https://www.tv2fyn.dk/artikel/trafikforsker-om-letbane-etape-2Hvorfor er det altid de samme eksperter der mig at se ikke gør andet end at tale skinnebåren trafik ned som får så meget taletid i pressen?
Hvorfor er der eksempelvis aldrig tale om at, ja, letbaner er en dyr investering, men det kan alligevel godt betale sig HVIS:
1) letbanen får prioritet og kan køre hurtigt
2) der kun er få minutter mellem afgangene, så passagerne ikke behøver at bruge køreplan og bare kan "dukke op" på stedet
3) der er et sammenhængende netværk af linjer som betjener flest mulige områder i byen
Jeg siger ikke at BRT ikke er en mulig løsning nogle steder, men man kunne jo lige så godt forlænge letbanen til Seden / Odense zoo for at skabe en bedre sammenhæng OG samtidigt vælge at opgradere nogle af de eksisterende bybuslinjer, f.eks. ved at indføre flere afgange eller ved sørge for at de ikke sidder fast i trafikken (en form for BRT light så at sige).
Nogle gange synes jeg godt nok at der mangler en vis form for bane-"lobbyisme" (bryder mig ikke så meget om ordet) eller måske flere foreninger der er klar til kæmpe (let-)banernes sag i dansk politik, fordi der er simpelthen så meget vås man skal høre på til dagligt, om det nu er i pressen, eller fra de her "eksperter", eller fra politikerne selv.