Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- DB El lok BR 114 ex DR BR 243
Under en nylig tur til Frankfurt tilbragte jeg naturligvis nogle timer på Frankfurt Hbf. Stationen er en sækbanegård som giver gode muligheder for at se togformationerne rangere ind og ud og udover DBs ICE tog er der mange forskellige regional togsæt og enkelte fra SNCF og OBB.
Da jeg stod og fotograferede el lokomotivet 114.014 kom togføreren hen til mig og startede en samtale omkring "hans" lokomotiv. Han troede selvfølgelig jeg var vel vidende om hans vidunder af et "Altbaulok" hvad jeg dog ikke var. Min viden om diesel og ellok generelt er ret begrænset uden dog at ville ende i den grøft som en anden kollega på siden bryster sig ved at "absolut intet vide om" den pågældende lok type (trods mange gode indspark).
Men typen vakte nu min interesse og i de følgende dage når jeg passerede Frankfurt Hbf og frivilligt blev en time eller to ekstra, spejdede jeg efter typen BR 114.

Ganske kort fortalt, og her skal jeg ikke forsøge at udrede typens komplette historie som er noget kompliceret, drejer det sig om efterkommere af den oprindelige DR type 243. BR 243 blev bygget til DR som en del af det omfattende elektrificeringsprogram i 1980erne af VEB LEW Henningsdorf som et let men stærkt universal lokomotiv. Det vejer 82.8 tons, har 3500 KW men en max hastighed på kun 120 km/t. Det blev bygget som et komplet universallokomotiv til alle togtyper og alle strækningstyper. Den første serie kom i 1984 og så fulgte flere serier helt til efter sammenlægningen af DR og DB i 1989 hvor de sidste blev leveret i 1991. Ialt 660 enheder blev bygget af dette meget brugbare og universelle lok.

Alle enheder blev litreret BR 143 efter DB AGs overtagelse i 1989. Nu var problemet blot at de oprindelige DR enheder kun havde en max hastighed på 120 km/t og karosseriet kunne heller ikke leve op til DBs standarder for kollisionssikkerhed. Mange enheder blev derfor udrangeret i 90erne 0g 00erne men den sidste 1991 levering plus enkelte DR loks blev ombygget til moderne standard og 140/160 km/t. Disse loks betegnes nu BR 114.

Sådan overlever indtil i dag en god håndfuld ex 243 og ex 143 loks primært i lokaltogs og S-togs trafik i få større tyske byer, bla Frankfurt. Alle overlevende loks er i DBs "verkehrsrot" og 17 af de overlevende loks er i drift i regionaltrafikken omkring Frankfurt.

Efterfølgende billeder af nogle repræsentanter fotograferet i dagene 10-13 juni.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
114.030 Frankfurt Hbf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
114.014 ankommer til Hanau Hbf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
114.038 Frankfurt Hbf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
114.011 Har stået klar på opstillingssporet og rangerer nu ind til sit tog på Frankfurt Hbf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
114.012 Hanau Hbf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
114.038 Hanau Hbf

Til sidst et lille kuriosum fra Frankfurt Hbf. Her stod permanent to 218 diesel maskiner. Den ene dag blev en af dem startet op og kørt op og ned i omdrejninger i en 20 minutters tid. Jeg gætter på at de er reserve maskiner og startes op med mellemrum.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
218 836 og 835 Frankfurt Hbf

Jeg behøver ikke at nævne at Frankfurt også er en fin sporvejsby.

Mvh
Steen     

 

En lille korrektion.
Genforeningen var 1989 men sammenlægningen af DR og daværende DB var i 1994.

Hej Steen,

Interessant loktype, der vandt fodfæste i det gamle DB-område.

Ja, det var pr. 1. januar 1994, at DB og DR "fusionerede" til DB AG.

Beslutning om et ensartet materiel-identifikationssystem for DR og DB var dog truffet forinden, og DR omnummererede sine lokomotiver og jernbanevogne pr. 1. januar 1992.

M.v.h. og tak for gode billeder
Niels

DB El lok BR 114 ex DR BR 243
Af YBS, Greve. 15/06-24, 23:35.
Hvis vi skal være helt præcise, så faldt muren i november 1989 og genforeningen var oktober 1990.

Flemming

DB El lok BR 114 ex DR BR 243
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 17/06-24, 00:35.
At DBs BR 114 er ex DRs BR 143 er nok en sannhet med svært sterke modifikasjoner. På samme måte som DR på 1960-tallet utviklet BR 211 (oppr. E11 = DBs BR 109) som hurtig persontoglok for ekspresstog og og BR 242 (oppr. E42 = DBs BR 142) som universallok for regionaltog og mellomtunge godstog, utviklet de på 1980-tallet BR 212 og BR 243. Da det viste seg at behovet for et lok med topphastighet på 160 km/t ikke var tilstrekkelig stort til å rettferdiggjøre serieproduksjon, ble prototyploket 212.001 nedgearet til 120 km/t og satt i trafikk som 143.001.

Etter "die Wende" kom det igjen på tale å sette et lok med topphastighet på 160 km/t i drift, og BR 212 ble hentet frem fra skuffen igjen. DR bestilte først en forserie på 35 lok, serie 212.0 (fra 1992 112.0). Disse ble levert med de typiske DR-lyktene som også er kjent fra BR 243/143:

Deretter leverte DR og DB en fellesbestilling på 90 lok, serie 112.1, men nå med de like typiske DB-lyktene som er kjent fra utallige DB-typer:

Da DBAG ble oppdelt i forretningsområder, tilfalt først serie 112.0 DB Ragio. Disse ble ombetegnet til BR 114 (114.0) for å skape et tydelig skille mellom disse og DB Fernverkehrs serie 112.1:

Senere ble også serie 112.1 overført til DB Reigo og tilsvarende ombetegnet til 114.1.

Hvor kommer så BR 243/143 inn i dette bildet? Ca. 2006 besluttet man å prøve å bygge om et antall BR 143 til BR 114. Dette viste seg lite vellykket, og prosjektet ble stanset etter at to lok var bygget om. Begge disse er for lengst utrangert. Det betyr altså at samtlige eksisterende BR 114 har en fortid som BR 112/212, ingen som BR 143/243.

Flere BR 112, 114 og 143 kan du se her.




Mer om BR 243/143s skjebne
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 17/06-24, 12:18.
BR 143 fikk en forholdsvis lang karriere hos DBAG, først og fremst i regionale persontog. Siste observasjon jeg har gjort av BR 143 i persontog, var så sent som i november 2012:

DBAG reduserte riktignok antallet 143-lok etter århundreskiftet, ikke så meget gjennom utrangering som gjennom salg til andre selskaper. Den viktigste avtakeren av 143-lok var RBH Logostics GmbH:

Senere er flere av disse lokene videresolgt til Fahrzeugwerk Karsdorf GmbH & Co. KG/Erfurter Bahnservice GmbH som fremdeles hadde dem i full drift i august 2020:

Etter 2020 har jeg selv og mitt personlige nettverk ingen observasjoner av BR 143, men jeg ser på http://www.br143.de/ at minst to har hatt hovedrevisjon ("HU") i 2024.


DB El lok BR 114 ex DR BR 243
Af mss. 18/06-24, 23:02.
Seneste redigering: 18/06-24, 23:04 af mss
Vi er ved at have nået sandheden  :) 

BR 112.1 blev dog ikke til 114.1, de beholdt deres betegnelse ved overgang til DB Regio.

Mht. BR 143 der forsøgsvist blev ombygget til 114.1 (160 km/h) og 114.3 (140 km/h) er det nok korrekt at de er udrangeret. Men jeg ved ikke med 143 873 der blev ombygget til 114 009, da den originale 114 009 havde haft en ulykke. Den kan teoretisk set stadig være i drift.

Mht. BR 143 var de meget eftertragtede efter genforeiningen.
De blev ret hurtigt fjernet fra hurtigtog, men der var god brug for dem til regional- og godstog. Derved kunne masser af gamle DB og DR enheds-elloks udrangeres. Et større antal blev sågar allerede som DR loks overført til Ruhrområdet og rigget til som S-Bahnloks, og erstattede de dertil mindre egnede 111ere, der igen var god brug for til de nye hurtigere dobbeltdækker-regionaltog.



DB El lok BR 114 ex DR BR 243
Af mss. 18/06-24, 23:16.
Jeg kan da også lige smide et par billeder,
min seneste BR 143 med persontog mødte jeg i Berlin i 2019, hvor et par stammer med reservemateriel pendlede på højbanen:

143 306-9 Berlin Hbf

En BR 114 har jeg senest fotograferet i 2012, ligeledes i Berlin:

114 023-5 Berlin Friedrichstraße


DB El lok BR 114 ex DR BR 243
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 19/06-24, 13:04.
Det stemmer at jeg heller ikke har observert noen lok med betegnelsen 114.1. Men iflg. de opplysninger jeg har fått fra Tyskland, skal de internt hos DB Regio være ombetegnet til 114.1. Hvorfor de nye betegnelsene ikke eedr påført lokene, har jeg ikke fått noen forkaring på. Muligens avventer de neste HU.

DB El lok BR 114 ex DR BR 243
Af mss. 19/06-24, 13:20.
Det var simpelthen unødvendigt.
112.0 gik til DB Regio, for at det skulle være tydeligere forskel på disse og Fernverkehrs 112.1 blev de omdøbt til 114.0.

Da 112.1 overgik til Regio var det ikke nødvedigt at omdøbe dem da der ikke var noget at forveksle med. Alle 112/114 var jo hos DB Regio.

Og nu er der gået så mange år siden, at det ville være virkeligt mærkeligt at omdøbe dem.


DB El lok BR 114 ex DR BR 243
Af khm. 19/06-24, 13:23.
Citat fra: mss Dato 18/06-24, 23:02Men jeg ved ikke med 143 873 der blev ombygget til 114 009, da den originale 114 009 havde haft en ulykke. Den kan teoretisk set stadig være i drift.
Jeg så den i Frankfurt (Main) den 15/5 2024.

Vedrørende BR 143, 112 og 114, er en god side BR143.de

Her kan man se at der endnu skulle være ca 36 type 143 i drift i 2024 de fleste omkring Dresden og Halle.
To er dog aktive omkring Frankfurt Main, 009 og 837, hvor jeg tilfældigt fik 837 foran linsen her i juni.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

DB BR 143.837 Frankfurt Main Hbf 11.06.24

En anden kommentar vedrører 114.009. Den så jeg også i Frankfurt i juni. Jeg fik et billede taget gennem togvinduet af maskinen, men af en kvalitet der ikke egner sig til offentliggørelse her.

Mvh
Steen 

Gå op Sider:[1]
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak