Citat fra: Michael Deichmann Dato 16/06-24, 18:45Citat fra: andersj Dato 16/06-24, 10:03I Danmark er der ikke afgift på brændstof til tog, men eksempelvis i Tyskland er der ret høje infrastrukturafgifter ved både kørsel på skinnerne (km-afgift) og ved stop på stationerne (stationsbenyttelsesafgift), fordi man politisk har valgt at jernbanen selv skal dække mange af infrastrukturomkostningerne.
Der er også infrastrukturafgifter i Danmark til hhv. Banedanmark og Sund & Bælt. Stationerne ejes vist af operatørerne, så det betaler de ikke for i DK i forn af afgifter, men ved omkostninger til drift og vedligeholdelse.
Jeg ved ikke om afgifterne er på niveau med Tyskland eller lavere, men de er der.
Km-afgiften er næsten kun symbolsk i Danmark med 5,63 kr. pr. kørt kilometer på Banedanmarks infrastruktur. I Tyskland er det meget kompliceret, men den dyreste er for persontog der kører over 160 km/t i taktkøreplan der skal betale 14,12€ pr. kilometer + 2,20€ ekstra hvis man vil have det valgfrie "Express" tilkøb som giver fuld prioritet over andre togkategorier. Så er man oppe i 16,32€ pr. kilometer. Prioriteten gælder både ved kanaltildeling under køreplanlægningen men også ved forsinkelser i driften.
Stationsgebyrerne er også meget individuelle og forskellige mellem fjerntog og regionaltog. Eksempelvis skal der betales svimlende 81,66€ for passagerudveksling i Neumünster for fjerntog eller 32,28€ for regionaltog. I Schleswig, hvor EC-togene standser, koster det kun 13,18€ for fjerntog.
I Danmark betaler GoCollective, Nordjyske Jernbaner osv. et eller andet gebyr til DSB for vedligehold og drift af apteringen på DSB-stationerne - dvs. ting som venteskure, skraldespande, billetautomater og bænke. Perroner, ure og informationsskærme er ejet af Banedanmark, hvortil der ikke betales særskilt stationsgebyr.