Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Nej til sporvogne i Regnsburg, ja i Erlangen
I Regensburg og Erlangen benyttede man valgdagen til også at lade indbyggerne tage stilling til sporvognsprojekter. Så kan man altid diskutere hvor klogt det er at sende langsigtet by- og trafikplanlægning ud til afstemning blandt borgere der kun tænker på de næste års anlægsarbejder.

I Regensburg blev det et nej med 53,6% af stemmerne, mens det i Erlangen blev et ja med 52% af stemmerne. I Wiesbaden blev det i 2020 også et nej til et sporvognsprojekt, med en meget meget lav valgdeltagelse. Tilbage i 2013 blev en sporvognslinje i Aachen også nedstemt af borgerne. I Kiel valgte man at beslutningen ikke skulle i afstemning blandt borgerne.
Da den tyske stat kun medfinansierer skinneprojekter, er der typisk ikke økonomi til alternative forbedringer af den kollektive trafik i de pågældende byer - som eksempelvis en BRT-linje.

Sporvognsnettet i Regensburg skulle have set sådan ud:


Sporvognsnettet i og omkring Erlangen skal se sådan her ud:

Anders

Nej til sporvogne i Regnsburg, ja i Erlangen
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 13/06-24, 00:03.
Akk ja, så fikk NIMBY-ene viljen sin, unntatt i Erlangen. Vi får gratulere Erlangen med at fornuften seiret.

Når det gjelder BRT-er, viser de seg i regelen ikke å bli annet enn kostbare forstadier til sporvei. Ja, de er biligere å bygge, men vedlikeholdsomkostningene er så mye høyere at gevinsten spises opp på ganske få år. Og ja, bussene er billigere i anskaffelse, men har høyere vedlikeholdsomkostninger og kortere levetid, så også her tipper regnskapet raskt i sporveiens favør.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak