Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Strategisk analyse af omstillingen af infrastrukturen til batteritog
Banedanmark har gennemført en strategisk analyse af hvordan infrastrukturen kan omstilles til batteritog.

https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Omstilling-af-Infrastrukturen-til-Batteritog

Den er værd at tage et kig på.

Simon

Elektrificeringen i DK er en skandale. Vi er langt bagefter fordi at vi har underinvesteret i årtier i jernbanen, ja siden man de borglige droppede at elektrificere nord for Fredericia i midt 90'erne.
Batterier er fint til lokaltog. Selvom bus og gummihjuls vennerne er ved magten, så varer det ikke evigt, og både pga klima, trængsel, forurening, så skal mere gods og passagerer over på skinner, både nationalt, men også dem der kommer ude fra, og dem der kun er i transit.
Derfor bør der dobbeltspores til Hirtshals og Frederikshavn og elles.
Det er for passagerernes skyld Århus og til Struer og giver mest mening hvis der bygges en Kattegat med højhastigheds tog Århus - Kbh. Der bør hele korridoren dobbeltspores og elles, så der kan køre flere tog. Det bør kombineres med at lave niveaufri overkørsler og en opgradering til 200 km/t.
Fred-Her elles er så tog fra Kbh kan fortsætte. Den kan beholde et spor.
Man kan senere overveje Tønder-Niebøl sammen med DB. Ikke for passagererne, men så den kan fungere som backup for de to fremtidige hovedlinjer, så der er reservekapacitet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Så vidt jeg husker var det en SR regering under Poul Nyrup Rasmussen, der standsede elektrificeringen, og de bør vel ikke lige kaldes borgerlige...

Citat fra: Krabsen Dato 19/06-24, 20:44Så vidt jeg husker var det en SR regering under Poul Nyrup Rasmussen, der standsede elektrificeringen, og de bør vel ikke lige kaldes borgerlige...

Det var det også: https://ing.dk/artikel/s-og-sf-undskylder-dieseltog

Men der er jo nogle, der er særdeles farveblinde, hvad trafikpolitik angår, og generelt bare skyder skylder på de blå for alle dårligdomme i den offentlig transport...

Strategisk analyse af omstillingen af infrastrukturen til batteritog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 19/06-24, 22:59.
Seneste redigering: 19/06-24, 23:02 af Michael Deichmann
Citat fra: Krabsen Dato 19/06-24, 20:44Så vidt jeg husker var det en SR regering under Poul Nyrup Rasmussen, der standsede elektrificeringen, og de bør vel ikke lige kaldes borgerlige...
I sidste ende var det vel Folketinget der vedtog en række finanslove hvor financieringen af elektrificeringen var fjernet. Men all right - den siddende regering har jo serveretten og har vel skullet have enderne til at mødes når riget fattedes penge. SR regeringen var en mindretalsregering, så i teorien kunne der have værret et flertal imod, der kunne stille og vedtage et ændringsforslag til Finansloven - men det skete ikke.

Hej
I mit hoved står de radikale som var overbevist om at eltog var pengespild efter ic2 og ic3 var kommet.
Men jeg kan tage fejl. Mvh Jens

Jeg er lidt overrasket over at se, at det ikke menes man investerer i jernbanen. Man er nok bagud i forhold til hvornår man, som nørd, kunne have ønsket men der bliver faktisk investeret rekordmeget i de danske jernbaner i disse år.

Tror dog du skal lidt længere ud på landet med dine dobbeltspor og overdrevne ønsker om investeringer. Batteritogene har i Tyskland vist sig at dække mange større behov ret godt og at Danmark får et tog der i udlandet bruges regionalt, og vi bruger det som intercity tog, siger også lidt. Der skal også være folk der bruger det så det ikke ender som en jysk motorvej.

Gå op Sider:[1]


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak