Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Nej til sporvogne i Regnsburg, ja i Erlangen
I Regensburg og Erlangen benyttede man valgdagen til også at lade indbyggerne tage stilling til sporvognsprojekter. Så kan man altid diskutere hvor klogt det er at sende langsigtet by- og trafikplanlægning ud til afstemning blandt borgere der kun tænker på de næste års anlægsarbejder.

I Regensburg blev det et nej med 53,6% af stemmerne, mens det i Erlangen blev et ja med 52% af stemmerne. I Wiesbaden blev det i 2020 også et nej til et sporvognsprojekt, med en meget meget lav valgdeltagelse. Tilbage i 2013 blev en sporvognslinje i Aachen også nedstemt af borgerne. I Kiel valgte man at beslutningen ikke skulle i afstemning blandt borgerne.
Da den tyske stat kun medfinansierer skinneprojekter, er der typisk ikke økonomi til alternative forbedringer af den kollektive trafik i de pågældende byer - som eksempelvis en BRT-linje.

Sporvognsnettet i Regensburg skulle have set sådan ud:


Sporvognsnettet i og omkring Erlangen skal se sådan her ud:

Anders

Nej til sporvogne i Regnsburg, ja i Erlangen
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 13/06-24, 00:03.
Akk ja, så fikk NIMBY-ene viljen sin, unntatt i Erlangen. Vi får gratulere Erlangen med at fornuften seiret.

Når det gjelder BRT-er, viser de seg i regelen ikke å bli annet enn kostbare forstadier til sporvei. Ja, de er biligere å bygge, men vedlikeholdsomkostningene er så mye høyere at gevinsten spises opp på ganske få år. Og ja, bussene er billigere i anskaffelse, men har høyere vedlikeholdsomkostninger og kortere levetid, så også her tipper regnskapet raskt i sporveiens favør.

Gå op Sider:[1]
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak