Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Metro & sporvogne i Porto og Lissabon 2024.
I Porto er der både metro og sporvogne. Det er kun metroen, som er en del af det offentlige billetsystem. Sporvogne er veteransporvej med tre linjer. I det centrale del af byen køre metro i tunnel og tidligere jernbane linjer, men en del af metrosystemet minder mere om en sporvej end en metro. Her nogle foto af systemet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 MP 027 ved stationen Vasco da Gama marts 2024. Dette er der ikke meget metro over (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 MP 117 ved stationen Senhora da Hora marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
MP 206-210 ved stationen Senhora da Hora marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
MP 038 og 210 ved stationen Senhora da Hora marts 2024 (kh)

  Som det ses er der tre vogntyper. Der er mange løb med to sammenkoblet sæt. Jeg fik også et foto af sporvognen på linje 1, som kører langs floden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 203 ved ende stoppested nær centrum marts 2024 (kh)

  I Lissabon er ledvognene på linje 15 stort set skiftet ud med nye. Der var kun en enkelt af de gamle i drift. De små gamle vogne, som kører på resten af nettet, kører som intet er hændt. Linje 28 som kører i de meget smalle gader i den østlige del af centrum, var forsat ren kaos. Der burde være 10-15 minutters drift, men der kan være 40 til 60 minutter mellem vognene. Dette skyldes dels strækningens sammenflettet spor, dels trafikken nede i centrum. Dette har bilisterne en stor del af skylden, da de som i Danmark glemmer, at man kun må køre ud i et lyskryds, når man kan komme i gennem. Her lidt foto fra Lissabon.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 605 er en af de nye ledvogne ved Cais do Sodré marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 611 i R. Doos Fanqueiros marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 507 var den eneste af de gamle ledvogne som var i drift ved mit besøg i Lissabon her på Praca do Comércio marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 542 ved Cais do Sodré marts 2024 (kh)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 582 m.fl på linje 28 i Rua da Concecäo marts 2024 (kh)

    Dette var lidt fra et par hyggelige byer i Portugal.

Hilsner Keld

Hej Keld,

Da Portugal hidtil har været "uden for rækkevidde", kan jeg "kun" kvittere med et foto, min yndlingsdatter tog under et ophold i Lissabon 2007:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lissabon - det nordvestlige hjørne af Praça do Comércio, 20.07.2007 (LM).

Den uidentificerede ledvogn er én af de 10 licensbyggede Siemens 'Articulados' fra 1995; den røde Maximum-Traction bogievogn nr. 10 (ex 355) er stationært sightseeing-billetsalg, og ledbussen bagved er en Volvo B10MG/Camo.

Bedste hilsener
Niels

Gå op Sider:[1]
Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak