I Regensburg og Erlangen benyttede man valgdagen til også at lade indbyggerne tage stilling til sporvognsprojekter. Så kan man altid diskutere hvor klogt det er at sende langsigtet by- og trafikplanlægning ud til afstemning blandt borgere der kun tænker på de næste års anlægsarbejder.
I Regensburg blev det et nej med 53,6% af stemmerne, mens det i Erlangen blev et ja med 52% af stemmerne. I Wiesbaden blev det i 2020 også et nej til et sporvognsprojekt, med en meget meget lav valgdeltagelse. Tilbage i 2013 blev en sporvognslinje i Aachen også nedstemt af borgerne. I Kiel valgte man at beslutningen ikke skulle i afstemning blandt borgerne.
Da den tyske stat kun medfinansierer skinneprojekter, er der typisk ikke økonomi til alternative forbedringer af den kollektive trafik i de pågældende byer - som eksempelvis en BRT-linje.
Sporvognsnettet i Regensburg skulle have set sådan ud:
Sporvognsnettet i og omkring Erlangen skal se sådan her ud: