Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Er den måde Samfundsøkonomi målt bare brugt til at svine offentlig transport?
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: jacobchristensen Dato  3/06-24, 09:04Der er S-tog til lufthavnen i Hamborg. Tanken er vel at man skal kunne skifte mellem fly og fjerntog, jf. Berlin eller Frankfurt am Main

Selvfølgelig kører der S-Bahn til lufthavnen.

Det har jeg ikke sagt at der ikke gør.
Men der kører mig bekendt ikke fjerntog på S-bahn. :-)

Citat fra: mgameing123 Dato  4/06-24, 10:23
Citat fra: Time will tell Dato  2/06-24, 10:22
Citat fra: mgameing123 Dato  2/06-24, 08:14
Citat fra: Time will tell Dato  1/06-24, 17:25
Citat fra: mgameing123 Dato  1/06-24, 16:23
Citat fra: SEB Dato  1/06-24, 11:29
Citat fra: Krabsen Dato 30/05-24, 18:34
Citat fra: mgameing123 Dato 30/05-24, 17:03Jeg synes meget at de har sløjfet mange jernbaneprojekter pga. "lav samfundsøkonomi" som Billundbanen. Jeg forstår ikke hvordan en jernbaneforbindelse til Danmark 2. største lufthavn og en by med 2 stor forlystelsespark har lav samfundsøkonomi.
Det har den, fordi langt de fleste besøgende til både lufthavn og parker vil ankomme i bil - af den simple grund at det er nemmest, hurtigst og mest praktisk.
Og det er helt uanset hvor mange baner der måtte blive anlagt på kryds og tværs af Jylland og Fyn.



Når man ser, hvor mange passagerer der faktisk sidder i busserne der kører direkte til Vejle og Aarhus, så kan man altså kun konkludere, at mange nok ville vælge toget, hvis altså muligheden fandtes.

Jeg ved ikke, om det er det mest praktiske, at man med bil skal bruge ekstra tid på at finde parkering - Ofte langt væk fra indgangen - Contra at man med offentlig transport bliver kørt direkte til indgangen, og ikke skal bekymre sig om at finde hverken ledig parkeringsplads eller bilen efterfølgende. Der er måske en grund til, at man har investeret ordentligt i offentlig transport til alle andre større lufthavne? Så hvorfor ikke gøre det ordentligt i Billund?

Billund lufthavn er desuden et optimalt skiftested, når man skal skifte fra en bus til en anden bus - Placeringen er ideel til de forskellige dele af Jylland. Og tidsmæssigt passer bussernes køreplaner ofte til, at dette er muligt. (Noget jeg ofte selv har benyttet. Men som af mange desværre er en totalt overset mulighed.)
Hvis jeg skulle tegne Billundbanen vil jeg fortsæt den til Grindsted som er kæmpe knudepunkt i Vestjylland. Så vil jeg genåbne Bramming til Grindsted og vende togene om ved Grindsted så man har en direkte Billund til Esbjerg tog.

Hvorfor ikke via Varde i stedet for? Hvis du anlægger banen så den grener fra et sted mellem Sig og Tistrup kan du spare en del km i nyanlæg og Varde er større end Bramming?

Det virker lidt som håbløst nostalgi at holde fast i Bramming - Grindsted, der kan formodentligt ikke spares en krone på at genbruge det trace.
Nej det er ford det vil være billigere at genoprette end en bane til Varde fordi skinner er der stadigvæk.

Har du overvejet hvilken tilstand de skinner har og har du undersøgt hvad der blev kørt af hastigheder sidst de blev benyttet? (Hint, meget langsomt!)
Ja men fordi banen er stadig der så kræver det bare at bygge nogle stationer, lav noget sporarbejde og bygge stationerne. Jeg ved ikke prisen med det er nok billigere end at bygge en helt ny bane. Vi kan også tale om de landsbyer der er rundt om banen som kunne bruge den.
Du skal højst sandsynligt udskifte hele sporkassen, retablere diverse dræn osv osv. Det bliver måske endda værre end nyanlæg fordi man skal fjerne det gamle.

Er den måde Samfundsøkonomi målt bare brugt til at svine offentlig transport?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/06-24, 22:30.
Strkn. 52 (til lufthavnen) blev anlagt helt fra nyt i stedet for at benytte den eksisterende tracé. Mon ikke det har givet mere styr på den endelige banedæmnings sætningsforhold.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  4/06-24, 22:30Strkn. 52 (til lufthavnen) blev anlagt helt fra nyt i stedet for at benytte den eksisterende tracé. Mon ikke det har givet mere styr på den endelige banedæmnings sætningsforhold.
Problemet med den gamle tracé er at i Vejle by er den blevet lavet om til en gade.

Citat fra: mgameing123 Dato  5/06-24, 09:34
Citat fra: Per Holm Dato  4/06-24, 22:30Strkn. 52 (til lufthavnen) blev anlagt helt fra nyt i stedet for at benytte den eksisterende tracé. Mon ikke det har givet mere styr på den endelige banedæmnings sætningsforhold.
Problemet med den gamle tracé er at i Vejle by er den blevet lavet om til en gade.

Øh, hvor kommer Vejle ind i billedet; srækning 52 er Lindholm - Aalborg Lufthavn.

Citat fra: Niels Munch Dato  5/06-24, 11:04
Citat fra: mgameing123 Dato  5/06-24, 09:34
Citat fra: Per Holm Dato  4/06-24, 22:30Strkn. 52 (til lufthavnen) blev anlagt helt fra nyt i stedet for at benytte den eksisterende tracé. Mon ikke det har givet mere styr på den endelige banedæmnings sætningsforhold.
Problemet med den gamle tracé er at i Vejle by er den blevet lavet om til en gade.

Øh, hvor kommer Vejle ind i billedet; srækning 52 er Lindholm - Aalborg Lufthavn.
Ret skal være ret; det fremgik nu ikke særlig tydeligt af Per Holms indlæg...
 'til lufthavnen' er en anelse upræcist; ikke mindst når en stor del af diskussionen går på banebetjening i Billund-området...

Citat fra: Krabsen Dato  5/06-24, 11:46Ret skal være ret; det fremgik nu ikke særlig tydeligt af Per Holms indlæg...
 'til lufthavnen' er en anelse upræcist; ikke mindst når en stor del af diskussionen går på banebetjening i Billund-området...

I min optik er "Strækning 52" éntydig.

Citat fra: Niels Munch Dato  5/06-24, 12:19
Citat fra: Krabsen Dato  5/06-24, 11:46Ret skal være ret; det fremgik nu ikke særlig tydeligt af Per Holms indlæg...
 'til lufthavnen' er en anelse upræcist; ikke mindst når en stor del af diskussionen går på banebetjening i Billund-området...
I min optik er "Strækning 52" éntydig.
Ja, nok hvis man er 'insider'. For mange andre ville 'til Aalborg Lufthavn' have en noget større informationsværdi.

Citat fra: Krabsen Dato  5/06-24, 12:46
Citat fra: Niels Munch Dato  5/06-24, 12:19
Citat fra: Krabsen Dato  5/06-24, 11:46Ret skal være ret; det fremgik nu ikke særlig tydeligt af Per Holms indlæg...
 'til lufthavnen' er en anelse upræcist; ikke mindst når en stor del af diskussionen går på banebetjening i Billund-området...
I min optik er "Strækning 52" éntydig.
Ja, nok hvis man er 'insider'. For mange andre ville 'til Aalborg Lufthavn' have en noget større informationsværdi.

'Insider' eller ej; men forklar mig venligst sammenhængen mellem 'Vejle' og 'Aalborg'.

Citat fra: Niels Munch Dato  5/06-24, 14:36
Citat fra: Krabsen Dato  5/06-24, 12:46
Citat fra: Niels Munch Dato  5/06-24, 12:19
Citat fra: Krabsen Dato  5/06-24, 11:46Ret skal være ret; det fremgik nu ikke særlig tydeligt af Per Holms indlæg...
 'til lufthavnen' er en anelse upræcist; ikke mindst når en stor del af diskussionen går på banebetjening i Billund-området...
I min optik er "Strækning 52" éntydig.
Ja, nok hvis man er 'insider'. For mange andre ville 'til Aalborg Lufthavn' have en noget større informationsværdi.

'Insider' eller ej; men forklar mig venligst sammenhængen mellem 'Vejle' og 'Aalborg'.
Vi før talt om Billundbanen som vil have togbetjening mellem Vejle og Billund Lufthavn. Det er ikke alle sammen der kender nummer på strækningerne.

Citat fra: Niels Munch Dato  5/06-24, 14:36
Citat fra: Krabsen Dato  5/06-24, 12:46
Citat fra: Niels Munch Dato  5/06-24, 12:19
Citat fra: Krabsen Dato  5/06-24, 11:46Ret skal være ret; det fremgik nu ikke særlig tydeligt af Per Holms indlæg...
 'til lufthavnen' er en anelse upræcist; ikke mindst når en stor del af diskussionen går på banebetjening i Billund-området...
I min optik er "Strækning 52" éntydig.
Ja, nok hvis man er 'insider'. For mange andre ville 'til Aalborg Lufthavn' have en noget større informationsværdi.
'Insider' eller ej; men forklar mig venligst sammenhængen mellem 'Vejle' og 'Aalborg'.
Der er ikke rigtig nogen, det er det der afstedkommer forvirringen..
Midt i en længere diskussion omkring banebetjening i Billund-området, herunder til Vejle, Grindsted og andet, kommer Per Holm med et eksempel omkring anlægningen af banen til Aalborg Lufthavn, men med brug af 'Strækning 52' som benævnelse. En benævnelse der for flere af os ikke er umiddelbart forståelig.
Vi har ikke alle alle strækningsnumre i baghovedet.

Citat fra: Krabsen Dato  6/06-24, 12:06
Citat fra: Niels Munch Dato  5/06-24, 14:36'Insider' eller ej; men forklar mig venligst sammenhængen mellem 'Vejle' og 'Aalborg'.
Der er ikke rigtig nogen, det er det der afstedkommer forvirringen..

Det var jo dét, der anede mig, tak.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak