Citat fra: Gustav Hansen Dato 3/06-24, 17:13Det gør jeg også, dog ikke så meget her hjemme fordi der ikke ligefrem er så mange muligheder. Men når jeg f. eks. er i London tager jeg gerne en omvej for at undgå undergrundslinjer uden klima anlæg. Godt at det bliver mere og mere udbredt. Med undtagelse af Københavns Metro selvfølgelig.
Citat fra: anho Dato 3/06-24, 15:25Ved DSB S-tog's præsentation ved RailCPH-messen blev det bekræftet at 5. Generation af S-tog ganske rigtigt får aircondition.Jeg har godt nok aldrig selv valgt transportform på grund af aircondition eller mangel på samme - og når det er 25 grader varmt, er det for mig stadig til at holde ud i de fleste transportmidler, selv i M1 og M2 som ellers er værst. Men hvis det bliver 30 grader, så bliver det virkelig et problem, og jeg tror der er mange der så fravælger den offentlige transport når det bliver så varmt.
Citat fra: Ncard00 Dato 3/06-24, 19:03Ok, tænker også at aircondition er standard i nye tog i dag. Men er blot en nice to have ting, som gør den offentlige transport mere attraktiv, ligesom sattelit baseret Wifi, 100% niveaufri indstigning og kørestolsgennemgang igennem hele toget, ordentlige toiletforhold, og jeg ku blive ved. Og så selvfølgelig sundhedsmæssige hensyn m.h.t. aircondition, ligesom handicaphensyn ifht. niveaufri indstining, hvor dette selvfølgelig burde være standard i hele den offentlige transport.
Citat fra: Per Holm Dato 3/06-24, 21:21AC vil være dyrt i etablering og drift, meget energikrævende og af tvivlsom virkning når dørene ustandseligt åbnes og lukkes.Mere økonomisk og med en virkning i den rigtige retning ville det være at sørge for at de rejsende altid kan være i skygge for sommersolen og at holdende tog altid holder i skygge. Mange af de udendørs standsningssteder for metro har i forvejen hvad der skal til for at beskytte de holdende tog mod sollys og ellers må det være overkommeligt at udbygge perrontagene så det kommer til at passe.
Citat fra: steenth Dato 3/06-24, 19:23Citat fra: Ncard00 Dato 3/06-24, 19:03Ok, tænker også at aircondition er standard i nye tog i dag. Men er blot en nice to have ting, som gør den offentlige transport mere attraktiv, ligesom sattelit baseret Wifi, 100% niveaufri indstigning og kørestolsgennemgang igennem hele toget, ordentlige toiletforhold, og jeg ku blive ved. Og så selvfølgelig sundhedsmæssige hensyn m.h.t. aircondition, ligesom handicaphensyn ifht. niveaufri indstining, hvor dette selvfølgelig burde være standard i hele den offentlige transport.Wifi er fjernet igen fra S-tog. De fleste idag har en del data i deres mobilabonnement.. Derudover "satellit baseret Wifi" - mener du at toget skal have forbindelse med fx Starlink. Problemet med Starlink er at kapaciteten er begrænset og selv i Danmark vil kunne ramme loftet hvor mange samtidig brugere der kan være i en celle... Man vil nok prioritere dem, som ikke kan få internet på en anden måde. Det er bedre at tog, som tilbyder Wifi, blev bedre. Eller brug repeater. Men problemet for mobiltelefonselskaber, at netværket har problemer med mængde af brugere, som hurtig flytter sig imellem masterne og hvor en antenne også har et loft for antal brugere. Og det er ikke noget som transportører kan løse.
Citat fra: mpp Dato 3/06-24, 20:42Komfort er da helt klart noget, jeg vælger transportmiddel efter. Det er så ikke altid, at det lige er AC, der er største udfordring, men der er helt klart forskel på forskellige ruter og Nørreport er da også altid en trist oplevelse.
Citat fra: bjergged Dato 4/06-24, 04:22Her i Schweiz har ca. al offentlig transport aircondition, hvadend det er (s-)tog, bus eller sporvogn.Argumentet skulle være at hvis det får folk til at afstå fra at tage bilen (som typisk også har aircon), så er det stadig bedre, selvom kombinationen af aircon + hyppige stop er ineffektiv.Det hjælper selvfølgelig også at de fleste af ovennævnte transportmidler (der er sågar trolleybusser) er forsynet med strøm fra vandkraft fra køreledningen, så man brænder ikke diesel af for at køre køleanlægget.
På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.