Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: andersj Dato 15/06-24, 16:19Man skal huske på at de 7 minutter er mellem de to opkald, ikke mellem første opkald og selve ulykken. Dvs. ulykken er måske sket 4-5 minutter efter første opkald, hvilket dog stadig burde være nok tid til at få et tog under ETCS overvågning standset.
Men der er selvfølgelig en masse hvis'er som Havarikommissionen nok skal kortlægge. Det kan være at første opkald har været til 114 eller det kan være en miskommunikation omkring geografien eller situationens alvor.
Man skal også huske, at alarmcentralen ikke længere har lokalkendskab. Så hvis bonden ringer 112 og siger " jeg har tabt en bigballe på overkørslen på vejen ned til Vestergaard", kan det nemt tage et par minutter at lokalisere stedet og derefter finde ud af, hvilken banestrækning det drejer sig om.
Og er det Per Holm der har vagten vil han måske kræve at få strækningsnummeret ;-)

GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/06-24, 18:33.
Citat fra: Krabsen Dato 15/06-24, 18:28Og er det Per Holm der har vagten vil han måske kræve at få strækningsnummeret ;-)

Bare sig "Herningbanen"; så ved alle hvor det er ...  ;D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 15/06-24, 18:33
Citat fra: Krabsen Dato 15/06-24, 18:28Og er det Per Holm der har vagten vil han måske kræve at få strækningsnummeret ;-)

Bare sig "Herningbanen"; så ved alle hvor det er ...  ;D

Mod Silkeborg,  Vejle eller Holstebro???

Citat fra: Krabsen Dato 15/06-24, 18:28
Citat fra: andersj Dato 15/06-24, 16:19Man skal huske på at de 7 minutter er mellem de to opkald, ikke mellem første opkald og selve ulykken. Dvs. ulykken er måske sket 4-5 minutter efter første opkald, hvilket dog stadig burde være nok tid til at få et tog under ETCS overvågning standset.
Men der er selvfølgelig en masse hvis'er som Havarikommissionen nok skal kortlægge. Det kan være at første opkald har været til 114 eller det kan være en miskommunikation omkring geografien eller situationens alvor.
Man skal også huske, at alarmcentralen ikke længere har lokalkendskab. Så hvis bonden ringer 112 og siger " jeg har tabt en bigballe på overkørslen på vejen ned til Vestergaard", kan det nemt tage et par minutter at lokalisere stedet og derefter finde ud af, hvilken banestrækning det drejer sig om.
Og er det Per Holm der har vagten vil han måske kræve at få strækningsnummeret ;-)

Landmanden fortæller sikkert alarmcentralen hvilken vej han kører på, de underretter trafiklederen, MEN. Ved trafiklederen hvor den vej ligger? Han/hun kender måske et overkørselsnummer, men de sidder jo centralt og styrer det, så det er ikke sikkert at en medarbejder i Fredericia kender vejnavnene mellem Silkeborg og Skanderborg hvor banen krydser vej.

Citat fra: Petteri Dato 16/06-24, 09:23
Citat fra: Krabsen Dato 15/06-24, 18:28
Citat fra: andersj Dato 15/06-24, 16:19Man skal huske på at de 7 minutter er mellem de to opkald, ikke mellem første opkald og selve ulykken. Dvs. ulykken er måske sket 4-5 minutter efter første opkald, hvilket dog stadig burde være nok tid til at få et tog under ETCS overvågning standset.
Men der er selvfølgelig en masse hvis'er som Havarikommissionen nok skal kortlægge. Det kan være at første opkald har været til 114 eller det kan være en miskommunikation omkring geografien eller situationens alvor.
Man skal også huske, at alarmcentralen ikke længere har lokalkendskab. Så hvis bonden ringer 112 og siger " jeg har tabt en bigballe på overkørslen på vejen ned til Vestergaard", kan det nemt tage et par minutter at lokalisere stedet og derefter finde ud af, hvilken banestrækning det drejer sig om.
Og er det Per Holm der har vagten vil han måske kræve at få strækningsnummeret ;-)

Landmanden fortæller sikkert alarmcentralen hvilken vej han kører på, de underretter trafiklederen, MEN. Ved trafiklederen hvor den vej ligger? Han/hun kender måske et overkørselsnummer, men de sidder jo centralt og styrer det, så det er ikke sikkert at en medarbejder i Fredericia kender vejnavnene mellem Silkeborg og Skanderborg hvor banen krydser vej.

De fleste nyere mobiltelefoner sender automatisk gps lokationen med til alarmcentralen ved 112-opkald (som landmanden siger han ringede), så alarmcentralen ved præcist, hvor man ringer fra.

Men det er selvfølgelig ligegyldigt, hvis alarmcentralen så først skal ringe til Oplysningen for at finde et telefonnummer til Banedanmark, der så skal have forklaret, at alarmcentralen skal tale med en trafikleder, så man kan forklare hvilken landsdel landmanden ringer fra og blive stillet om til rette trafikleder, så man kan finde ud af området og vejen, hvor landmanden er, så man kan finde ud af strækningen, før trafiklederen kan ringe til Oplysningen og finde et mobilnummer til lokoføreren og ringe og advare ham, hvis der altså er forbindelse, derude på Lars Tyndskids. Så går jo tiden hurtigt 😜

Og selvfølgelig kan det være, at landmanden, som en af de få i landet, kun har en Nokia 3310 at ringe fra...

GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/06-24, 13:30.
Seneste redigering: 16/06-24, 13:35 af Per Holm
Citat fra: Togiudlandet Dato 16/06-24, 12:56... før trafiklederen kan ringe til Oplysningen og finde et mobilnummer til lokoføreren og ringe og ...

Vi har tidligere fået fastslået at en trafikleder kan udsende "Nødstop" som farebremser kørende tog uanset hvad.

Er der tvivl om lokationen nødstopper trafiklederen vel bare "det hele" og afventer nærmere afklaring ...

Så kan man senere tage spørgsmålet om erstatning for flyvende bagage, flyvende bægre kaffe, flyvende passagerer osv. mellem forsikringsselskaberne og/eller i retten.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af larsht, København. 16/06-24, 13:53.
Sikke en masse uvidenhed og gætterier der bliver delt i denne tråd......

Jeg tror vist det er fint vi har Havarikommissionen til at finde ud af hvad der rent faktisk er sket, og til at komme med anbefalinger til hvad der kan gøres bedre

Mvh
Lars

Citat fra: Per Holm Dato 16/06-24, 13:30
Citat fra: Togiudlandet Dato 16/06-24, 12:56... før trafiklederen kan ringe til Oplysningen og finde et mobilnummer til lokoføreren og ringe og ...

Vi har tidligere fået fastslået at en trafikleder kan udsende "Nødstop" som farebremser kørende tog uanset hvad.

Er der tvivl om lokationen nødstopper trafiklederen vel bare "det hele" og afventer nærmere afklaring ...

Så kan man senere tage spørgsmålet om erstatning for flyvende bagage, flyvende bægre kaffe, flyvende passagerer osv. mellem forsikringsselskaberne og/eller i retten.

For at skære det ud i pap, det var en joke med en blinkende smiley bagefter, måske et kluntet forsøg på at anskueliggøre den ineffektivitet jeg mener systemet har - Alarmcentralen ringer trods alt heller ikke til Oplysningen for at få et telefonnummer til Banedanmark ;) Det håber jeg i hvert fald ikke.

Og som Larsht skriver, der er mange gætterier og uvidenhed i denne tråd. Ingen har endnu formået at forklare, om man som jævn borger kan gøre noget andet end ringe til alarmcentralen og ellers vente på at ulykken sker. Det nærmeste var Michael Deichmans svar. Det kan selvfølgelig være fordi viden om at gøre en overkørsel "ikke sikret" kan misbruges af kåde unge mænd.

Personligt vil jeg så hellere have, at toget stopper 10 gange pga hærværk fra kåde unge mænd, hvis det bare én gang kan stoppe en ulykke. Sådan er vi jo så forskellige.

Citat fra: Togiudlandet Dato 16/06-24, 14:24Ingen har endnu formået at forklare, om man som jævn borger kan gøre noget andet end ringe til alarmcentralen og ellers vente på at ulykken sker.

Hold bommen oppe. F.eks. ved at køre traktoren ind under den, men kan også gøres med hænderne. Kan bommen ikke gå helt ned, vil overkørslen ikke melde sikret.

Alternativt, hvis man feks bliver fanget i en overkørsel, kør bommen af, de er konstrueret til at kunne køres let af, netop for sen situation. Advarselslamperne på bommen er desuden overvåget, hvis mere end én er defekt vil overkørslen heller ikke melde sikret.

Men det kræver alt sammen selvfølglig at man tænker relativt klart i situationen.

Hilsen en lokomotivfører, der også hellere levere med drengestreger end risikerer påkørsel, omend vi nok næppe nogensinde slipper helt af med hverken det ene eller andet.

GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af larsht, København. 17/06-24, 00:27.
Citat fra: Lyntoget Dato 16/06-24, 18:44https://www.tv2ostjylland.dk/silkeborg/gerts-wrapballe-skyld-i-voldsom-ulykke-nu-giver-han-sin-version
Og således fandt vi ud af at selve ulykken ikke skete i en overkørsel. Men vi fik da stadig en masse gætterier og uvidenhed blandet ind i tråden - har folk lært noget af det? Jeg tvivler..............

Mvh
Lars

Citat fra: AndreasM Dato 16/06-24, 18:42
Citat fra: Togiudlandet Dato 16/06-24, 14:24Ingen har endnu formået at forklare, om man som jævn borger kan gøre noget andet end ringe til alarmcentralen og ellers vente på at ulykken sker.

Hold bommen oppe. F.eks. ved at køre traktoren ind under den, men kan også gøres med hænderne. Kan bommen ikke gå helt ned, vil overkørslen ikke melde sikret.

Alternativt, hvis man feks bliver fanget i en overkørsel, kør bommen af, de er konstrueret til at kunne køres let af, netop for sen situation. Advarselslamperne på bommen er desuden overvåget, hvis mere end én er defekt vil overkørslen heller ikke melde sikret.

Men det kræver alt sammen selvfølglig at man tænker relativt klart i situationen.

Hilsen en lokomotivfører, der også hellere levere med drengestreger end risikerer påkørsel, omend vi nok næppe nogensinde slipper helt af med hverken det ene eller andet.

Alt i en stress-situation kræver, at man tænker klart. Nogen kan sagtens tænke logisk og klart i sådan en situation, andre kan ikke og fryser totalt.

Men tak for svaret - det er godt at vide, selvom man forhåbentlig aldrig kommer i den situation. :) Og det kan jo også bruges, selvom "forhindringen" ikke lige ligger i en jernbaneoverskæring. Det handler bare om at få toget stoppet og undgå eller minimere en ulykke.

GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/06-24, 10:28.
Der findes en landsdækkende nummerering af vore strande således at der under en alarmering med lidt rettidigt udvist omhu kan refereres til en af alarmcentralen kendt stedsangivelse. Tilsvarende kunne, hvis fordelene skønnes at overstige ulemperne herved, også tænkes gennemført ved banerne.

Men bør vel i givet fald være en fælles europæisk ordning. Måske nogen af de ærede meddiskutanter her på forum tilfældigvis ved hvad der i en relevant TSI måtte være bestemt i den retning?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

GoCollektive afsporet ved Silkeborg
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 17/06-24, 14:52.
Citat fra: Per Holm Dato 17/06-24, 10:28Der findes en landsdækkende nummerering af vore strande således at der under en alarmering med lidt rettidigt udvist omhu kan refereres til en af alarmcentralen kendt stedsangivelse. Tilsvarende kunne, hvis fordelene skønnes at overstige ulemperne herved, også tænkes gennemført ved banerne.
Alle overskæringer er nummereret og nummeret står bl.a. på signalerne og dertil kommer at der vist for hver 100 meter (?) står et skilt med afstand fra den ene endestation.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/06-24, 14:52
Citat fra: Per Holm Dato 17/06-24, 10:28Der findes en landsdækkende nummerering af vore strande således at der under en alarmering med lidt rettidigt udvist omhu kan refereres til en af alarmcentralen kendt stedsangivelse. Tilsvarende kunne, hvis fordelene skønnes at overstige ulemperne herved, også tænkes gennemført ved banerne.
Alle overskæringer er nummereret og nummeret står bl.a. på signalerne og dertil kommer at der vist for hver 100 meter (?) står et skilt med afstand fra den ene endestation.
der er 200 meter imellem kilometreringstavlerne

Gå op Sider: 1 [2] 3
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak