Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Forstår ikke Banedanmarks håndtering af internationale tog.
I rigtig mange år har jeg bidt mærke i, at Banedanmark lader til at give internationale tog lavere prioritet i forhold til IC og Lyntog.
Det første eksempel jeg husker var dengang hvor SJ havde de daglige X2000 afgange til og fra Odense.
Udover at togene ofte var skiltet som "Medtager ikke passagerer", så blev de konstant lagt bagved IC-togene, selvom at disse havde flere stop og derfor ofte resulterede i at X2000-toget skulle lægge og køre sneglefart bagved.

Siden Snälltåget begyndte at køre fra København H har der også været store problemer med at få deres tog til at afgå rettidigt fra København H, hvilket ofte skyldes at togene til hhv. Næstved og Esbjerg får prioritet gennem "røret".

Senest var jeg med EC-toget fra Hamburg til København. Vi lagde ud med en 25 minutters forsinkelse, men fik den kortet den ned til 10, og vi kunne faktisk have indhentet mere tid, men vi endte med at blive 20 minutter forsinket ved ankomst til København H fordi vi skulle ligge bagved et forsinket InterCity, som jo skulle stoppe ved næsten samtlige stationer mellem Odense og København H.
I stedet for at overhale det forsinkede IC i hhv. Nyborg, Slagelse og Sorø, så skulle vi i stedet køre med nedsat hastighed indtil Ringsted.

Jeg forstår ikke denne prioritering.
Man skulle tro at internationale tog, og især tog med færre stop ville have højere prioritet.
Sådan er det i hvert fald i de fleste andre lande.

Der må være en logik bag BDK's prioritering. Jeg kan bare ikke spotte den.

Du har været heldig. Har prøvet at ligge bag et lokaltog fra Odense mod Fredericia eller et godstog over Fyn.
En dag var vi forsinket 45 min. i Ringsted, det blev til 1 time og 30 min. ind i Padborg.
Hilsner Keld

Jeg synes nu tit jeg oplever at andre tog bliver taget til side for at EC-toget til/fra Hamborg kan overhale, også selvom de andre tog er rettidige eller mindre forsinkede.

Lige nu er der sporarbejde mellem Slagelse og Forlev, så der kun er ét spor ledigt, og Korsør har kun tre spor i brug af en eller anden grund. Så der er sikkert nogle praktiske overvejelser også mht ledige vigespor.

I planlægnings øjemed er der en EU-prioritering mellem offentlig service trafik og andre typer tog. Her er internationale tog ret langt nede på listen.

For selve trafikafviklingen gælder, at ingen er helt enige om, hvem der skal betale følgeomkostninger for hinandens forsinkelser, så reglen er, at rettidige tog har retten til at forblive rettidige. Det er så klart, at hvis et internationalt DSB tog er forsinket, kan DSB godt anmode BDK om at fremme dette tog på bekostning af andre DSB tog. Men SJ kan eksempelvis ikke bede om at få flyttet DSB tog for at indhente forsinkelser.

Lasse



Citat fra: RasmusD Dato 14/06-24, 11:06Jeg synes nu tit jeg oplever at andre tog bliver taget til side for at EC-toget til/fra Hamborg kan overhale, også selvom de andre tog er rettidige eller mindre forsinkede.

Lige nu er der sporarbejde mellem Slagelse og Forlev, så der kun er ét spor ledigt, og Korsør har kun tre spor i brug af en eller anden grund. Så der er sikkert nogle praktiske overvejelser også mht ledige vigespor.
Der kan jo så også være lavet planlagte køreplansændringer, herunder inkl overhalinger.

Mvh
Lars

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak