Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Lækage på Go Collective tog
Gå ned Sider: 1 [2]
Transportministeriet er også skyld i de problemer der er, ved og kan tage billigste pris ( en pris der ikke kan drive en forretning ) og ikke sætte nogle krav
Der er blevet reusseret  ture særligt i aften timer ( men kærer stadig togene tomme , det er vældigt grønt for miljøet ) men kører korte tog  hvor folk står som sild i en tønde

Citat fra: KarstenF Dato  3/06-24, 16:56Det er jo hvad der sker når drift bliver udbudt med billigste pris som eneste kriterie. Det burde ikke overraske nogen.

Når man netop vælger det billigste tilbud, så bør man også øge tilsynet med om jernbanevirksomheden lever op til de krav, som er sat i udbuddet og efterfølgende kontrakten. Pågældende jernbanevirksomheder opererer formentlig med fuldt overlæg i gråzonen, hvor overtrædelserne af kontrakten ikke er store nok til at de kan pålægges en bod eller at kontrakten ultimativ kan opsiges.

Transportminister Thomas Danielsen er fløjtende ligeglad - hans mål er udelukkede at overleve som minister ind til næste valg, derudover interessere kollektiv trafik ikke dette menneske en døjt.

Rygter i det store udland fortæller, at man bare skal byde ind med en lav pris her i landet, for der sker alligevel ingenting hvis man overtræder kontrakten. Det vigtigste herudover er, at få forhandlet et maksimums beløb for dagbøder ind, så kan det beløb regnes i projektet og  man lov til stort set alt - supersygehusene er et pragt eksempel herpå.

Jeg er lokomotivfører ved DSB og har kørt på bl.a. Svendborgbanen i en årrække, men dette indlæg er skrevet som privatperson, blot for god ordens skyld.
Det kommer egentlig ikke bag på mig, når og hvis det halter, da man burde kunne forstå fra politisk side, at man nu en gang ikke kan spare sig til en bedre jernbane.
Korrekt, vi har ved DSB haft perioder med aflysninger og forsinkelser på Svendborgbanen. Man skal imidlertid huske, at:
1) Banen blev først renoveret kort før Arrivas overtagelse
2) En kort periode kørte MG (IC4) i Ringe-Nyborg løb for at betjene Langeskov, der netop var genåbnet - problemet var bare, at Svendborgbanen ikke tåler forsinkelser udefra; var vi blot 6-7 minutter (eller mindre) for sent ude af Nyborg, så væltede Svendborgbanen som et korthus. De krydsninger der skal finde sted på en tæt trafikeret, enkeltsporet strækning, skal være tæt på perfekte; nogle få minutters forsinkelse kan gå, men ret meget mere er det alt for sårbart til.
3) Hvorfor arbejder man ikke på, at banen bliver elektrificeret og/eller får dobbeltspor mellem i det mindste Odense og Ringe? Det ville gavne i overordentlig grad.
4) Arriva og nu GoCollective har en begrænset capacitet, slidt materiel osv. hvorimod vi ved DSB trods alt havde muligheden for at indsætte MF (IC3), MG (IC4) osv - det gør en kæmpe forskel, at man har den backup at trække på (!)

Jeg er ked af, at DSB ofte er blevet udstillet, som det er tilfældet.
Samtidig kan jeg huske en tid, hvor vi sjældent oplevede forsinkelser, sporspærringer, materielfejl osv. i en grad, der desværre har præget jernbanen generelt i mange år efterhånden (læs: en tid før der gik inflation i spareiveren...)
Meget få, om nogen, her i landet har drevet jernbanevirksomhed længere end os, så hvis nogen ved, hvordan det skal gøres, så er det DSB (!)
Problemet er, som ofte før, at der går politik og spareiver i det, og overdrevne besparelser er som at spænde en bolt eller en skrue - man kan stramme den til et vist punkt, men hvis den får for meget, så brækker den eller man ødelægger gevindet - og så koster det både tid og penge at rette op på skaden.
Måske skulle man standse i tide og erkende, at det ikke er nok at anlægge nye spor og indkøbe nyt materiel punktvist, men at det også kræver vedligeholdelse af det eksisterende... hvad enten der er tale om infrastruktur, materiel eller personale.
Mine snart 34 år ved DSB har været præget af særdeles mange ændringer og omstillinger, men lige siden starten har mit hjerte banket varmt for virksomheden og jernbanen generelt; det er i mine øjne den eneste rigtige måde at transportere mange passagerer og gods over mellem- og langdistancer.
Jernbanen er en fantastisk opfindelse; politikken der driver beslutningerne omkring den, fordi der går ideologi og spareiver i det, er knap så vellykket i mine øjne.
På den positive side kan man (måske) langt om længe se, at DSB faktisk har løftet opgaven imponerende godt, de ulige odds taget med i ligningen... og at opsplitninger ødelægger de stordriftsfordele, der ligger i at holde bestanddelene samlet i samme virksomhed.

Citat fra: frederikhk Dato  3/06-24, 13:04Man har vel ret til erstatning når man bliver ramt af skoldhedende varm kølervæske samt kemiske forbrændinger går jeg ud fra? Vildt det er lavet sådan at det kan ramme passagerer.

Prøv at læse:
et sikkerhedsdatablad på ethylenglykolkølervaske.

En kemisk forbrænding af glykol i vandig opløsning?
Interessant ide. Det plejer at klistre lidt og smage lidt sødt (deraf navnet). Man vasker sig og tøjet - det er ærgerligt at få det hen over sig, men kontakt med kølervaske kræver normalt ikke handlinger ud over den almindelige personhygiejne. De andre stoffer er noget skuminhibitor (afspændingsmiddel) der forbedrer væskens fluide egenskaber på overfladen. Det er noget der sælges i løssalg i ubegrænsede mængder til uautoriserede personer. 

Men skal lade være at indtage det! Ikke drikke det, ikke indånde tåge og støv.
 
Det skuffer mig at en gymnasielærer ikke kan finde et REACH sikkerhedsdatablad. REACH direktivet har været i kraft siden 2007 og er noget man møder i hvert supermarked, på tankstationer, i byggemarkeder, i kosteskabet.

At bliver ramt af varmt vaske er ubehageligt, kan være smertefyld og kan medføre men hvis vasken rammer huden med tilstrækkelig temperatur og mængde. Beklædning hjælper. Der er ikke beretninger om hospitalsindlæggelser.
Pressen beretter om at 3 personer fik et brusebad på sygehuset.

Det der er værst at dagen går med noget andet end planlagt.

og når alt det er sagt:
Full ACK, Det er noget uhensigtsmæssigt at kølervaske kan sprøjte på passagerer.
Nu kommer havarikommissionen og kortlægger hvorfor det gik galt, de skriver en fin rapport med anbefalinger og så ser vi hvad vi kan lære og indretningen af maskinen og vedligehold.

Men husk 100% sikkerhed findes ikke og man kan ikke tegne en fullkaskoforsiking på livet. 


p.s.:
Når folk lovpriser dampkraftens tid, så vil jeg minde dem om hvad de i almindelig drift sprøjtede med olie fra åbne gear, osede af (glødende) partikler, kulilte, polycykliske aromater, mv ... slet ikke at tale situationer med simpel fejlbetjening eller rigtige uheld.
 



Gå op Sider: 1 [2]
HectorrailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak