Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ekspertsudvalget kommer med nogle svar som vi nok forventede.
Gå ned Sider:[1] 2
https://avisendanmark.dk/erhverv/nu-praesenteres-nye-ideer-til-offentlig-transport

Ekspertsudvalget vil have at man fokusere på mere samkørsel end flere busser (fordi deres løsninger må ikke koste mere penge).

Citat fra: Trainee Dato  5/06-24, 12:40Fra Transportministeriet:

https://www.trm.dk/nyheder/2024/ekspertudvalg-behov-for-nye-transportloesninger-i-landdistrikterne
Så hvad de vil gøre er skære flere busruter væk så FlexTrafik kan overtage betjening. Dette regering vil gøre alt til at få flere til at køre bil.

I 2021 tog politikerne jo til EM i Parken med bilimportørene. Det kunne være DSB skulle hjælpe dem med en togrejse til en EM-kamp i Tyskland i år ...

Citat fra: mpp Dato  5/06-24, 22:32I 2021 tog politikerne jo til EM i Parken med bilimportørene. Det kunne være DSB skulle hjælpe dem med en togrejse til en EM-kamp i Tyskland i år ...

De kan invitere politikerne til første gruppekamp, så kan det være de når frem til sidste gruppekamp, med alt det sporarbejde of forsinkelser der er.

Citat fra: vestjyden Dato 14/06-24, 13:42Her er et opråb fra flere aktører:

https://www.danskpersontransport.dk/nyheder/debat-vi-kan-ikke-spare-os-til-bedre-kollektiv-transport/
Og fordi politikerne vil ikke bruge logik og investere i den kollektiv trafik vil de istedet bruge en "ekspertsudvalg" der kan give råd til bedre kollektiv trafik uden at bruge mere penge selvom det vil ikke hjælpe noget.

Og fordi politikerne vil ikke bruge logik og investere i den kollektiv trafik vil de istedet bruge en "ekspertsudvalg" der kan give råd til bedre kollektiv trafik uden at bruge mere penge selvom det vil ikke hjælpe noget.

Jeg synes underligt nok, at det er ganske logisk, at politikerne spørger nogle eksperter, før de bruger mine penge. Men det lader til, at fleste eksperter sidder i dette forum.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 17/06-24, 22:37Og fordi politikerne vil ikke bruge logik og investere i den kollektiv trafik vil de istedet bruge en "ekspertsudvalg" der kan give råd til bedre kollektiv trafik uden at bruge mere penge selvom det vil ikke hjælpe noget.

Jeg synes underligt nok, at det er ganske logisk, at politikerne spørger nogle eksperter, før de bruger mine penge. Men det lader til, at fleste eksperter sidder i dette forum.
I hvert fald de selvudråbte  ;)

Mvh
Lars

3F transport, dansk industri og dansk erhverv transport som blot er nogle af aktørerne i opråbet ved nok også lidt. Det lyder iverfaldt som en god idé at sammentænke den kollektive trafik fremfor at nytænke...

Mvh Vestjyden

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 17/06-24, 22:37Og fordi politikerne vil ikke bruge logik og investere i den kollektiv trafik vil de istedet bruge en "ekspertsudvalg" der kan give råd til bedre kollektiv trafik uden at bruge mere penge selvom det vil ikke hjælpe noget.

Jeg synes underligt nok, at det er ganske logisk, at politikerne spørger nogle eksperter, før de bruger mine penge. Men det lader til, at fleste eksperter sidder i dette forum.

Det er jo meget fint at spørge et ekspertudvalg om hvad man skal gøre. Men når man samtidig har givet strenge regler til hvad ekspertgruppen må foreslå, så falder værdien af dens råd betydeligt.

Hvis nu politikerne både havde bedt dem om at komme med et forslag til bedre offentlig transport uden stigninger i udgifter, og et forslag til bedre offentlig transport hvor udgifterne måtte stige... lad os sige 10 %, så havde man fået et meget mere fyldestgørende resultat der belyser flere muligheder.

Men i stedet har man sagt til dem at de kun må komme med forslag der ikke medfører meromkostninger. Og så kan politikerne jo gøre som eksperterne har sagt, og på den måde undgå selv at blive stillet til regnskab for eventuelle dårligdomme det måtte medføre... selvom konklusionen jo ret beset var en regeringen selv har bestilt. Selv lægfolk med en marginal interesse i offentlig transport kunne jo gætte hvad konklusionen ville blive, den gang kommissoriet blev nedsat.

Citat fra: anho Dato 18/06-24, 13:31
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 17/06-24, 22:37Og fordi politikerne vil ikke bruge logik og investere i den kollektiv trafik vil de istedet bruge en "ekspertsudvalg" der kan give råd til bedre kollektiv trafik uden at bruge mere penge selvom det vil ikke hjælpe noget.

Jeg synes underligt nok, at det er ganske logisk, at politikerne spørger nogle eksperter, før de bruger mine penge. Men det lader til, at fleste eksperter sidder i dette forum.

Det er jo meget fint at spørge et ekspertudvalg om hvad man skal gøre. Men når man samtidig har givet strenge regler til hvad ekspertgruppen må foreslå, så falder værdien af dens råd betydeligt.

Hvis nu politikerne både havde bedt dem om at komme med et forslag til bedre offentlig transport uden stigninger i udgifter, og et forslag til bedre offentlig transport hvor udgifterne måtte stige... lad os sige 10 %, så havde man fået et meget mere fyldestgørende resultat der belyser flere muligheder.

Men i stedet har man sagt til dem at de kun må komme med forslag der ikke medfører meromkostninger. Og så kan politikerne jo gøre som eksperterne har sagt, og på den måde undgå selv at blive stillet til regnskab for eventuelle dårligdomme det måtte medføre... selvom konklusionen jo ret beset var en regeringen selv har bestilt. Selv lægfolk med en marginal interesse i offentlig transport kunne jo gætte hvad konklusionen ville blive, den gang kommissoriet blev nedsat.
De vil gøre sæt for at ikke investere i den offentlig transport. Der er dårligt at udgifterne stiger til den offentlig transport men ikke når udgifterne stiger til vejene.

Citat fra: mgameing123 Dato  6/07-24, 22:05
Citat fra: anho Dato 18/06-24, 13:31
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 17/06-24, 22:37Og fordi politikerne vil ikke bruge logik og investere i den kollektiv trafik vil de istedet bruge en "ekspertsudvalg" der kan give råd til bedre kollektiv trafik uden at bruge mere penge selvom det vil ikke hjælpe noget.

Jeg synes underligt nok, at det er ganske logisk, at politikerne spørger nogle eksperter, før de bruger mine penge. Men det lader til, at fleste eksperter sidder i dette forum.

Det er jo meget fint at spørge et ekspertudvalg om hvad man skal gøre. Men når man samtidig har givet strenge regler til hvad ekspertgruppen må foreslå, så falder værdien af dens råd betydeligt.

Hvis nu politikerne både havde bedt dem om at komme med et forslag til bedre offentlig transport uden stigninger i udgifter, og et forslag til bedre offentlig transport hvor udgifterne måtte stige... lad os sige 10 %, så havde man fået et meget mere fyldestgørende resultat der belyser flere muligheder.

Men i stedet har man sagt til dem at de kun må komme med forslag der ikke medfører meromkostninger. Og så kan politikerne jo gøre som eksperterne har sagt, og på den måde undgå selv at blive stillet til regnskab for eventuelle dårligdomme det måtte medføre... selvom konklusionen jo ret beset var en regeringen selv har bestilt. Selv lægfolk med en marginal interesse i offentlig transport kunne jo gætte hvad konklusionen ville blive, den gang kommissoriet blev nedsat.
De vil gøre sæt for at ikke investere i den offentlig transport. Der er dårligt at udgifterne stiger til den offentlig transport men ikke når udgifterne stiger til vejene.
alt*

Jeg vil også nævne at de brugt Ekspertsudvalget som undskyldning til at afvise "Danmarksbilleten" og fordi naturligvis fordi det kræver øget tilskud vil ekspertsudvalget ikke nævne noget om billetpriserne.

Citat fra: mgameing123 Dato 23/07-24, 17:44Jeg vil også nævne at de brugt Ekspertsudvalget som undskyldning til at afvise "Danmarksbilleten" og fordi naturligvis fordi det kræver øget tilskud vil ekspertsudvalget ikke nævne noget om billetpriserne.

Og dog. I Odense sænkede de jo priserne med deres QR billetforsøg, og det krævede ikke tilskud, tværtimod skabte det både merindtægt og forøgede passagertal. Odense kommune har nu også forlænget forsøget, og der er lokalpolitikere i Aarhus der foreslår at skabe en lignende ordning.

Det får mig til at tænke på hvor stort potentialet er på landsplan.


Det helt store skub som den kollektive dog har brug for er et markant større budget der tillader mange flere afgange, nye ruter, og billigere billetter. Men det får man næppe når politikere hellere vil bruge 18 milliarder om året på at give folk befordringsfradrag, mens fradragets betingelser netop først og fremmest tilgodeser bilister.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak