Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Åbning af Odense Letbane 28. maj
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Odense Letbanes nyhedsbrev 3. juni 2022:

"Video og fotogalleri: Tusindvis fejrede letbanens åbning"

Se det hele her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/video-og-fotogalleri-tusindvis-fejrede-letbanens-aabning/ .

M.v.h.
Niels

Citat fra: anders_vejby Dato 30/05-22, 17:24https://www.tv2fyn.dk/artikel/trafikforsker-om-letbane-etape-2

Hvorfor er det altid de samme eksperter der mig at se ikke gør andet end at tale skinnebåren trafik ned som får så meget taletid i pressen?

Hvorfor er der eksempelvis aldrig tale om at, ja, letbaner er en dyr investering, men det kan alligevel godt betale sig HVIS:

1) letbanen får prioritet og kan køre hurtigt
2) der kun er få minutter mellem afgangene, så passagerne ikke behøver at bruge køreplan og bare kan "dukke op" på stedet
3) der er et sammenhængende netværk af linjer som betjener flest mulige områder i byen 

Jeg siger ikke at BRT ikke er en mulig løsning nogle steder, men man kunne jo lige så godt forlænge letbanen til Seden / Odense zoo for at skabe en bedre sammenhæng OG samtidigt vælge at opgradere nogle af de eksisterende bybuslinjer, f.eks. ved at indføre flere afgange eller ved sørge for at de ikke sidder fast i trafikken (en form for BRT light så at sige).

Nogle gange synes jeg godt nok at der mangler en vis form for bane-"lobbyisme" (bryder mig ikke så meget om ordet) eller måske flere foreninger der er klar til kæmpe (let-)banernes sag i dansk politik, fordi der er simpelthen så meget vås man skal høre på til dagligt, om det nu er i pressen, eller fra de her "eksperter", eller fra politikerne selv.


jeg kunne desværre ikke være med til letbanens åbning, da vores interrail ferie skulle starte samme lørdag. det er ærgerligt da jeg har fuldt meget med i letbanens tilblivelse men sådan går det når de udskød åbningen så mange gange og til sidst gav kun omkring 3 ugers varsel til åbnings datoen.

Jeg er også ret så træt af at der er så meget had for (let)bane trafik og så meget snak om at busser er billigere.

men en ting jeg lod mærke til i de mange år op til letbanen i Odenses åbning var at alle de mennesker i min omgangskreds, på arbejde, i amu kurser osv. dem som taler højest om billige busser er bedre og at letbane er dyr og dårlig, det er folk som i forvejen har egen bil og/eller bor uden for odense og som ikke bruger offentlig transport alligevel. så hvorfor er det dem som skal bestemme at vi skal sidde i nogle billige busser og ikke have et vel udbygget, vel fungerende letbane netværk?

Åbning af Odense Letbane 28. maj
Af andersj, Aalborg. 5/06-22, 19:08.
Jeg var forbi torsdag og ankom med en Flixbus til "Parkering Odense Syd" ca. 11:30, hvor jeg blev mødt af skilte der annoncerede driftsproblemer. Der var ingen information om hvad der var galt eller om driften var helt eller delvist indstillet. Der er ikke andre buslinjer i nærheden af det stop, så det var bare om at vente.

Ca. 12:30 kom der så et, eller faktisk to sammenkoblede tog rundt i svinget fra byen. Det viste sig så at det forreste togsæt var nedbrudt ved Bilka og var blevet skubbet ud til værkstedet af det næste tog. Herefter kom der 3-4 personførende tog lige i træk. Man kørte derefter resten af eftermiddagen klumpkørsel, da en række tog havde klumpet sig sammen efter driftsstoppet. Det betød intervaller på 2 minutter mellem afgange og derefter 20 minutter. Da jeg var med en afgang fra Tarup kom togene afsted i forkert rækkefølge, så vores tog blev sendt ind til overhaling på "Idrætsparken".

En hurtig genoprettelse af driften er noget de vist lige skal arbejde lidt med, ved eksempelvis at vende tog hvor der er transversaler med sporskiftedrev (Idrætsparken og Parkering Odense Syd). Det vil betyde færre afgange på endepunkterne i et stykke tid, men hellere det end at man kører klumpkørsel resten af driftsdøgnet. Man kan også køre et shuttletog Idrætsparken-Tarup Center og nedsætte frekvensen på den øvrige strækning indtil driften er genoprettet. Der er flere muligheder og mon ikke de får styr på det med tiden.

Men ellers en rigtig flot bane, især nu her hvor alt det grønne er sprunget ud. Jeg kan godt forstå dem der siger at det er Danmarks første rigtige byletbane.

Her et par billeder af bugseringstoget. Bemærk at der blev kørt med to røde lygter forrest i kørselsretningen, men det skyldes nok at toget var nedbrudt. Det nedbrudte togsæt havde også en stor flade på et af hjulene.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Anders

Åbning af Odense Letbane 28. maj
Af Niels Munch. 30/06-22, 08:52.
Seneste redigering: 30/06-22, 08:54 af Niels Munch
I dag, den 30. juni 2022, er det præcis 70 år siden, den sidste røde sporvogn kørte i Odense og blev afløst af spritnye, moderne Volvo B656 underfloor busser med karosseri fra Smith, Mygind & Hüttemeier i Svendborg:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I slutningen af juni 1952 sang byens sporvognstrafik sit allersidste vers. Hér ses sidste sporvognsafgang mod Hunderup Skov, 30.06.1952. Fotograf: Fyens Stiftstidendes pressefotografer. Odense Stadsarkiv - Nummer: B52039.

Bussen er Odense Bytrafiks nr. 12 (ophugget 1974), og sporvognen er Odense Sporvejs nr. 14 (ASEA 1911, udr. 1952).

Tårnet på billedet tilhører Vægtergaarden på Albani Torv, som med indvielsen 28. maj 2022 atter har fået sporvognsdrift:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Odense Letbane ved Vægtergaarden på Albani Torv, 22.06.2022 (JB-P).

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 25/05-22, 12:48Odense H med sporvogne og trolleybus. Billedet er antagelig fra fyrrerne; sporvejen eksisterede 1911-1952, trolleybusdriften 1939-1959. Og så sent som 1955-56 blev trolleyvognene ombygget fra midterdør til bagdør (postkort, arkiv: nm).

Måske en fiks fotograf kan genskabe ovenstående motiv, næppe med en trolley-bus, men måske med en af de nye el-busser, FynBus og Keolis satte i drift for et års tid siden?

Måske det næsten lykkedes her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Odense Letbane, 18.07.2022 (nm).

..... dog uden bus.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 2 [3]
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak