Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- NRFAB TMe, har de overhovedet en fremtid i Skandinavien?
NRFAB TMe, har de overhovedet en fremtid i Skandinavien?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/06-24, 09:29.
Seneste redigering: 7/06-24, 09:34 af Per Holm
4 mdr. gammel artikel, om SBB BR 620 ganske vist, men det lover da ikke godt hvis man håber på at se NRFAB TMe som andet end powerpack for NJJ Z70 740 og andre smålokomotiver :P

Citat fra: Järnväger 2024-02-13Nordic Re-Finance tror på marknaden
"Vi tror att det finns önskemål om fler starka godstågslok i Sverige", säger Mikael Zagerholm. Nya Traxx- och Vectron-lok är väldigt dyra och för många godstågsbolag blir det betydligt billigare att hyra lok."

...

"De prisindikationer jag fått pekar på att vi lika gärna kunde köpa nya lok som att utrusta dessa lok med den nya versionen av ETCS."

...

Tre år eller tre månader
"Dessutom tar det åtminstone tre år att få fordonen utrustade och godkända med ETCS medan en ATC-installation kan genomföras på ett par månader."

Nordic Re-Finance köpte för några år 32 tunga diesellok av DSB i Danmark. Loken betecknas TMe i Sverige.

"Vi trodde vi skulle kunna ha ETCS i alla de 26 loken som går i trafik i Danmark, Sverige och Norge vid det här laget men vi väntar fortfarande på godkännanden", säger Mikael Zagerholm.

"Förhoppningen är att dessa ska bli godkända så tidigt som möjligt under 2024. När det sker har vi ytterligare lok redo att godkänna omgående som just nu står overksamma. Installationen av ETCS är verkligt tidsödande och fruktansvärt dyrbar."

https://jarnvagar.nu/fler-lok-fran-schweiz/
https://jarnvagar.nu/forsta-620-loket-pa-svenskt-spar/

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

SBB Re 620 er et elektrisk lokomotiv, mens TMe er et diesellokomotiv. Der er stadig mange strækninger i Skandinavien der ikke er elektrificeret og hvor der ikke umiddelbart er planlagt elektrificering.

Anders

NRFAB TMe, har de overhovedet en fremtid i Skandinavien?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/06-24, 15:48.
Seneste redigering: 7/06-24, 15:51 af Per Holm
Citat fra: andersj Dato  7/06-24, 12:16SBB Re 620 er et elektrisk lokomotiv, mens TMe er et diesellokomotiv. Der er stadig mange strækninger i Skandinavien der ikke er elektrificeret og hvor der ikke umiddelbart er planlagt elektrificering.

Det er jeg klar over; men NRFAB er vel nødt til på et tidspunkt at få nogle lejeindtægter fra at have deres TMe kørende på ERTMS-strækninger.

Så længe vi ikke har set en TMe med godkendt ETCS kan dette vel kun ske ved at køre TMe i forspand med enten NJJ Z70 740 eller evt. med en Smartron/Vectron AC til at sørge for ETCS - hvis det ellers kan lade sig gøre at køre med Smartron/Vectron AC i funktion kun som "bremsevogn"?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

NRFAB har minst en ME som etter planen skal være klar til trafikk med ETCS i løpet av sommeren.

Hej
I Sverige har man besluttet at der skal stå nedbrudsreserver på strategiske steder og det skal være store diesel lokomotiver.
vh. Bent

Den ME NRFAB har stående i DK der afventer godkendelse, er pt bagest i køen. DB Cargo har en MZ der skulle være klar til oktober, Midtjyskes MX skulle være klar lige om hjørnet og derefter går de i gang med ME godkendelserne.

Lige pt lever ME i Dk, fordi de mindre selskaber som Contec og C-rail kan bruge dem lidt endnu. Men de er ret dyre i leje - du betaler både et beløb for at leje den og et beløb per kørt kilometer og du skal derfor hive en god sum ind, hvis du skal få glæde af et overskud i din forretning.

DB Cargo bruger den ene de har tilbage som reserve for MZ nedbrud, mens de venter på at få bygget deres om. Men det er ikke et lokomotiv, de er specielt vilde med at køre med.

Mit ydmyge bud må være, at ME kommer til at leve bedst i udlandet i fremtiden. Det er ihvertfald sådan det ser ud pt, hvor de har et godt liv i Bulgarien, Norge og snart Ungarn hvor 15 af dem skal køre med passagerer.

Citat fra: banemanden Dato  9/06-24, 19:43Mit ydmyge bud må være, at ME kommer til at leve bedst i udlandet i fremtiden. Det er ihvertfald sådan det ser ud pt, hvor de har et godt liv i Bulgarien, Norge og snart Ungarn hvor 15 af dem skal køre med passagerer.

Bulgarien? Mon ikke der skulle stå Polen?

Citat fra: banemanden Dato  9/06-24, 19:43DB Cargo bruger den ene de har tilbage som reserve for MZ nedbrud, mens de venter på at få bygget deres om. Men det er ikke et lokomotiv, de er specielt vilde med at køre med.

Det er lidt sjovt at de foretrækker de ældre MZ'ere, men det er der vel en grund til?

Citat fra: bjergged Dato 10/06-24, 16:44
Citat fra: banemanden Dato  9/06-24, 19:43DB Cargo bruger den ene de har tilbage som reserve for MZ nedbrud, mens de venter på at få bygget deres om. Men det er ikke et lokomotiv, de er specielt vilde med at køre med.

Det er lidt sjovt at de foretrækker de ældre MZ'ere, men det er der vel en grund til?

Ja, de ejer selv de 6 MZ'ere og er derfor fri for at leje.

Desuden er MZ vist en bedre maskine at køre gods med frem for ME.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Citat fra: Ole Dinesen Dato  9/06-24, 21:44
Citat fra: banemanden Dato  9/06-24, 19:43Mit ydmyge bud må være, at ME kommer til at leve bedst i udlandet i fremtiden. Det er ihvertfald sådan det ser ud pt, hvor de har et godt liv i Bulgarien, Norge og snart Ungarn hvor 15 af dem skal køre med passagerer.

Bulgarien? Mon ikke der skulle stå Polen?

Polen selvfølgelig. Fik tænkt på EA som havnede i Bulgarien

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Midtjyske Jernbaner A/S
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak