Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Check-ind krigen
Gå ned Sider:[1] 2
Check-ind krigen
Af andersj, Aalborg. 7/06-24, 20:30.
Er der nogle der kender årsagen til at DSB har udviklet deres eget app-rejsekort og samtidig kører en massiv markedsføringskampagne for det lige pt.? Dertil også optjening af point for rejser betalt med DSB-appen.

Mit eget gæt handler om at Rejsekort måske kræver et transaktionsgebyr for hver rejse foretaget med Rejsekort (fysisk eller app), som DSB selvfølgelig har en interesse i at beholde selv.

Men jeg ved ikke hvordan afregningen mellem trafikselskaberne og Rejsekort ser ud (Rejsekort skal jo have dækket deres driftsomkostninger på en eller anden måde), så det er bare et gæt med transaktionsgebyret.

Som almen borger virker det jo lidt tåbeligt at to statslige aktører bruger ressourcer på hver deres billetløsning, der i sidste ende skal kunne det samme til den samme pris for den rejsende.

Anders

Check-ind krigen
Af Lyntoget. 8/06-24, 00:45.
Og DSB ejer en stor del af rejsekortet

Kan men med DSB app tjek ind ligge et pendler kombi kort ind  faste zoner  og så kører i andre zoner og betale det men mangler

Check-ind krigen
Af Thomas Rasmussen. 8/06-24, 01:32.
Seneste redigering: 8/06-24, 01:36 af Thomas Rasmussen
Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 20:30Som almen borger virker det jo lidt tåbeligt at to statslige aktører bruger ressourcer på hver deres billetløsning, der i sidste ende skal kunne det samme til den samme pris for den rejsende.

Jeg kan kun være enig i ovenstående. På samme måde synes det tåbeligt at nogle af de hyppigste regionalbusruter ud af Aarhus går til byer som Randers, Silkeborg og Herning, der jo ellers har en fin statslig togbetjning, men sådan er der jo kassetænkning... Man skulle hellere have gjort som i Schweiz, hvor der er én løsning udbudt af Fairtiq, som så kan tilgås fra forskellige apps.

Jeg tror du kan have fat i noget med "transaktionsomkostninger". Hvis man søger tæt på afgang med kundetype voksen, tilbyder DSB ofte en Orange Fri til marginalt mindre end prisen på enkeltbillet (eller rejsekort). Mit gæt er her at DSB udbyder dem fordi de tjener mere på at beholde hele andelen af en Orange Fri ift. en enkeltbillet, hvor der jo går lidt fra til trafikselskaberne, fordi billetten også gælder til bus i omstigningszonerne eller endog langs hele strækningen. Endnu værre er det antageligvis på korridorerne Bramming-Esbjerg og Skanderborg-Aarhus-Langå, hvor billetindtægterne fra enkeltbilletter vel går til GoCollective? Og endelig tror jeg at DSB gerne vil holde kunderne i deres egen fold og tilbyde lidt ekstra. Spørgsmålet er jo også om konkurrenterne er Flix og Kombardo eller trafikselskaberne og Metroen...

Derudover interesserer det mig lidt hvad aftalen er ift. introduktionsrabat. Rejsekort tilbød alle højeste rabattrin ifm. testningen i Nordjylland, og nye brugere får også de to første kalendermåneder på højeste rabattrin i Rejsekort-appen. Til sammenligning får nye indehavere af fysisk rejsekort vist tre måneder på mellemste rabattrin 3-5. DSB har derimod ikke tilbudt andet end at starte på rabattrin 0, hverken i betafasen eller nu. Som jyde/fynbo på rabattrin 6-7 med 40% er det lidt en kamel at sluge at man i en-to måned skal betale 67% mere for sine rejser blot fra at skifte fra fysiske rejsekort til DSB-appen.

Check-ind krigen
Af steenth. 8/06-24, 06:53.
Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 20:30Er der nogle der kender årsagen til at DSB har udviklet deres eget app-rejsekort og samtidig kører en massiv markedsføringskampagne for det lige pt.? Dertil også optjening af point for rejser betalt med DSB-appen.
Det nuværende rejsekortsystem har få år tilbage som teknisk løsning, så man er igang med få noget, som afløser det igang. Rejsekort & rejseplan A/S har også en på vej. Og planen er nævnt i Rejsekort & rejseplan A/S årsrapporter - 2023 er kommet. 2022 har en illustration med planen,
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 20:30Mit eget gæt handler om at Rejsekort måske kræver et transaktionsgebyr for hver rejse foretaget med Rejsekort (fysisk eller app), som DSB selvfølgelig har en interesse i at beholde selv.

Men jeg ved ikke hvordan afregningen mellem trafikselskaberne og Rejsekort ser ud (Rejsekort skal jo have dækket deres driftsomkostninger på en eller anden måde), så det er bare et gæt med transaktionsgebyret.
Transaktionsgebyr var ikke nok til at finansiere rejsekort, specielt når flere trafikselskaber har lavet deres egen app. Så man har lavet en "årsrapportmodel", så trafikselskaber betaler efter samlet antal rejser og omsætning.

Check-ind krigen
Af nrk. 8/06-24, 08:47.
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  8/06-24, 01:32Jeg tror du kan have fat i noget med "transaktionsomkostninger". Hvis man søger tæt på afgang med kundetype voksen, tilbyder DSB ofte en Orange Fri til marginalt mindre end prisen på enkeltbillet (eller rejsekort). Mit gæt er her at DSB udbyder dem fordi de tjener mere på at beholde hele andelen af en Orange Fri ift. en enkeltbillet, hvor der jo går lidt fra til trafikselskaberne, fordi billetten også gælder til bus i omstigningszonerne eller endog langs hele strækningen.

Jeg har også bemærket at DSB er blevet lige lovlig smart med deres orange fri prissætning, når næsten alle billetter er solgt. Det ligger kun meget lidt under fuld standard pris.

Det er lidt ufint, jo flere orange og særligt de har omtalte orange fri DSB sælger, jo større andel af "kagen" beholder de selv, og jo mindre får de øvrige trafik selskaber i kassen.og sådan som jeg ser tingene, er det jo de øvrige trafik selskaber som skriger efter pris stigninger på billetter mens det egentlig går ok for DSB.

Dette betyder igen at orange og orange fri bliver endnu mere attraktiv ifht. Standard, hvilket betyder de øvrige trafik selskaber får endnu mindre af kagen.

Check-ind krigen
Af mpp. 9/06-24, 00:16.
Det er vel fair nok, at man kan nøjes med at betale for den rejse man køber. En del byboer har jo månedskort eller kan komme til stationen på cykel, og så giver det jo ikke mening, at man også skal betale for bussen til stationen. I den anden ende kan det være man bliver hentet eller kan gå til sin destination. Det gør det også lettere at sammenligne DSB med fjernbusser og fly.

Problemet (eller i hvert fald et af dem) for den offentlige transport har i alt for lang tid været, at man har forventet, at kunderne på de populære ruter skal betale for driftsunderskuddet på de mindre populære ruter. Det har kunderne helt forventeligt ikke været med på, og man har derfor stået med et vingeskudt produkt, hvor man ikke har kunne gøre de populære ruter bedre uden at kunderne på de marginale ruter er blevet sure.

Jeg synes det er godt at man nu går den modsatte vej, hvor man får noget konkurrence på de lange skinner og dermed kan vise, hvor gode togrejser kan blive – det gælder så uanset om man vil køre i smarte, nye tog som dem fra Talgo eller billigt med Snälltåget. Det kan samlet set få flere i den kollektive transport og det giver samlet en stærkere stemme til dem, der mener den øvrige trafik også skal have et løft.

Check-ind krigen
Af Lyntoget. 9/06-24, 23:35.
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  8/06-24, 01:32
Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 20:30Som almen borger virker det jo lidt tåbeligt at to statslige aktører bruger ressourcer på hver deres billetløsning, der i sidste ende skal kunne det samme til den samme pris for den rejsende.

Jeg kan kun være enig i ovenstående. På samme måde synes det tåbeligt at nogle af de hyppigste regionalbusruter ud af Aarhus går til byer som Randers, Silkeborg og Herning, der jo ellers har en fin statslig togbetjning, men sådan er der jo kassetænkning... Man skulle hellere have gjort som i Schweiz, hvor der er én løsning udbudt af Fairtiq, som så kan tilgås fra forskellige apps.

Jeg tror du kan have fat i noget med "transaktionsomkostninger". Hvis man søger tæt på afgang med kundetype voksen, tilbyder DSB ofte en Orange Fri til marginalt mindre end prisen på enkeltbillet (eller rejsekort). Mit gæt er her at DSB udbyder dem fordi de tjener mere på at beholde hele andelen af en Orange Fri ift. en enkeltbillet, hvor der jo går lidt fra til trafikselskaberne, fordi billetten også gælder til bus i omstigningszonerne eller endog langs hele strækningen. Endnu værre er det antageligvis på korridorerne Bramming-Esbjerg og Skanderborg-Aarhus-Langå, hvor billetindtægterne fra enkeltbilletter vel går til GoCollective? Og endelig tror jeg at DSB gerne vil holde kunderne i deres egen fold og tilbyde lidt ekstra. Spørgsmålet er jo også om konkurrenterne er Flix og Kombardo eller trafikselskaberne og Metroen...

Derudover interesserer det mig lidt hvad aftalen er ift. introduktionsrabat. Rejsekort tilbød alle højeste rabattrin ifm. testningen i Nordjylland, og nye brugere får også de to første kalendermåneder på højeste rabattrin i Rejsekort-appen. Til sammenligning får nye indehavere af fysisk rejsekort vist tre måneder på mellemste rabattrin 3-5. DSB har derimod ikke tilbudt andet end at starte på rabattrin 0, hverken i betafasen eller nu. Som jyde/fynbo på rabattrin 6-7 med 40% er det lidt en kamel at sluge at man i en-to måned skal betale 67% mere for sine rejser blot fra at skifte fra fysiske rejsekort til DSB-appen.


Go Collective  har slet ikke nok kapacitet til og fragte alle mellem Aarhus og Silkeborg , de kører idag med overfyldte tog hvor dørene næsten ikke kan lukkes

Aarhus Randers  i Randers ligger bus og tog station langt fra hinanden, så det kan være en fordel og tag bussen fra Aarhus hvis men skal videre med bus fra Randers, desuden står mange på og af på ruten  gælder også mod Silkeborg , Bus og Tog kører ikke den sammen rute

Check-ind krigen
Af Thorfinn. 11/06-24, 14:14.
Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 20:30...
Som almen borger virker det jo lidt tåbeligt at to statslige aktører bruger ressourcer på hver deres billetløsning, ...

Vær glad for at der ikke er statslig monopol. Ellers ville udviklingen gå i stå.
Må den bedre vinde.
Det er kun en lille stump software.   

Forskellige billeteringssystemer havde vi også i klippekortenes tidsalder.






 

Check-ind krigen
Af 1993matias, Kh. 12/06-24, 07:12.
Citat fra: Thorfinn Dato 11/06-24, 14:14
Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 20:30...
Som almen borger virker det jo lidt tåbeligt at to statslige aktører bruger ressourcer på hver deres billetløsning, ...

Vær glad for at der ikke er statslig monopol. Ellers ville udviklingen gå i stå.
Må den bedre vinde.
Det er kun en lille stump software.   

Forskellige billeteringssystemer havde vi også i klippekortenes tidsalder.
Hvad foranlediger statslig software til at gå i stå i udviklingen? Ja, målet er måske ikke profit, profit, profit, men heldigvis kan man vælge at sætte passagererne først med det, der hører til. Komfort, enkelthed, gode priser, osv. Desværre er der bare gået profit i dagens Danmark (og mange andre steder) frem for fokus på service.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Check-ind krigen
Af andersj, Aalborg. 28/11-24, 10:58.
En lille status efter flere rejser med både Rejsekort appen (FAIRTIQ) og DSB appen med check-ind og ud med fokus på håndtering af uregelmæssigheder.

DSB-appen har jeg kun brugt når der er lokket med bonus-point, da der ikke er rabattrin og dermed en dårligere pris vest for Storebælt når man rejser mere end 3 gange om måneden.

Ved lokale rejser er sammenhængen mellem tid og zoner nogle gange relevant. Kort fortalt handler det om at en rejse på eksempelvis 2 zoner maksimalt må tage 60 minutter mellem check ind og check ud, ellers beregnes der 3 zoner og efter ca. 75 minutter 4 zoner osv. (grænserne efter 2 zoner/60 minutter varierer)
Ved det fysiske Rejsekort er det meget simpelt og DSB-appen følger samme metode, på trods af at man vælger den konkrete afgang ved check ind i appen - dvs. appen kender køreplanen (som prisen skal baseres på)

Problemet med den metode er at opstår der forsinkelser som ender med at turen tager længere tid end de 60 minutter, selvom den ifølge køreplanen tager under 60 minutter - så bliver man trukket for 3 zoner. Det betyder kontakt til kundeservice for at få et par kr. refunderet, hvilket de fleste nok ikke orker hvis de overhovedet opdager at de er blevet opkrævet for meget for rejsen.
Ved Rejsekort får man typisk svar indenfor et par dage, men ved den ene DSB-app rejse der gik over tid, tog det over en måned inden jeg fik svar og refusion.

I Rejsekort appen beregnes prisen efter køreplantiden og appen registrerer selv hvilken bus eller hvilket tog man sidder i baseret på bevægelseshastighed og ordinær køreplan. Dvs. bliver bussen forsinket, så bliver man ikke opkrævet for den forsinkede ankomst, men ankomsten jf. køreplanen.
Problemet kan så være at appen registrerer en forkert afgang ved forsinkelser og hyppig drift, fordi forsinkelsen gør at appen tror at man er med en anden afgang og det derfor er den anden afgangs køreplantider er lægges til grund for prisberegningen.
Jeg skulle for et par dage siden med en bus klokken 19:08 med ankomst til destinationen 19:23, hvilket var præcis 60 minutter efter check ind i den første bus på turen. Næste bus kørte 19:12 med ankomst til destinationen 19:27. Da den første bus var 4 minutter forsinket ved afgang, så troede appen at jeg var med den næste bus, selvom den var 5 minutter forsinket.
Det betød at jeg blev opkrævet for 3 zoner og selvom jeg har fået differencen refunderet så var det ledsaget af en lang mail der antydede at jeg havde lavet en fejl og det blev påpeget flere gange at refunderingen skete pr. kulance.

Læringen er at man fortsat skal kontrollere om ens rejser bliver registeret korrekt og at man med de svagere og svagere rabatter på Rejsekort efterhånden skal overveje at gå tilbage til kontantbilletter, hvis man ikke har et ret stort rejsebehov og/eller ikke orker at klage over de 5-6 kr. af rent princip. Man skal efterhånden rejse rigtig meget for at have break-even på et fysisk Rejsekort til 50 kr.

Dertil er der også risikoen for at ens telefon løber tør for batteri eller at appen crasher. Jeg ved ikke hvad der sker med ens aktive rejse hvis appen eller telefonen skal genstartes pga. fejl eller manglende strøm.

Anders

Check-ind krigen
Af julemand101. 28/11-24, 13:15.
Citat fra: andersj Dato 28/11-24, 10:58Dertil er der også risikoen for at ens telefon løber tør for batteri eller at appen crasher. Jeg ved ikke hvad der sker med ens aktive rejse hvis appen eller telefonen skal genstartes pga. fejl eller manglende strøm.

Har en Android telefon der crasher en hel del efterhånden og dette er også sket midt under rejser. I alle tilfælde der har app'en fungeret som forventet efter telefonen er genstartet på den måde at jeg kan se rejsen fortsætter og jeg kan vælge at afslutte den eller indsætte skift. Så det virker til de har lavet tingene korrekt således app'en ikke er direkte afhængig af altid at være kørende og kan derfor tåle afbrydelser.

Check-ind krigen
Af mgameing123. 29/11-24, 20:28.
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  8/06-24, 01:32
Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 20:30Som almen borger virker det jo lidt tåbeligt at to statslige aktører bruger ressourcer på hver deres billetløsning, der i sidste ende skal kunne det samme til den samme pris for den rejsende.

Jeg kan kun være enig i ovenstående. På samme måde synes det tåbeligt at nogle af de hyppigste regionalbusruter ud af Aarhus går til byer som Randers, Silkeborg og Herning, der jo ellers har en fin statslig togbetjning, men sådan er der jo kassetænkning... Man skulle hellere have gjort som i Schweiz, hvor der er én løsning udbudt af Fairtiq, som så kan tilgås fra forskellige apps.

Jeg tror du kan have fat i noget med "transaktionsomkostninger". Hvis man søger tæt på afgang med kundetype voksen, tilbyder DSB ofte en Orange Fri til marginalt mindre end prisen på enkeltbillet (eller rejsekort). Mit gæt er her at DSB udbyder dem fordi de tjener mere på at beholde hele andelen af en Orange Fri ift. en enkeltbillet, hvor der jo går lidt fra til trafikselskaberne, fordi billetten også gælder til bus i omstigningszonerne eller endog langs hele strækningen. Endnu værre er det antageligvis på korridorerne Bramming-Esbjerg og Skanderborg-Aarhus-Langå, hvor billetindtægterne fra enkeltbilletter vel går til GoCollective? Og endelig tror jeg at DSB gerne vil holde kunderne i deres egen fold og tilbyde lidt ekstra. Spørgsmålet er jo også om konkurrenterne er Flix og Kombardo eller trafikselskaberne og Metroen...

Derudover interesserer det mig lidt hvad aftalen er ift. introduktionsrabat. Rejsekort tilbød alle højeste rabattrin ifm. testningen i Nordjylland, og nye brugere får også de to første kalendermåneder på højeste rabattrin i Rejsekort-appen. Til sammenligning får nye indehavere af fysisk rejsekort vist tre måneder på mellemste rabattrin 3-5. DSB har derimod ikke tilbudt andet end at starte på rabattrin 0, hverken i betafasen eller nu. Som jyde/fynbo på rabattrin 6-7 med 40% er det lidt en kamel at sluge at man i en-to måned skal betale 67% mere for sine rejser blot fra at skifte fra fysiske rejsekort til DSB-appen.
Der er mange grunde til hvorfor der er mange busser fra Aarhus til Silkeborg, Herning og Randers.

A. Der er mange kunder på busserne.

B. 118 LYNTUR forbinder Randers med en hurtigbus til Skejby og Aarhus Universitetshospital.

C. 118 STANDSEBUS forbinder Aarhus og Randers med mange byer med intet eller ringe togforbindelser

D. 124 har bare generelt mange kunder så derfor vil Midttrafik ikke nedlægge den

E. 113 er mere for byer som Galten, Skovby, Låsby osv. Der er ikke så mange mærkelig mennesker som mig der har taget hele turen fra Silkeborg til Aarhus.

Men nu handler dette thread ikke om busser i Aarhus. Jeg synes dette rejsekort på mobil er en dum koncept. den gamle idé om at erstatte fysisk rejsekort med mobilrejsekort er noget af en møg løsning. Jeg vil gerne kunne have adgang til det offentlig transport uden at skal oplade min telefon. Rejsekort på app skal kun være en supplement til det nuværende løsning og ikke en erstatning.

Check-ind krigen
Af Worm. 30/11-24, 06:02.
Citat fra: mgameing123 Dato 29/11-24, 20:28
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  8/06-24, 01:32
Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 20:30Som almen borger virker det jo lidt tåbeligt at to statslige aktører bruger ressourcer på hver deres billetløsning, der i sidste ende skal kunne det samme til den samme pris for den rejsende.

Jeg kan kun være enig i ovenstående. På samme måde synes det tåbeligt at nogle af de hyppigste regionalbusruter ud af Aarhus går til byer som Randers, Silkeborg og Herning, der jo ellers har en fin statslig togbetjning, men sådan er der jo kassetænkning... Man skulle hellere have gjort som i Schweiz, hvor der er én løsning udbudt af Fairtiq, som så kan tilgås fra forskellige apps.

Jeg tror du kan have fat i noget med "transaktionsomkostninger". Hvis man søger tæt på afgang med kundetype voksen, tilbyder DSB ofte en Orange Fri til marginalt mindre end prisen på enkeltbillet (eller rejsekort). Mit gæt er her at DSB udbyder dem fordi de tjener mere på at beholde hele andelen af en Orange Fri ift. en enkeltbillet, hvor der jo går lidt fra til trafikselskaberne, fordi billetten også gælder til bus i omstigningszonerne eller endog langs hele strækningen. Endnu værre er det antageligvis på korridorerne Bramming-Esbjerg og Skanderborg-Aarhus-Langå, hvor billetindtægterne fra enkeltbilletter vel går til GoCollective? Og endelig tror jeg at DSB gerne vil holde kunderne i deres egen fold og tilbyde lidt ekstra. Spørgsmålet er jo også om konkurrenterne er Flix og Kombardo eller trafikselskaberne og Metroen...

Derudover interesserer det mig lidt hvad aftalen er ift. introduktionsrabat. Rejsekort tilbød alle højeste rabattrin ifm. testningen i Nordjylland, og nye brugere får også de to første kalendermåneder på højeste rabattrin i Rejsekort-appen. Til sammenligning får nye indehavere af fysisk rejsekort vist tre måneder på mellemste rabattrin 3-5. DSB har derimod ikke tilbudt andet end at starte på rabattrin 0, hverken i betafasen eller nu. Som jyde/fynbo på rabattrin 6-7 med 40% er det lidt en kamel at sluge at man i en-to måned skal betale 67% mere for sine rejser blot fra at skifte fra fysiske rejsekort til DSB-appen.
Der er mange grunde til hvorfor der er mange busser fra Aarhus til Silkeborg, Herning og Randers.

A. Der er mange kunder på busserne.

B. 118 LYNTUR forbinder Randers med en hurtigbus til Skejby og Aarhus Universitetshospital.

C. 118 STANDSEBUS forbinder Aarhus og Randers med mange byer med intet eller ringe togforbindelser

D. 124 har bare generelt mange kunder så derfor vil Midttrafik ikke nedlægge den

E. 113 er mere for byer som Galten, Skovby, Låsby osv. Der er ikke så mange mærkelig mennesker som mig der har taget hele turen fra Silkeborg til Aarhus.

Men nu handler dette thread ikke om busser i Aarhus. Jeg synes dette rejsekort på mobil er en dum koncept. den gamle idé om at erstatte fysisk rejsekort med mobilrejsekort er noget af en møg løsning. Jeg vil gerne kunne have adgang til det offentlig transport uden at skal oplade min telefon. Rejsekort på app skal kun være en supplement til det nuværende løsning og ikke en erstatning.
Med tanke på hvor mange penge det koster at opkræve betaling for t rejse med den kollektive trafik så ville det givet være både bedre for miljøet (flere rejsende), billigere for samfundet ifald man gjorde al kollektiv transport gratis.
Afskaf befordringsfradraget og vælger man anden transport  til og fra arbejde så er det for egen regning.

Check-ind krigen
Af Frank Poulsen. 30/11-24, 08:27.
Lige præcis den udregning kunne jeg også godt tænke mig at se. Hvor mange millioner bruges der på billetsystemer, opdateringer, frustrationer, kontrol, rabatordninger her der og alle vegne. kontra det man får ind, og hva det ville give hvis det hele var gratis af ekstra rejsende. Og ja så drop befordringsfradrag som det er i dag, men måske bevare det for dem der er bosat i postnumre med dårlige offentlige muligheder og har langt. Der er mange postnumre der er yderst begrænset i mulighederne med offentlig. Og som heller ikke ville hjælpe at øge det meget. Til gengæld er boligerne selvfølgelig billigere der. Så tja, måske bare droppe det.

Check-ind krigen
Af mgameing123. 30/11-24, 17:16.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 30/11-24, 08:27Lige præcis den udregning kunne jeg også godt tænke mig at se. Hvor mange millioner bruges der på billetsystemer, opdateringer, frustrationer, kontrol, rabatordninger her der og alle vegne. kontra det man får ind, og hva det ville give hvis det hele var gratis af ekstra rejsende. Og ja så drop befordringsfradrag som det er i dag, men måske bevare det for dem der er bosat i postnumre med dårlige offentlige muligheder og har langt. Der er mange postnumre der er yderst begrænset i mulighederne med offentlig. Og som heller ikke ville hjælpe at øge det meget. Til gengæld er boligerne selvfølgelig billigere der. Så tja, måske bare droppe det.
Altså jeg synes man burde bare brug den samme system man bruger for kilometer penge tilbudet på ungdomkort.dk

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
HV DL 100

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak