Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IR4 togsæt - diesel lugt ved/efter nedbremsning/ved stilstand på perronen
Gå ned Sider: 1 [2]
Svar fra DSB:

"Kilden til lugtgenen kan skyldes togets bremser. Indsugningen til togets ventilationsanlæg er på siden af toget og derfor tæt på hjul og bremser. En kraftig bremsning af toget, kan give så høje temperaturer i bremsebelægningerne, at der opstår en ubehagelig lugt af svovl.

Leverandøren af bremsebelægninger til DSB har dokumenteret, at belægninger ikke indeholder nogen sundhedsskadelige kemikalier som figurerer på Det Europæiske Kemiagenturs liste. Desværre er der endnu ikke fundet en lugtfri bremsebelægning."

Jeg har en teori/observation, som jeg ingen forudsætninger har for at dokumentere/efterprøve:

Problemet er større på ORF-strækninger end på SR-strækninger.

Noget med ERTMS bremsekurven, som giver en hårdere påvirkning af bremserne end ATC-bremsekurve?
Som sagt, jeg aner det ikke. Måske en lkf kan be- eller afkræfte?

Gå op Sider: 1 [2]

Danske privatbaner

DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak