Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvogner i Poznan
Sporvogner i Poznan
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 18/06-24, 20:43.
I mars i fjor antydet jeg at jeg skulle på en jobb i Poznan, og at det kanskje kom til å dukke opp noen bilder derfra. Det har dessverre tatt noe tid å få sortert og behandleet bildene, men nå eer de klare.

Poznan viste seg å være en meget spennende sporveisby med et mangfold av vogntyper, fra det vi nesten kunne kalle veteranvogner av type 105Na:
via oppgraderte og moderniserte utgaver av samme:
til tipp-topp moderne lavgulvs leddsporvogner som ikke står noe tilbake for det man finner i f.eks. Tyskland, eller de nye Urbos-vognene i Oslo og andre byer:

Den største overraskelsen var en bruktkjøpt frankfurter:
Det var nok i 12. time at jeg fikk fotografert den. Det er bare en håndfull igjen av dem, og de står foran en snarlig utrangering.

En bekjent ved universitetet i Poznan skaffet meg også et par historiske bilder, bl.a. et bilde fra åpningen av Poznans første trolleybusslinje i 1930:
(Om du leter etter trolleybusser i Poznan i dag, leter du forgjeves. Den siste linjen ble nedlagt i 1970, og meg bekjent ble ingen vogner tatt vare på.)

Sporveien danner ryggraden i Poznans kollektivtrafikksystem. Sporveislinjene går på kryss og tvers, vognene går "tett som hagl", som vi sier på norsk. Det er sjelden grunn til å løpe for å nå sporvognen, for den neste kommer om få minutter. Husk bare å kjøpe billett før du går ombord!

Og resten av mine over 100 sporvognsbilder fra Poznan kan du se ved å klikke her.




Sporvogner i Poznan
Af Niels Munch. 18/06-24, 21:27.
Citat fra: eyolf Dato 18/06-24, 20:43..... til tipp-topp moderne lavgulvs leddsporvogner som ikke står noe tilbake for det man finner i f.eks. Tyskland, eller de nye Urbos-vognene i Oslo og andre byer:


Hej Eyolf,

Det hører jo med til historien, at de moderne Moderus Gamma vogne er lokalt produceret, her en "søstervogn":

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
MPK Poznan nr. 926, Modertrans Moderus Gamma på TRAKO i Gdańsk 26.09.2019 (nm).

Modertrans Poznań, der bl.a. også moderniserer ældre vogne, er et datterselskab af det kommunale transportselskab MPK Poznań.

M.v.h. og tak for bidraget
Niels 

Sporvogner i Poznan
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 18/06-24, 23:25.
Det stemmer, det, Niels. Polakkene har i det hele tatt en blomstrende sporvognsindustri, og både historisk og nåtidig er de på det nærmeste selvforsynte med sporveismateriell. Det var vel hovedsakelig en periode på 1990- og 2000-tallet de gikk utenlands, inntil den hjemlige industrien kom seg på benene igjen etter kommunisttiden. Jeg ser at de nå også er på vei inn på eksportmarkedet. Foruten leveransen til Woltersdorfer, som er omtalt i minst én tråd her på forumet, leverer de i disse dager også nye sporvogner til Tallinn (For dere dansker må det være av interesse å vite at Tallinn etymologisk er en kontraksjon av Tanski Linn som betyr "den danske byen").

Sporvogner i Poznan
Af tgsen. 19/06-24, 18:57.
Citat fra: eyolf Dato 18/06-24, 23:25(For dere dansker må det være av interesse å vite at Tallinn etymologisk er en kontraksjon av Tanski Linn som betyr "den danske byen").
-ski er slavisk. Det er Tallinn ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tallinn
"The name Tallinn(a) is Estonian. It has been widely considered a historical derivation of Taani-linna, meaning "Danish-castle" (Latin: Castrum Danorum), conceivably because the Danish invaders built the castle in place of the Estonian stronghold after the 1219 battle of Lyndanisse."


Sporvogner i Poznan
Af mss. 19/06-24, 19:11.
Seneste redigering: 19/06-24, 19:18 af mss
Fine billeder!  :)

Citat fra: eyolf Dato 18/06-24, 20:43Den største overraskelsen var en bruktkjøpt frankfurter:
Det var nok i 12. time at jeg fikk fotografert den. Det er bare en håndfull igjen av dem, og de står foran en snarlig utrangering.

Her en vogn af samme type som de så ud i Frankfurt i 1985:



De havde typebetegnelse "O" i Frankfurt, og blev kun bygget i 8 eksemplarer (901-908). Seks vogne kom til Poznan, en er museumsvogn i Frankfurt, i original beige bemaling.


Sporvogner i Poznan
Af Krabsen. 19/06-24, 20:47.
Citat fra: tgsen Dato 19/06-24, 18:57
Citat fra: eyolf Dato 18/06-24, 23:25(For dere dansker må det være av interesse å vite at Tallinn etymologisk er en kontraksjon av Tanski Linn som betyr "den danske byen").
-ski er slavisk. Det er Tallinn ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tallinn
"The name Tallinn(a) is Estonian. It has been widely considered a historical derivation of Taani-linna, meaning "Danish-castle" (Latin: Castrum Danorum), conceivably because the Danish invaders built the castle in place of the Estonian stronghold after the 1219 battle of Lyndanisse."
..som efter de fleste faghistorikeres opfattelse fandt sted i 1208 ved byen Falin 😉


Sporvogner i Poznan
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 20/06-24, 01:18.
"-ski er slavisk. Det er Tallinn ikke."

Nå skal jeg innrømme at jeg sov i estisk-timene på skolen, og jeg er derfor ikke helt stø i språket, men jeg fikk forklaringen av min vert, prost Harald Tammur i Tartu, da jeg besøkte ham i 1995 (Les dagboken fra oppholdet her)

Sporvogner i Poznan
Af esni. 20/06-24, 08:14.
Tallinn har det danske flag som en del af byvåbnet, og Tallinn ligger omtrent der hvor det berømte slag fandt sted. Berømt fordi sejrom kom efter at flaget ifølge sagnet skulle være faldet ned fra himlen

Eskild

Sporvogner i Poznan
Af Niels Munch. 20/06-24, 09:57.
Seneste redigering: 20/06-24, 10:02 af Niels Munch
Citat fra: eyolf Dato 18/06-24, 23:25Polakkene har i det hele tatt en blomstrende sporvognsindustri, og både historisk og nåtidig er de på det nærmeste selvforsynte med sporveismateriell. Det var vel hovedsakelig en periode på 1990- og 2000-tallet de gikk utenlands, inntil den hjemlige industrien kom seg på benene igjen etter kommunisttiden. Jeg ser at de nå også er på vei inn på eksportmarkedet. Foruten leveransen til Woltersdorfer, som er omtalt i minst én tråd her på forumet, leverer de i disse dager også nye sporvogner til Tallinn.

Ja, der er Modertrans Poznań (som koreanske Hyundai Rotem skulle være interesseret i) samt PESA Bydgoszcz, der er de førende polske sporvognsproducenter.

Togproducenten NEWAG i Nowy Sącz han forsøgt sig med prototypen "Nevelo".

Konstal i Chorzów, som efter krigen stod for flertallet af polske sporvogne, indgik i 1997 i Alstom-koncernen og har siden bl.a. taget del i nyproduktion af Alstom-produkter, herunder "Citadis".

"Udefra" er tilkommet Stadler, der har overtaget Solaris' sporvognssegment.

En polsk fabrik, der også har forsøgt sig med sporvognsproduktion, er H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych i Poznań (bedre kendt under "HCP" eller "FPS"), som i f.m. et udbud fra Warszawa præsenterede sin "PUMA" (i Warszawa's husfarver):

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
FPS Poznań prototype "PUMA 118N", InnoTrans Berlin 24.09.2008 (nm).

Da man intet vandt i Warszawa, blev vognen udlånt til MPK Poznań:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
FPS "PUMA" som MPK nr. 450 i Poznań 2008 (foto: Drozdi-Pn - Wikimedia Commons).

Efter talrige fejl returneredes vognen, og da den desuden havde en færdselsskade, blev den opgivet i 2011.  H. Cegielski vendte tilbage til sit hidtidige produktionsfelt, fortrinsvis nybygning og renovering af persontogsmateriel og fortrinsvis til PKP InterCity.

På det historiske forum var der lidt fra Poznań i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=47274 .

M.v.h.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Niels

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak