Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens Letbanes nordlige del i dag
Hovedstadens Letbanes nordlige del i dag
Af Ottoemil. 30/05-24, 22:01.
Seneste redigering: 30/05-24, 22:02 af Ottoemil
Godaften i forummet!
I dag kørte jeg langs letbanebyggeriets nordlige del, og her er et par billeder.
Især i området Lyngby-Lundtofte er der sket noget, siden jeg sidst var på de kanter.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Mellem remisen og strækningen er der nu både spor- og køreledningsforbindelse. Nordre Ringvej set mod nord ud for det kommende stoppested Rødovre Nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved det kommende stoppested Herlev Hospital blev der læsset skinner af. Jeg fotograferer mod syd langs Herlev Ringvej.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Gladsaxe Rådhus, set mod sydvest langs Gladsaxe Ringvej, hvor der tidligere var en rundkørsel.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Klampenborgvej i Lyngby set mod sydvest ved Nærumbanens bro.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I kurven Klampenborgvej/Lundtoftegårdsvej arbejdes der med sporlægning. Jeg fotograferer mod nordøst.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Anker Engelunds Vej set mod vest fra Lundtoftegårdsvej.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Rævehøjvej set mod syd.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den kommende endestation Lundtofte set mod syd.     

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sporvogn 102 ved remisen.

v.h.
Ottoemil

Hovedstadens Letbanes nordlige del i dag
Af Niels Munch. 1/06-24, 18:52.
Seneste redigering: 1/06-24, 18:55 af Niels Munch
Citat fra: Ottoemil Dato 30/05-24, 22:01Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved det kommende stoppested Herlev Hospital blev der læsset skinner af. Jeg fotograferer mod syd langs Herlev Ringvej.

Hej Ottoemil,

Tilgiv mig lidt lokalnostalgi, når vi nu er ved stoppestedet "Herlev Hospital". Korset, vi ser ovre til venstre, tilhører Præstebro Kirke (indviet 1969) på Tornerosevej (der løber parallelt med Ring III).

Fortsætter vi en anelse mod nord, kommer vi til kirkens nabo, endestationen for Movia bus 5C. Den ligger "på den forkerte side" af Ring III, men der var angiveligt ikke plads ovre foran hospitalet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Endestationen ved Herlev Hospital/Tornerosevej for bus 5C, 31.03.2018. Foto: Leif Jørgensen - Wikimedia Commons.

Lidt længere henne ad Tornerosevej findes en parkeringsplads. Her havde i sin tid De Grønne Busser, der drev linje 119 i Ring III forløbet fra Buddinge via Gladsaxe og Herlev til Glostrup, garageplads:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
De Grønne Bussers Garageplads på Tornerosevej i 1951, Gladsaxe Byarkiv. Rolig nu, busserne er skam identificeret.

Huset i baggrunden, på den anden side af Ring III og fra 1976 nabo til sygehuset, eksisterer stadig. Det blev opført som  butikshus til étplans række- og kædehusene Herlevhuse, der var blandt de første elementbyggerier i Danmark, opført 1948-50.

De Grønne Busser indgik 1952 i I/S Forenede Rutebiler og blev røde; linje 119 og betjeningen af Gladsaxe-Herlev-Glostrup indgik 1959 i linje 162, og efter HTs overtagelse i 1974 blev alt efterhånden gult, og buslinjen i Ring III-forløbet blev i 1990 til 300S, én af HTs første S-bus linjer.

Men min pointe er, som tidligere nævnt, at linjen i 2025, hvor Letbanen forventes at overtage, nu atter skal betjenes med GRØNT materiel.

Bedste hilsener
Niels

Hovedstadens Letbanes nordlige del i dag
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 2/06-24, 00:09.
Der lå også engang en skøjtebutik på Tornerosevej, hvor jeg fik slebet min kunstløberskøjter en gang i en fjern fortid.

Hovedstadens Letbanes nordlige del i dag
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 2/06-24, 10:33.
Hvor ? Ved gangbroen?

Kom en del I elverparken.  :D

Citat fra: Michael Deichmann Dato  2/06-24, 00:09Der lå også engang en skøjtebutik på Tornerosevej, hvor jeg fik slebet min kunstløberskøjter en gang i en fjern fortid.

Har du altid været på glatis, Michael?

Duk & væææææææk

Hovedstadens Letbanes nordlige del i dag
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 2/06-24, 16:41.
Citat fra: Niels Munch Dato  2/06-24, 11:12
Citat fra: Michael Deichmann Dato  2/06-24, 00:09Der lå også engang en skøjtebutik på Tornerosevej, hvor jeg fik slebet min kunstløberskøjter en gang i en fjern fortid.

Har du altid været på glatis, Michael?

Duk & væææææææk
Jeg var med mine unger i Herlev Skøjtehal en overgang/vinter og skulle lige have skøjterne slebet op. Den lå hensigtsmæssigt i forhold til min arbejdsplads på Marielundsvej på den tid (vi er vist tilbage i slutningen af forrige årtusinde).
Jeg tror det var i en af de her 3 butikker på Tonerosevej:
https://www.google.dk/maps/@55.7292082,12.4458322,3a,75y,166.46h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1suph7cfI_zBK77P7hE4kXSw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3Duph7cfI_zBK77P7hE4kXSw%26cb_client%3Dmaps_sv.share%26w%3D900%26h%3D600%26yaw%3D166.46436847807564%26pitch%3D0%26thumbfov%3D90!7i16384!8i8192?coh=205410&entry=ttu

Det er ikke korrekt, den lå / ligger på hjørnet af Snemandsvej og Tornerosevej. Bygningen er der stadigt, forretninger er bare lukket.

Citat fra: Jantz Dato  2/06-24, 16:54Det er ikke korrekt, den lå / ligger på hjørnet af Snemandsvej og Tornerosevej. Bygningen er der stadigt, forretninger er bare lukket.

Men du skal hen til Ekkostien, før du er på højde med De Grønne Bussers garageplads på Tornerosvej, som i 1955 blev overtaget af Herlev-Ruterne, men afviklet i 1967, 5 år efter Forenede Rutebilers overtagelse af Herlev-Ruterne:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I billedmidte "Farmen", Herlev-Ruternes opstillingsplads og garageanlæg 1965, udsnit af KB Luftfoto Id: LLOA202-65_1339.tif.

På det store, nøgne areal t.v. i billedet opførtes Herlev Hospital.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Busopstilling ved garagerne på "Farmen" ved selskabets 25 års jubilæum i 1960. Herlev Kommunes Lokalarkiv - Nummer: B10073.

Så kan der næppe klemmes mere ud af området hvad angår kollektiv trafik, og Herlev-Ruterne havde egentlig aldrig nogen opgave i betjeningen af Ring III-forløbet.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak