Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Ny officiel rejsekort check ind app
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Citat fra: steenth Dato 18/06-24, 14:10
Citat fra: Togiudlandet Dato 18/06-24, 12:59
Citat fra: PD Hansen Dato 16/06-24, 17:14Det er en forværring i forhold til klippekort, hvor kunderne kunne få både 1) lav pris, 2) ingen overvågning, 3) intet krav om bøvl med tjek ud. At klippekort er "gammeldags" er ikke en relevant undskyldning for at moderne teknologi ikke skulle kunne give den samme fordel.

Helt enig - jeg savner nu også klippekortet, som var nemt at bruge - især som tillæg til pendlerkortet, modsat rejsekortet, hvor man skal stige af på stationen, hvor pendlerkortzonerne løber ud for at tjekke ind - når man toget igen? Man kunne også se, at man rent faktisk havde tjekket ind og man skulle ikke bøvle med mellem-tjek-ind (hov nej ikke alle steder) og tjek-ud.
Rejsekort har kombi-kort, som klare den slags tilfælge, at man rejser uden for pendlerkortets gyldigsområde.

Kombi-kort har krav om tjek-ud - både uden for samt også i de forudbetalte zoner. Dvs. opfylder ikke det ønske og behov, som forslaget om at tillade frivillig forhånds-tjek-ud i DSB/Rejsekort-app, søger at løse. Og derudover er det en hån mod kunderne at kombi-kortet kræver tjek-ind/ud inden for forudbetalte zoner, når dette kunne have været gjort frivilligt. Så kunne de system-tro m.fl have fortsat tjek-ind/ud-festen, mens vi andre kunne have sluppet. Men igen: systemet er åbenbart vigtigst.

Citat fra: PD Hansen Dato 18/06-24, 21:17.....
Men igen: systemet er åbenbart vigtigst.

Naturligvis, det er vel også derfor, der arbejdes på at forbedre systemets funktionaliteter, herunder at eliminiere dem, der af nogle brugere udråbes som "irriterende", hvilket af andre opfattes som "fnidder".

Citat fra: Niels Munch Dato 18/06-24, 21:41
Citat fra: PD Hansen Dato 18/06-24, 21:17.....
Men igen: systemet er åbenbart vigtigst.

Naturligvis, det er vel også derfor, der arbejdes på at forbedre systemets funktionaliteter, herunder at eliminiere dem, der af nogle brugere udråbes som "irriterende", hvilket af andre opfattes som "fnidder".
Vi kan selvfølgelig ikke have at borgere og kunder kommer med forslag, som kunne gøre togtransport mere attraktiv. De må forstå at "det er ikke meningen". Der skal slås hårdt ned på den slags fnidder. Ledelsen, som i øvrigt kører i bil, ved altid bedst  ;)

Man skal heller ikke kimse ad at check ud ved brug af Rejsekort (inkl. Rejsekort App og DSB Check Ind) sikrer kontrol af kundens destination. Det gør at man ikke behøver ikke prissætte efter fjerneste zone som på de fleste andre produkter.

Det er en fordel især i de tyndere befolkede områder, hvor det undertiden tynde rutenet kan tvinge os arme passagerer ud på lange omveje. Med zonebilletter skal man betale for denne ulempe, men generelt ikke med Rejsekort:

På de fleste rejser prissættes der ikke efter omveje, kun efter tid. Der regnes fra start til slut modsat enkeltbilletter, hvor der generelt regnes fra start til sidste påstigning. Eksempel: I weekenden skal en rejse mellem Brønderslev og Dronninglund, som der 4 zoner imellem, gå via Nørresundby/Aalborg, som ligger 6 zoner væk fra begge byer. Med enkeltbillet skal man således betale for 6 zoner hver vej, men med Rejsekort kan man nøjes med de 4 (hvis man ellers kan nå det på den 1½ time, som 4-zonersrejse må vare i Nordjylland).

På rejser, hvor der indgår statsligt finansierede tog (DSB eller GoCollective ekskl. Vestbanen) i Midtjylland eller Syddanmark, betaler man ikke for tid, men efter den såkaldte trekangregel. Eksempel: Fra Viborg til Hobro er der 7 zoner, så her betaler man kun for en omvej hvis man kommer forbi et sted som ligger mindst 7*2=14 zoner fra både Viborg og Hobro. Det gør Langå ikke, så her slipper man med 7 zoner på Rejsekort mod 9 zoner med en enkeltbillet.

Tidligere har pendlere øst for Storebælt med rejsekort kombi også kunnet rejse gratis via (men ikke fra/til) en nabozone til deres gyldighedsområde, hvilket dog ser ud til at være blevet afskaffet.

Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 19/06-24, 01:57Tidligere har pendlere øst for Storebælt med rejsekort kombi også kunnet rejse gratis via (men ikke fra/til) en nabozone til deres gyldighedsområde, hvilket dog ser ud til at være blevet afskaffet.
Den regel er stadig nævnt i oversigten over hvordan prisen udregnes. Så den regel med nabozoner er ikke fjernet. Derudover skal man på kombi-kort have zone 1 sammen med zone 2 på pendlerkort pga denne regel.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]

Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak