Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Ny Rejseplanen beta
Ny Rejseplanen beta
Af Gustav Hansen. 3/06-24, 17:09.
Der er kommet et nyt 'look' til Rejseplanen som er åben for alle:

https://beta.rejseplanen.dk/


Personligt synes jeg det er en stor opgradering. Tryk på globusen nederst i højre hjørne for at se live placeringen af tog, busser, letbanetog osv...

Ny Rejseplanen beta
Af 1993matias, Kh. 5/06-24, 09:43.
Citat fra: Gustav Hansen Dato  3/06-24, 17:09[...]
Tryk på globusen nederst i højre hjørne for at se live placeringen af tog, busser, letbanetog osv...
Man kan foranlediges til at tro, at det er live-positioner, der vises; dog er det blot køreplansdata krydret med forsinkelsesmeldinger, der vises. Der bruges hverken GPS-positioner eller realtidsdata

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Ny Rejseplanen beta
Af Trainee. 5/06-24, 11:48.
Citat fra: 1993matias Dato  5/06-24, 09:43Man kan foranlediges til at tro, at det er live-positioner, der vises; dog er det blot køreplansdata krydret med forsinkelsesmeldinger, der vises. Der bruges hverken GPS-positioner eller realtidsdata
Transportmidlernes placering på livemap'et er estimeret baseret på køreplansdata og realtidsdata, altså præcis de samme data, som benyttes til rejseforslag, som er dem Rejseplanen har adgang til. Realtidsdata kommer direkte fra trafikvirksomhederne, og er baseret på GPS-data - Rejseplanen har ikke direkte adgang til transportmidlernes GPS-lokationer. Så livemap'et er indirekte baseret på GPS-data.

Estimeringen fungerer generelt godt for skinnebårne transportmidler, men kan være upræcis for især vejbårne transportmidler, da disse kan forsinkes på i løbet af en kort sektion mellem to stop - mens tog som regel vil være forsinket i hele sektionen mellem to stop.

Livemap'et er altså en visualisering af de data, man i forvejen kan finde i sit rejseforslag eller afgangstavle. Intet mere, intet mindre.

Ny Rejseplanen beta
Af Ncard00. 5/06-24, 14:17.
Men rejseplan appen på ipad kan stadigvæk kun bruges i portrait mode/vertikalt. Den kunne også bruge i landscape mode/horisontalt før i tiden, men så kom der en opdatering for mange måneder siden, som fjernede dette, og det er ikke blevet tilføjet igen siden...

Ny Rejseplanen beta
Af nrk. 5/06-24, 18:16.
Jeg forstår personligt ikke, hvorfor man skal opgradere/fixe noget som virker fint. De penge kunne vel have haft gavn et andet sted.

Jeg husker stadig da DMI opgraderede deres hjemmeside, til det værre. Det tog vist rigtig lang tid før brugere kom tilbage. Jeg brugte den aldrig siden.

Ny Rejseplanen beta
Af mpp. 5/06-24, 22:39.
Det er virkeligt åndssvagt, at de ikke viser den reelle position for tog og busser. Det er tit sket for mig, at jeg har tjekket rejseplanen for at se, om der var en bus på vej og så viser den en fantombus. På en lokalbane viste Rejseplanen et tog, der var på vej til den station jeg stod på, men det holdt bomstille på den forrige station i en halv time før det blev aflyst.

Alle mulige andre rejsesystemer bruger GPS og viser en præcis lokation, der er ingen grund til at Rejseplanen ikke gør det. Det ender på måder med at være værre end ingenting, lidt ligesom et ur der går forkert men ikke totalt forkert (f.x. et kvarter foran eller bagved).

Ny Rejseplanen beta
Af Gustav Hansen. 6/06-24, 11:32.
Citat fra: mpp Dato  5/06-24, 22:39Det er virkeligt åndssvagt, at de ikke viser den reelle position for tog og busser. Det er tit sket for mig, at jeg har tjekket rejseplanen for at se, om der var en bus på vej og så viser den en fantombus. På en lokalbane viste Rejseplanen et tog, der var på vej til den station jeg stod på, men det holdt bomstille på den forrige station i en halv time før det blev aflyst.

Alle mulige andre rejsesystemer bruger GPS og viser en præcis lokation, der er ingen grund til at Rejseplanen ikke gør det. Det ender på måder med at være værre end ingenting, lidt ligesom et ur der går forkert men ikke totalt forkert (f.x. et kvarter foran eller bagved).

Det ville nok være det bedste ja. Men det kræver at Rejseplanen får adgang til den live GPS data. Og så kommer man ud i at skulle redesigne en masse andre IT systemer også. Det er nok et spørgsmål om penge og behov. Er det værd at bruge en masse penge og ressourcer på at få live GPS direkte i Rejseplanen?

Ny Rejseplanen beta
Af mpp. 6/06-24, 12:53.
Citat fra: Gustav Hansen Dato  6/06-24, 11:32
Citat fra: mpp Dato  5/06-24, 22:39Det er virkeligt åndssvagt, at de ikke viser den reelle position for tog og busser. Det er tit sket for mig, at jeg har tjekket rejseplanen for at se, om der var en bus på vej og så viser den en fantombus. På en lokalbane viste Rejseplanen et tog, der var på vej til den station jeg stod på, men det holdt bomstille på den forrige station i en halv time før det blev aflyst.

Alle mulige andre rejsesystemer bruger GPS og viser en præcis lokation, der er ingen grund til at Rejseplanen ikke gør det. Det ender på måder med at være værre end ingenting, lidt ligesom et ur der går forkert men ikke totalt forkert (f.x. et kvarter foran eller bagved).

Det ville nok være det bedste ja. Men det kræver at Rejseplanen får adgang til den live GPS data. Og så kommer man ud i at skulle redesigne en masse andre IT systemer også. Det er nok et spørgsmål om penge og behov. Er det værd at bruge en masse penge og ressourcer på at få live GPS direkte i Rejseplanen?

Det kræver givetvist, at man opdaterer nogle andre systemer, men ja, det er det værd. Ellers skal de opdatere deres brugergrænseflade så de ikke viser bus og tog på steder, hvor de ikke er. Der er så en del apps, der kan finde ud af hvor busser og tog er, men meningen er jo ligesom at Rejseplanen skal være referenceappen og man netop ikke skal ud i "min app er bedre end din"

Ny Rejseplanen beta
Af andersj, Aalborg. 6/06-24, 12:59.
Citat fra: nrk Dato  5/06-24, 18:16Jeg forstår personligt ikke, hvorfor man skal opgradere/fixe noget som virker fint. De penge kunne vel have haft gavn et andet sted.

Jeg husker stadig da DMI opgraderede deres hjemmeside, til det værre. Det tog vist rigtig lang tid før brugere kom tilbage. Jeg brugte den aldrig siden.

Spørgsmålet er om det reelt er så dyrt at skifte til den nyeste version, det er jo bare standardsoftware fra HaCon Ingenieurgesellschaft mbH der også bruges hos mange trafikselskaber i udlandet. Rejseplanen betaler vel bare et abonnement for at bruge softwaren og det er ikke sikkert det er meget dyrere i den nye version fremfor den gamle.

Citat fra: mpp Dato  6/06-24, 12:53
Citat fra: Gustav Hansen Dato  6/06-24, 11:32
Citat fra: mpp Dato  5/06-24, 22:39Det er virkeligt åndssvagt, at de ikke viser den reelle position for tog og busser. Det er tit sket for mig, at jeg har tjekket rejseplanen for at se, om der var en bus på vej og så viser den en fantombus. På en lokalbane viste Rejseplanen et tog, der var på vej til den station jeg stod på, men det holdt bomstille på den forrige station i en halv time før det blev aflyst.

Alle mulige andre rejsesystemer bruger GPS og viser en præcis lokation, der er ingen grund til at Rejseplanen ikke gør det. Det ender på måder med at være værre end ingenting, lidt ligesom et ur der går forkert men ikke totalt forkert (f.x. et kvarter foran eller bagved).

Det ville nok være det bedste ja. Men det kræver at Rejseplanen får adgang til den live GPS data. Og så kommer man ud i at skulle redesigne en masse andre IT systemer også. Det er nok et spørgsmål om penge og behov. Er det værd at bruge en masse penge og ressourcer på at få live GPS direkte i Rejseplanen?

Det kræver givetvist, at man opdaterer nogle andre systemer, men ja, det er det værd. Ellers skal de opdatere deres brugergrænseflade så de ikke viser bus og tog på steder, hvor de ikke er. Der er så en del apps, der kan finde ud af hvor busser og tog er, men meningen er jo ligesom at Rejseplanen skal være referenceappen og man netop ikke skal ud i "min app er bedre end din"

Det øger i hvert fald forvirringen at der er flere apps der altid viser noget forskelligt. Mit-Tog  fra Banedanmark viser ikke altid det samme som Rejseplanen og Midttrafik og også deres egen "Midttrafik Live" som viser GPS placeringen af busser og letbanetogene i Region Midtjylland - men igen en seperat app og desværre ikke integreret i Rejseplanen.

Anders

Ny Rejseplanen beta
Af Gustav Hansen. 6/06-24, 15:30.
Citat fra: andersj Dato  6/06-24, 12:59
Citat fra: nrk Dato  5/06-24, 18:16Jeg forstår personligt ikke, hvorfor man skal opgradere/fixe noget som virker fint. De penge kunne vel have haft gavn et andet sted.

Jeg husker stadig da DMI opgraderede deres hjemmeside, til det værre. Det tog vist rigtig lang tid før brugere kom tilbage. Jeg brugte den aldrig siden.

Spørgsmålet er om det reelt er så dyrt at skifte til den nyeste version, det er jo bare standardsoftware fra HaCon Ingenieurgesellschaft mbH der også bruges hos mange trafikselskaber i udlandet. Rejseplanen betaler vel bare et abonnement for at bruge softwaren og det er ikke sikkert det er meget dyrere i den nye version fremfor den gamle.

Citat fra: mpp Dato  6/06-24, 12:53
Citat fra: Gustav Hansen Dato  6/06-24, 11:32
Citat fra: mpp Dato  5/06-24, 22:39Det er virkeligt åndssvagt, at de ikke viser den reelle position for tog og busser. Det er tit sket for mig, at jeg har tjekket rejseplanen for at se, om der var en bus på vej og så viser den en fantombus. På en lokalbane viste Rejseplanen et tog, der var på vej til den station jeg stod på, men det holdt bomstille på den forrige station i en halv time før det blev aflyst.

Alle mulige andre rejsesystemer bruger GPS og viser en præcis lokation, der er ingen grund til at Rejseplanen ikke gør det. Det ender på måder med at være værre end ingenting, lidt ligesom et ur der går forkert men ikke totalt forkert (f.x. et kvarter foran eller bagved).

Det ville nok være det bedste ja. Men det kræver at Rejseplanen får adgang til den live GPS data. Og så kommer man ud i at skulle redesigne en masse andre IT systemer også. Det er nok et spørgsmål om penge og behov. Er det værd at bruge en masse penge og ressourcer på at få live GPS direkte i Rejseplanen?

Det kræver givetvist, at man opdaterer nogle andre systemer, men ja, det er det værd. Ellers skal de opdatere deres brugergrænseflade så de ikke viser bus og tog på steder, hvor de ikke er. Der er så en del apps, der kan finde ud af hvor busser og tog er, men meningen er jo ligesom at Rejseplanen skal være referenceappen og man netop ikke skal ud i "min app er bedre end din"

Det øger i hvert fald forvirringen at der er flere apps der altid viser noget forskelligt. Mit-Tog  fra Banedanmark viser ikke altid det samme som Rejseplanen og Midttrafik og også deres egen "Midttrafik Live" som viser GPS placeringen af busser og letbanetogene i Region Midtjylland - men igen en seperat app og desværre ikke integreret i Rejseplanen.

Det er bare ikke selve Rejseplanen der er problemet, det er der Rejseplanen får sine data fra. Det er de systemer der vil skulle ændres, og muligvis også de systemer som der bruger data fra Rejseplanen.

Jeg ved ikke med Mit Tog, men Midttrafik Live burde som udgangspunkt altid være enig med Rejseplanen, det er nemlig den helt samme data de bruger. Det er faktisk Rejseplanen der levere data videre til Midttrafik Live.

Citat fra: Trainee Dato  5/06-24, 11:48Estimeringen fungerer generelt godt for skinnebårne transportmidler, men kan være upræcis for især vejbårne transportmidler, da disse kan forsinkes på i løbet af en kort sektion mellem to stop - mens tog som regel vil være forsinket i hele sektionen mellem to stop.

Livemap'et er altså en visualisering af de data, man i forvejen kan finde i sit rejseforslag eller afgangstavle. Intet mere, intet mindre.

Grundlæggende er de realtidsdata, man kan se i Rejseplanen, jo også tilstrækkelige, men det er problematisk med et pseudokort:

Hvis ens bus ikke er kørt rettidigt fra første stop, fx pga. forsinkelse på foregående tur, vil bussen alligevel fremgå som rettidig på kortet - således kan man stå ved stoppestedet og få det indtryk, at bussen er kørt udenom en. Og DSB's togbusser bliver gerne projiceret på skinnerne i stedet for vejnettet ...

Hvad angår tog er det som nævnt okay, men hvis man skal skifte mellem IC og Lyn i Odense (eller Kolding), kan man ikke stole på de to togs relative placering - lyntoget kan sagtens være forrest og alligevel vises som kørende bagved IC-toget pga. en mindre forsinkelse ved afgang fra Kbh for 1+ time siden.

I Midtjylland kan man med fordel bruge Midttrafik Live, som viser bussernes faktiske placering i det omfang der er data at hente, og som ellers ikke viser busserne på kortet, men alligevel på afgangstavlerne. Det var en stor hjælp ifm. sneforstyrrelserne i januar, for så kan man - modsat i Rejseplanen - se forskel på en rettidig bus og en bus uden rettidighedsdata

Ny Rejseplanen beta
Af Trainee. 6/06-24, 20:43.
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato  6/06-24, 17:23
Citat fra: Trainee Dato  5/06-24, 11:48Estimeringen fungerer generelt godt for skinnebårne transportmidler, men kan være upræcis for især vejbårne transportmidler, da disse kan forsinkes på i løbet af en kort sektion mellem to stop - mens tog som regel vil være forsinket i hele sektionen mellem to stop.

Livemap'et er altså en visualisering af de data, man i forvejen kan finde i sit rejseforslag eller afgangstavle. Intet mere, intet mindre.

Grundlæggende er de realtidsdata, man kan se i Rejseplanen, jo også tilstrækkelige, men det er problematisk med et pseudokort:

Hvis ens bus ikke er kørt rettidigt fra første stop, fx pga. forsinkelse på foregående tur, vil bussen alligevel fremgå som rettidig på kortet - således kan man stå ved stoppestedet og få det indtryk, at bussen er kørt udenom en. Og DSB's togbusser bliver gerne projiceret på skinnerne i stedet for vejnettet ...

Hvad angår tog er det som nævnt okay, men hvis man skal skifte mellem IC og Lyn i Odense (eller Kolding), kan man ikke stole på de to togs relative placering - lyntoget kan sagtens være forrest og alligevel vises som kørende bagved IC-toget pga. en mindre forsinkelse ved afgang fra Kbh for 1+ time siden.

I Midtjylland kan man med fordel bruge Midttrafik Live, som viser bussernes faktiske placering i det omfang der er data at hente, og som ellers ikke viser busserne på kortet, men alligevel på afgangstavlerne. Det var en stor hjælp ifm. sneforstyrrelserne i januar, for så kan man - modsat i Rejseplanen - se forskel på en rettidig bus og en bus uden rettidighedsdata

Det er altså ikke helt rigtigt. Som jeg allerede har nævnt, er Rejseplanens livemap baseret på realtidsdata holdt op mod plandata, og dermed indirekte på GPS-data. Men der er tale om en estimering, og derfor kan placeringen på kortet være upræcis. Hvis en bus eller et andet transportmiddel på Rejseplanen mangler realtidsdata, er det fordi der er gået noget galt hos trafikvirksomheden, der skal levere det.

Ny Rejseplanen beta
Af Ncard00. 6/06-24, 20:48.
Citat fra: nrk Dato  5/06-24, 18:16Jeg forstår personligt ikke, hvorfor man skal opgradere/fixe noget som virker fint. De penge kunne vel have haft gavn et andet sted.

Jeg husker stadig da DMI opgraderede deres hjemmeside, til det værre. Det tog vist rigtig lang tid før brugere kom tilbage. Jeg brugte den aldrig siden.

Forstår det heller ikke. Nu ved jeg ikke hvad den slags koster, men man kunne fx bruge disse penge til flere intelligente skraldespande på stationerne, hurtigere ombygning af togsæt, ved at betale folk for natarbejde, eller forskønnelse af flere S-togs stationer.

Ny Rejseplanen beta
Af mpp. 7/06-24, 09:21.
Hvis man kigger på det store udland og kommercielle løsninger er der altså ingen undskyldning for Rejseplanen. Der er en grund til at alt fra Uber til Wolt til alle mulige andre app services viser en live lokation og det er, at det er en fantastisk måde at viser kunderne, at man har styr på hvad man laver.

Man kunne bare vise en skærm med "3 minutter til afhentning/levering", men det giver kunderne ro at kunne se præcis hvor taxa/leveringen er. Og så er der alle de gange, man kender området og bedre kan gennemskue tiden end det kortsystem, appen bruger. Jeg bruger nogle gange Rejseplanens live view for lige at se, om der er en bus rundt om hjørnet eller jeg heller skal gå ned og tage metroen og her er det meget rart, at data passer.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak