Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Aircondition - inflydelse på valg af offentlig transportform
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: August Ekman Öhrn Dato  4/06-24, 08:35
Citat fra: Per Holm Dato  3/06-24, 21:21AC vil være dyrt i etablering og drift, meget energikrævende og af tvivlsom virkning når dørene ustandseligt åbnes og lukkes.

Mere økonomisk og med en virkning i den rigtige retning ville det være at sørge for at de rejsende altid kan være i skygge for sommersolen og at holdende tog altid holder i skygge. Mange af de udendørs standsningssteder for metro har i forvejen hvad der skal til for at beskytte de holdende tog mod sollys og ellers må det være overkommeligt at udbygge perrontagene så det kommer til at passe.

Størstedelen nye tog, sporvogne, tunnelbanetog og busse her i Sverige siden måske 15 år tilbage er levererede med klimaanlæg. I de fleste fald virker den faktiskt meget godt. De fleste forventer den komfort i dag og manglende klimaanlæg risker at drive folk væk fra offentlig transport.

Nemlig. en anden ting der også kan drive folk væk fra den offentlige transport er dårlige komfort når busserne kører over alle de huller som er i vejene. Når vi nu skal trækkes med busser i stedet for letbaner, så bør vejene i det mindste være fri for huller, og der burde arbejdes på dette 24/7, indtil alle hullerne er lavet, medmindre mørket, vejret, eller sikkerheden forhindrer det.

Citat fra: Ncard00 Dato  4/06-24, 09:30Ja, har aldrig set et dieseltog i togvideoer fra Schweiz, men tilgengæld er der næsten aldrig Wifi i deres tog, hvilket jeg ikke forstår.

SBB har leget lidt med det, men deres konklusion var (lidt som i DK, i øvrigt) at det ikke blev brugt af ret mange, fordi de fleste alligevel har en smartphone med sin egen forbindelse. Og der hvor der var dårlig dækning for smartphones, var det også svært at tilbyde WiFi i ordentlig kvalitet. I stedet har man i samarbejde med mobilnetoperatørerne investeret i signalforstærkere, der installeres både i togene selv, så vel som i tunneller og andre radioteknisk udfordrede lokationer. Det fungrerer ok efter min mening, men det kommer også lidt an på hvilken operatør man har. Swisscoms netværk er klart det bedste.

Aircon i undergrundsbanetog kan være en udfordring, hvis ikke hele systemet er bygget til det. Da New Yorks Subway begyndte at installere aircondition i sine tog, så lukkede togene blot varmen ud i tunellerne, og det drev så temperaturen på stationerne op i det ulidelige... Så det er en større operation end blot at bestille tog med aircondition.

Som allergiker foretrækker jeg i øvrigt tog uden, hvor vinduerne kan åbnes. Turen gennem mere eller mindre støvede airconditionanlæg trigger i langt højere grad høfeber for mig end at få pollen direkte ind gennem frisk luft. (jeg ved at på de hurtigste tog er det ikke ønskeligt med vinduer der kan åbnes, men det er jo muligt på S-togene)

Citat fra: Niels Bak Dato  4/06-24, 11:55Aircon i undergrundsbanetog kan være en udfordring, hvis ikke hele systemet er bygget til det. Da New Yorks Subway begyndte at installere aircondition i sine tog, så lukkede togene blot varmen ud i tunellerne, og det drev så temperaturen på stationerne op i det ulidelige... Så det er en større operation end blot at bestille tog med aircondition.

Som allergiker foretrækker jeg i øvrigt tog uden, hvor vinduerne kan åbnes. Turen gennem mere eller mindre støvede airconditionanlæg trigger i langt højere grad høfeber for mig end at få pollen direkte ind gennem frisk luft. (jeg ved at på de hurtigste tog er det ikke ønskeligt med vinduer der kan åbnes, men det er jo muligt på S-togene)

Jeg har læst/hørt et sted at man i London planlægger kun at have aircondition tændt i undergrundstogene når de kører i det fri. Lige så snart de kommer ind i tunnelerne, vil aircondition så slukke.

Jeg kan dog ikke lige huske hvor jeg læste det henne. Og hvis det passer, så vil det jo stadig ikke hjælpe på Victoria Line, som er den næstvarmeste af alle linjerne.

Aircondition - inflydelse på valg af offentlig transportform
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/06-24, 13:51.
Man kunne jo nok sørge for at luften som togene trækker ind i tunnelerne bag sig køles af på vejen ned i systemet men efterhånden som temperaturen stiger vil luften føles tørrere hen ad vejen og det kan give andre problemer.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Ncard00 Dato  4/06-24, 09:33
Citat fra: August Ekman Öhrn Dato  4/06-24, 08:35
Citat fra: Per Holm Dato  3/06-24, 21:21AC vil være dyrt i etablering og drift, meget energikrævende og af tvivlsom virkning når dørene ustandseligt åbnes og lukkes.

Mere økonomisk og med en virkning i den rigtige retning ville det være at sørge for at de rejsende altid kan være i skygge for sommersolen og at holdende tog altid holder i skygge. Mange af de udendørs standsningssteder for metro har i forvejen hvad der skal til for at beskytte de holdende tog mod sollys og ellers må det være overkommeligt at udbygge perrontagene så det kommer til at passe.

Størstedelen nye tog, sporvogne, tunnelbanetog og busse her i Sverige siden måske 15 år tilbage er levererede med klimaanlæg. I de fleste fald virker den faktiskt meget godt. De fleste forventer den komfort i dag og manglende klimaanlæg risker at drive folk væk fra offentlig transport.

Nemlig. en anden ting der også kan drive folk væk fra den offentlige transport er dårlige komfort når busserne kører over alle de huller som er i vejene. Når vi nu skal trækkes med busser i stedet for letbaner, så bør vejene i det mindste være fri for huller, og der burde arbejdes på dette 24/7, indtil alle hullerne er lavet, medmindre mørket, vejret, eller sikkerheden forhindrer det.
/Fremtid on
Det er der desværre ikke råd til, for de fleste biler er nu skrottet eller kører næsten ikke, så de massive indtægter fra registreringsafgifter og brændstofafgifter udebliver og busserne bidrager jo slet ikke i forhold til det slid de giver på vejene.
/Fremtid off

Det er sjovt ikke at tilbyde wifi i togene i intercity-tog. Det er givetvist rigtigt, at wififorbindelsen i øvrigt kører via det samme mobilnet som mobiltelefonerne og at man derfor vil have en god eller dårlig forbindelse uanset om man bruger det ene eller det andet. Det betyder så bare, at når man laver en jernbanestrækning skal man huske at snakke med mobilselskaberne, så man kan få ordentlig mobildækning.

De fleste rejsende kan så vælge mellem mobilforbindelsen eller wififorbindelsen men der vil givetvist altid være nogle, der af den ene eller den anden grund ikke har en mobilforbindelse (f.x. turister), men som gerne vil være online alligevel. De kan så bruge wififorbindelsen. Derudover kan man med wififorbindelsen lave en portal for de rejsende, så de løbende kan tjekke køreplan, forsinkelser, mad i restauranten og lignende.

Det er så givetvist også derfor at de mange konkurrenceudsatte tog- og busselskaber tilbyder wifi selvom man også kunne bruge en mobilforbindelse. SBB er jo så ikke konkurrenceudsat og det er altid en tanke værd, at liberalisternes ynglingsland har en planøkonomisk planlagt jernbane og at liberalisterne i øvrigt er vilde med togene i Schweiz ...

Citat fra: Ncard00 Dato  3/06-24, 13:46Er der andre end jeg som bevidst vælger bus eller togruter fra, når vejret er meget varmt, fx som i denne weekend, fordi der mangler aircondition i transportmidlerne? ....

muligvis er der andre.
Det er få dage om året hvor jeg vil kalde det udfordrende i M1/M2 - så tager man den udfordring op.
At flytte rejsetidspunktet? Det er muligt at pensionister kan disponere deres dage efter det. Da de er i risikogruppen ved høje udetemperaturer over passer det fint sammen. Hvis man har et arbejde med en vagtplan er ikke en mulighed.

Hvor mange timer om året snakker vi om hvor temperaturen i M1/M2 S-tog overstiger 26 °C?

Gå op Sider: 1 [2]

DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak