Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Arrivaderci! Smut, GoCollective!
Gå ned Sider:[1] 2
Indlæg skrevet af rådet for bæredygtig trafik vedr. den mildt sagt horrible Gocollective situation og service i øjeblikket, med store mængder aflysninger og andre problemer ifht. at leve op til den operatørpunktlighed, som de er forpligtet til at opfylde ifølge deres kontrakt:

https://baeredygtigtrafik.dk/arrivaderci-smut-gocollective/

Svar fra GoCollective vedr. den nuværende situation:

"Vi er klar over, at aflysningerne griber uheldigt ind i vores passagerers hverdag og vi er kede af, at vi bliver nødt til at aflyse tog.

GoCollective er for tiden udfordret med hensyn til driftsklare tog. Vi oplever i øjeblikket forlænget leveringstid på at få reservedele hjem, og det påvirker desværre vores muligheder for at sætte flere tog i drift.

Derfor er vi løbende nødt til at ændre nogle køreplaner – herunder på strækningen mellem Viborg og Aarhus.

Vi forstår derfor, hvis du bliver frustreret når du igen oplever at toget ikke kører som planlagt. Alle vores medarbejdere arbejder rigtig hårdt på at få flere tog klar til drift og i takt med at vi får flere reservedele, vil det være muligt at sætte flere togsæt ind i drift igen.

Når vi bliver nødt til at aflyse tog, indsætter vi togbusser, hvor det er muligt. Hvis vi vurderer, at det næste tog får passagerne hurtigere frem end en togbus, indsætter vi ikke togbus. På strækningen Aarhus-Viborg henviser vi derfor til næste afgang, da toget vil nå hurtigere frem end en eventuelt indsat togbus.

Vi anbefaler altid, at man holder øje med sin rejse på Rejseplanen.dk, som opdateres løbende. Derudover kan du altid se de planlagte trafikændringer på GoCollectives hjemmeside her: https://gocollective.dk/trafikinformationer/planlagte-trafikaendringer/

Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, når man ikke kan rejse som planlagt og vi beklager meget de gener, aflysningerne har medført. Vi kan forsikre dig om, at vi i GoCollective arbejder hårdt for at forbedre driftssituationen, så du igen kan regne med togene." 


Arrivaderci! Smut, GoCollective!
Af metrohenrik, Ringsted. 13/06-24, 12:09.
Gad vide om det er de samme reservedele (knorr) som DSB så hårdt mangler..

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Det er jo fuldstændigt genialt med de her udbud, at man ved at kombinere alt togdriften i en enkelt kontrakt ikke har politisk føling med, hvor stort beredskab overfor uforudsete hændelser man skal have. Der er lidt knas med forsyningslinjerne og det gælder jo bredt i økonomien, men virkningen slår først for alvor igennem, når man så ikke har forberedt sig og har de vigtigste reservedele hjemme.

Lint og Desiro togsættene er nedslidte og ikke ordentligt vedligeholdt de sidste par år, det har jo også vist sig at Desiro togsættene slet ikke var i den stand som man forventede de var i da man fik dem fra DSB.

Værkstedet i Fredericia har nok heller ikke lavet/vedligeholdt mere end højst nødvendigt på Desiroerne, da de jo vidste hvad vej det ville gå. Lukning af værkstedet i Fredericia og togsættene skulle overdrages til daværende Arriva og nuværende Midtjyske jernbaner..

Arriva ville meget gerne have anskaffet nye togsæt på det tidspunkt, men én hvis transportminister fra LA m.m. mente at Desiroerne var gode nok til det nye udbud, og man derfor kunne spare penge på nye togsæt m.m. Det hævner sig så bare nu og går ud over de rejsende og personalet der må lægge øre til den ene skideballe efter den anden.

Men spændende om de nye ejer af GoCollective har held af at vende skuden og skabe et overskud, jeg tror det næppe. Med den pris staten betaler for udbuddet her i det midt og vestjyske område. Er det jo næsten ren tilsætning og underskud fra starten af, spændende om der overhovedet er nogen der vil byde på det næste gang det skal i udbud  ::)

Det var forventeligt at Desiro ikke var i specielt god stand, så dette kan næppe betegnes som overraskende.
Men, hvor villig var DSB til at levere oplysninger om togenes tilstand og hvor villig var DSB til at Arriva (og andre) måtte foretage egne inspektioner for at få en idé om tilstanden dengang udbudsrunden kørte.
Hvis det kniber med at få oplysninger om tilstanden, så bør alarmklokkerne ringe......

Hvad Ole Birk evt. måtte sige og mene om køb af nye tog til den vestjyske trafik er sådan set lige meget. Den daværende regeringen VLAK var ikke en flertalsregering.....og protesterede de øvrige partier? Næ, ikke rigtig og dermed har de øvrige partier reelt støttet Ole Birk.

Så er der situationen fra Arrivas side.
På tidspunktet for udbudsrunden var Arriva sat til salg af deres ejere (DB) og det er svært at sælge et firma, som ikke har "noget" i ordrebogen.
Arriva indgav helt bevidst et meget lavt tilbud.....for Arriva vidste godt at der var ét altafgørende parameter i evalueringsmodellen: pris.....
Og det er udbyder - her Transportministeriet - som sætter evalueringsmodellen.
Så ingen grund til at skyde på Arriva; det ville være meget mere relevant at se på evalueringsmodellen og hvorfor kun pris var et afgørende parameter.
I øvrigt tog det også lang tid fra buddet blev afleveret til offentliggørelsen af vinder; personligt tror jeg at en stribe embedsmænd lige skulle vurdere om tilbuddet var dumping eller ej.

I mine øje er den nuværende situation forudsigelig og skyldes en kombination af en udbyder, som bevidst gik efter lav pris, og en sælger som tilbød lav pris. Så både Arriva og Transportministeriet ligger, som de begge har redt.

Forventer jeg en art læringsproces, så tilsvarende for de rejsende kontrakter udgås i fremtiden?
Nej - Transportministeriet er ganske resistent i den retning....




Bulls Eye.

JH

Citat fra: Petteri Dato 19/06-24, 12:34Gad vide hvem der så eventuelt skal overtage produktionen?

Der er vel kun en mulighed og den hedder 'DSB'. DSB er statens togselskab og staten kan formentlig pålægge DSB at udfører kørslen indtil et nyt udbud er gennemført.

Kørslen skal jo udføres ellers ryger den sidste tillid til en kollektive trafik i Vestjylland. Spørgsmålet er dog, om der overhovedet er nogen tillid tilbage efter at Arriva/CoCollective har mishandlet den indgåede kontrakt voldsomt. Det er yderligere sørgeligt, at der ikke er nogen, der har vågnet op noget før og i klar tale har fortalte dette amatør-selskab, at kontrakten er indgået fordi den skal overholdes.

Arrivaderci! Smut, GoCollective!
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 19/06-24, 13:33.
Når problemet er, at GoCollective mangler materiel pt på grund af ringe planlægning, så kommer der jo ikke lige erstatningsmateriel op af jorden sådan bare lige. DSB har ikke materiel stående i remiserne der kan overtage den trafik, antager jeg. Derfor har man nok også givet Arriva/GoCollective lang snor.

Arrivaderci! Smut, GoCollective! .... og velkommen til Fleet.dk ?
Af Svend. 19/06-24, 13:58.
Seneste redigering: 19/06-24, 14:03 af Svend Årsag: overskriften udvidet
Citat fra: Henrik Hansen Dato 19/06-24, 12:43
Citat fra: Petteri Dato 19/06-24, 12:34Gad vide hvem der så eventuelt skal overtage produktionen?

Der er vel kun en mulighed og den hedder 'DSB'. DSB er statens togselskab og staten kan formentlig pålægge DSB at udfører kørslen indtil et nyt udbud er gennemført.


At DSB skal overtage kørslen (med det eksisterende materiel og personale) er vist det man kalder for en ikke-mulighed.
Men er mulighed for minister Davidsen er, at han kan få opfyldt sine hedeste drømme, nemlig at erstatte togene med busser på nogle strækninger - og helt ude i de tyndeste områder med samkørsel i private biler.


Arrivaderci! Smut, GoCollective!
Af andersj, Aalborg. 19/06-24, 14:20.
Det er en del af kontrakten at ministeriet kan overtage alle GoCollectives tog til markedsværdi hvis kontrakten ophæves. På Svendborgbanen kan der måske suppleres med lidt IC4 indtil der er styr på materielsituationen.

Anders

Arrivaderci! Smut, GoCollective!
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/06-24, 14:54.
Citat fra: andersj Dato 19/06-24, 14:20På Svendborgbanen kan der måske suppleres med lidt IC4 indtil der er styr på materielsituationen.

Et rumænsk jernbaneselskab hyret ind til at køre til Svendborg? Det skal nok give nogle farvestrålende billeder.  ;D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak