsko (bremsesko), som manuelt kan sættes bag hjulene på toget.
Løsningen lever op til EU's tekniske standarder, men DSB mener ikke, at den egner sig til Danmark.
Sporene fra IC4 skræmmer åbenbart stadig på chefgange i Telegade. Man er så bange for at stille krav om en specifikke tekniske løsninger, at leverandøren 'næsten' fik lov til at lave den absolut mest simple løsning - nemlig en klods foran hjulet, når toget skal parkeres...
Såvel på "chefgangen" som hos tilbudsgiverne har man været klar over at mere "fancy" krav som oftest følges af større tal på prisskiltet.
Behovet for at kunne aktivere "parkeringsbremse" på steder hvor der ikke er adgang til at pålægge hæmsko må være mindre i det øvrige Europa siden dette forhold blev overset.
Nu er kravet om en parkeringsbremse, der kan aktiveres fra førerrummet, vel ikke specielt 'fancy'. Princippet har været kendt i rigtig mange år - også hos DSB, hvilket kan være grunden til, at kravet i første omgang blev 'overset' - man havde simpelthen ikke fantasi til at forestille sig den løsning som Alstom kom med.
Men godt det blev opdaget inden det potentielt kunne blive til en episode med et løbsk passagertog i Storebælts tunnellen, som ultimativt kunne blive udfaldet, med den løsning som Alstrom ville 'indbygge'. Der er nok ikke mange lokomotivfører der frivilligt vil kravle ind under et tog i tunnellen for at afbremse det, og da slet ikke hvis det allerede er begyndt at rulle ned af stigningen.