Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Togrejser sammenlignet med flyrejser
Hvordan kan det være at flyrejser er billigere end togture. Jeg ved at flybrændstof er fritaget for afgifter og moms, men er der nogen herinde, der ved hvilke afgifter toge betaler for el/brændstof? og er der moms på disse brændstoffer?

En af grundene er at fly som regel er fyldt (der bliver endda ofte solgt flere pladser end der reelt er, da der kalkuleres med at nogle ikke dukker op).
Tog kører med tomme sæder det meste af døgnet. Det er ofte kun i myldretiden at togene er fyldt. Alle de tomme pladser bliver så finansieret af de rejsende.


Togrejser sammenlignet med flyrejser
Af andersj, Aalborg. 16/06-24, 10:03.
Der er mange årsager, heriblandt:
- Hvis et tog bruger 5 timer på en strækning som tager 1 time med flyet, skal der bruges flere tog end fly til at opretholde den samme frekvens og der skal udbetales mere løn til personalet, da de jo arbejder i længere tid på en 5 timers tur end på en 1 times tur. 
- Tog kører ofte mindst hver anden time og ofte hyppigere fra tidlig morgen til sen aften. Lavprisflyselskaber flyver kun når de kan fylde en hel maskine op, hvilket kan betyde at de kun flyver 1-2-3 gange om ugen på en bestemt rute - en rute som de i øvrigt kan nedlægge med kort varsel hvis salget ikke er tilfredsstillende. SAS og andre spoke and hub flyselskaber der flyver med høj frekvens (dvs. adskillige afgange dagligt) er sjældent billigere end togbilletter.

I Danmark er der ikke afgift på brændstof til tog, men eksempelvis i Tyskland er der ret høje infrastrukturafgifter ved både kørsel på skinnerne (km-afgift) og ved stop på stationerne (stationsbenyttelsesafgift), fordi man politisk har valgt at jernbanen selv skal dække mange af infrastrukturomkostningerne.

Anders

Togrejser sammenlignet med flyrejser
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 16/06-24, 18:45.
Seneste redigering: 16/06-24, 18:47 af Michael Deichmann
Citat fra: andersj Dato 16/06-24, 10:03I Danmark er der ikke afgift på brændstof til tog, men eksempelvis i Tyskland er der ret høje infrastrukturafgifter ved både kørsel på skinnerne (km-afgift) og ved stop på stationerne (stationsbenyttelsesafgift), fordi man politisk har valgt at jernbanen selv skal dække mange af infrastrukturomkostningerne.
Der er også infrastrukturafgifter i Danmark til hhv. Banedanmark og Sund & Bælt. Stationerne ejes vist af operatørerne, så det betaler de ikke for i DK i forn af afgifter, men ved omkostninger til drift og vedligeholdelse.

Jeg ved ikke om afgifterne er på niveau med Tyskland eller lavere, men de er der.

Togrejser sammenlignet med flyrejser
Af andersj, Aalborg. 16/06-24, 21:59.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 16/06-24, 18:45
Citat fra: andersj Dato 16/06-24, 10:03I Danmark er der ikke afgift på brændstof til tog, men eksempelvis i Tyskland er der ret høje infrastrukturafgifter ved både kørsel på skinnerne (km-afgift) og ved stop på stationerne (stationsbenyttelsesafgift), fordi man politisk har valgt at jernbanen selv skal dække mange af infrastrukturomkostningerne.
Der er også infrastrukturafgifter i Danmark til hhv. Banedanmark og Sund & Bælt. Stationerne ejes vist af operatørerne, så det betaler de ikke for i DK i forn af afgifter, men ved omkostninger til drift og vedligeholdelse.

Jeg ved ikke om afgifterne er på niveau med Tyskland eller lavere, men de er der.

Km-afgiften er næsten kun symbolsk i Danmark med 5,63 kr. pr. kørt kilometer på Banedanmarks infrastruktur. I Tyskland er det meget kompliceret, men den dyreste er for persontog der kører over 160 km/t i taktkøreplan der skal betale 14,12€ pr. kilometer + 2,20€ ekstra hvis man vil have det valgfrie "Express" tilkøb som giver fuld prioritet over andre togkategorier. Så er man oppe i 16,32€ pr. kilometer. Prioriteten gælder både ved kanaltildeling under køreplanlægningen men også ved forsinkelser i driften.

Stationsgebyrerne er også meget individuelle og forskellige mellem fjerntog og regionaltog. Eksempelvis skal der betales svimlende 81,66€ for passagerudveksling i Neumünster for fjerntog eller 32,28€ for regionaltog. I Schleswig, hvor EC-togene standser, koster det kun 13,18€ for fjerntog.

I Danmark betaler GoCollective, Nordjyske Jernbaner osv. et eller andet gebyr til DSB for vedligehold og drift af apteringen på DSB-stationerne - dvs. ting som venteskure, skraldespande, billetautomater og bænke. Perroner, ure og informationsskærme er ejet af Banedanmark, hvortil der ikke betales særskilt stationsgebyr.

Anders

Gå op Sider:[1]
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak