Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Meldinger til togpersonalet
Gå ned Sider:[1] 2
Meldinger til togpersonalet
Af sunebeck. 10/06-24, 15:23.
Overhørte dette i IC fra Hamborg til København med lidt mellemrum:

"Meddelelse til togpersonalet: RG1 — RG1"
"Meddelelse til togpersonalet: OD6 — OD6"
"Meddelelse til togpersonalet: PA2 — PA2"

Hvad betyder det?

Der var en person der spiste en ulækker ekstralagret ost, men det kan vel næppe være det.

Uden at vide det gætter jeg på det er melding om hvilken perron de kommer ind i, i henholdsvis Ringsted Odense og Padborg.

Meldinger til togpersonalet
Af D 826. 10/06-24, 17:08.
Ja, det er det.

Meldinger til togpersonalet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/06-24, 18:15.
Seneste redigering: 10/06-24, 18:16 af Per Holm
Unødig støj.

"Togpersonale: Romeo golf one!" burde række.

Hvis man starter med at nævne modtagerne kan disse straks begynde af koncentrere sig om at fange resten og alle andre kan ignorere avertissementet og vil undgå at skulle spidse øren.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Meldinger til togpersonalet
Af 1993matias, Kh. 10/06-24, 20:42.
Citat fra: Per Holm Dato 10/06-24, 18:15Unødig støj.

"Togpersonale: Romeo golf one!" burde række.

Hvis man starter med at nævne modtagerne kan disse straks begynde af koncentrere sig om at fange resten og alle andre kan ignorere avertissementet og vil undgå at skulle spidse øren.
Så "meddelelse til togpersonale" er ikke at nævne modtagerne? Det burde da række :)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Meldinger til togpersonalet
Af ivar. 10/06-24, 23:21.
Citat fra: Per Holm Dato 10/06-24, 18:15Unødig støj.

"Togpersonale: Romeo golf one!" burde række.

Hvis man starter med at nævne modtagerne kan disse straks begynde af koncentrere sig om at fange resten og alle andre kan ignorere avertissementet og vil undgå at skulle spidse øren.

Bravo Uniform Lima Lima Sierra Hotel India Tango.

Og hvorfor i alverden skulle det kørende personel belemres med det? Rg, Od, Pa m.v. er deres hverdag.

En meget kort indledning øger desuden risikoen for, at dele af meddelelsen ikke bliver opfattet, især hvis modtageren er engageret i betjening af publikum.

Men selvfølgelig "Togpersonale 633002", det sparer tid, der kan kvantificeres og bruges til, tja whatever.

mvh
-ivar

Meldinger til togpersonalet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/06-24, 08:20.
Citat fra: ivar Dato 10/06-24, 23:21
Citat fra: Per Holm Dato 10/06-24, 18:15Unødig støj.

"Togpersonale: Romeo golf one!" burde række.

Hvis man starter med at nævne modtagerne kan disse straks begynde af koncentrere sig om at fange resten og alle andre kan ignorere avertissementet og vil undgå at skulle spidse øren.

Bravo Uniform Lima Lima Sierra Hotel India Tango.

Og hvorfor i alverden skulle det kørende personel belemres med det? Rg, Od, Pa m.v. er deres hverdag.

...

mvh
-ivar

Gennem tiden har det vist sig nødvendigt at udvikle fonetiske alfabeter da mange bogstaver under dårlige gengivelsesforhold kan lyde ens og dermed blive forvekslet. Om ikke andet kender de fleste et fonetisk alfabet fra soldatertiden. Det personale ved banerne, der kører under ORF og ORS, er i forvejen fuldt fortrolige med fonetisk gengivelse idet både ORF og ORS kræver anvendelse deraf og for dem som har glemt nogle bogstaver er alfabeterne gengivet i pgl. operationelle regler.

At starte en meddelelse med "Meddelse" er unødvendig støj da det jo er selvindlysende. Hvis jeg startede en melding på VHF med "Nu vil jeg sige noget:" ville jeg nok hurtigt blive bedt om at ændre adfærd. Den der evt. hører mig ved jo udmærket godt hvad der vil ske så hvorfor bruge tid på det?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Meldinger til togpersonalet
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 11/06-24, 08:45.
Her giver det jo god mening hvis meddelelsen er kommet ud over togets PA anlæg. Den for sagesløse passagerer kryptiske besked er ikke til dem, så derfor giver det mening at der indledes med "Meddelelse til togpersonale". Så skal passagererne ikke spekulere på hvad det lige gik ud på.

Det sagt (eller skrevet) - som ikke-ansat i en togvirksomhed - hvorfor skal togføreren (som det vel er adresseret?) vide hvilken perron toget kører ind på? Er det noget med at udstigning sker i højre eller venstre side? Men så ville det jo faktisk være smartere at sige "Udstigning er i togets højre/venstre side" for det kunne passagererne jo også bruge.

Citat fra: sunebeck Dato 10/06-24, 15:23Overhørte dette i IC fra Hamborg til København med lidt mellemrum:

"Meddelelse til togpersonalet: RG1 — RG1"
"Meddelelse til togpersonalet: OD6 — OD6"
"Meddelelse til togpersonalet: PA2 — PA2"

Hvad betyder det?

Der var en person der spiste en ulækker ekstralagret ost, men det kan vel næppe være det.

Men hvad skal togpersonalet bruge den oplysning til? Og groft sagt kan de vel se det i "Mit tog" appen, ligesom alle vi andre kan?

Citat fra: Per Holm Dato 10/06-24, 18:15At starte en meddelelse med "Meddelse" er unødvendig støj da det jo er selvindlysende. Hvis jeg startede en melding på VHF med "Nu vil jeg sige noget:" ville jeg nok hurtigt blive bedt om at ændre adfærd. Den der evt. hører mig ved jo udmærket godt hvad der vil ske så hvorfor bruge tid på det?

Når der laves udkald så er der mange der ikke lige fanger det første ord. Derfor er det smart at starte med et eller to ord der ikke i sig selv er så vigtige, så man får folks opmærksomhed før man når til det de faktisk skal høre og tage stilling til. Når der f. eks. laves perronudkald så hedder det også 'Toget mod Aalborg kl. 12:30' og ikke bare '12:30 mod Aalborg' selvom man må gå ud fra at alle på perronen godt er klar over hvilket transportmiddel de skal med. Hvis man startede med 12:30 ville mange ikke høre det hele. Så man starter med noget der ikke er vigtigt, men uskadeligt

Citat fra: Togiudlandet Dato 11/06-24, 08:47Men hvad skal togpersonalet bruge den oplysning til?

De skal aflåse dørene i den side der ikke kommer til perron. IC1 vognene har kun TB0 dørstyring, hvor alle dørene enten er frigivet eller aflåste, intet sidevalg, og DSB har så valgt at man aflåser de døre der ikke kommer til perron manuelt.

Citat fra: Togiudlandet Dato 11/06-24, 08:47Og groft sagt kan de vel se det i "Mit tog" appen, ligesom alle vi andre kan?
Jeg gætter på den er for grov til deres brug 😉 De skal gerne kunne stole på oplysningen, og det kan de så ved at lokomotivføreren (og stationsbestyreren) er blandet ind i det.

Citat fra: AndreasM Dato 11/06-24, 09:30De skal gerne kunne stole på oplysningen, og det kan de så ved at lokomotivføreren (og stationsbestyreren) er blandet ind i det.

Tak for opklaringen - især det sidste med at kunne stole på (eller rettere det modsatte) de passagerhenvendte oplysninger ;)

Citat fra: Togiudlandet Dato 11/06-24, 08:47
Citat fra: sunebeck Dato 10/06-24, 15:23Overhørte dette i IC fra Hamborg til København med lidt mellemrum:

"Meddelelse til togpersonalet: RG1 — RG1"
"Meddelelse til togpersonalet: OD6 — OD6"
"Meddelelse til togpersonalet: PA2 — PA2"

Hvad betyder det?

Der var en person der spiste en ulækker ekstralagret ost, men det kan vel næppe være det.

Men hvad skal togpersonalet bruge den oplysning til? Og groft sagt kan de vel se det i "Mit tog" appen, ligesom alle vi andre kan?

Formoder udkaldet først/kun kommer, når lokomotivfører og stationsbestyrer har aftalt og besluttet hvilket spor toget skal ankomme i; så togfører kan aflåse udstigningsdøre uden perron.

Har kørt med et tog, der på få minutter skiftede planlagt ankomst spor 3 gange, inden ankomst (dog samme perron). Så hvis togfører fulgte "Mit tog", ville de nok blive noget stressede ;-)

Citat fra: Michael Deichmann Dato 11/06-24, 08:45Det sagt (eller skrevet) - som ikke-ansat i en togvirksomhed - hvorfor skal togføreren (som det vel er adresseret?) vide hvilken perron toget kører ind på? Er det noget med at udstigning sker i højre eller venstre side? Men så ville det jo faktisk være smartere at sige "Udstigning er i togets højre/venstre side" for det kunne passagererne jo også bruge.

Det er netop for at undgå at informere passagererne. For så snart passagererne får en fornemmelse af, at toget inden længe ankommer til deres destination, begynder de at pakke sig sammen, hive baggage ned fra hylderne og søge mod udstigningsdørene. Og det er ikke videre praktisk, når togpersonalet samtidigt skal trave toget igennem og aflåse alle de døre, der ikke kommer til perron.

I starten af kørslen med IC1 kaldte man ud med stationsnavne - fx "Odense, spor 6" - men man lærte ret hurtigt at publikum tog det som en opfordring. Deraf brugen af dette simple "kodesprog".

At blande NATO-alfabetet ind i det ville være totalt overkill.

Meldinger til togpersonalet
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/06-24, 11:00.
OK, "NEL22" vil være forbeholdt ansatte og nørder at afkode  ;D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak