Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Ny bane over vestfyn - antal minutter tidsbesparelse
Gå ned Sider: 1 [2]
Ny bane over vestfyn - antal minutter tidsbesparelse
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 5/06-24, 09:08.
Citat fra: LarsJels Dato  5/06-24, 08:14Vi har vist tidligere vendt Odense-Esbjerg i en anden tråd, men der er helt sikkert potentiale for at bringe rejsetiden ned i nærheden af 1 time. Lige nu er den 1:21, med 6 minutters besparelse med ny bane over Vestfyn er vi på 1:15, og hvis der kun laves stop i Kolding, så kan 4 stop springes over. Nogle spørgsmål hertil:
-Hvis de fire stationer springes over, hvor meget spares så? 4-5 minutter?
-Skal/kan hastigheden Middelfart-Esbjerg sættes op? Der strækninger med max. 160 km/t, 140 km/t og generelt max. 180 km/t. (fraregnet Lillebæltsbroen).
-Skal overkørslerne i Holsted og Gørding nedlægges.


Fra september 2013-rapporten:



M.v.h.

Thomas


Alternativt så kan man jo vælge at køre direkte fra Esbjerg til København og kun med stop i Odense - det vil sikkert hjælpe enormt på køretiden og timeplanen kan opfyldes herved.

Men hvad med kunderne ?? - der er jo ikke meget ved at kunne opfylde timeplanen, hvis størstedelen af kunderne vil få længere rejsetid og yderligere skift på rejsen - så bliver valget om at tage Teslaen endnu nemmere for en stor gruppe.

Det kan være inderligt ligegyldigt, om det tager 1 time ml. Esbjerg og Odense eller 1 time og 20 minutter. Det der tæller for langt størstedelen af kunderne er pålidelighed og komfort og ikke en gang matematik udtænkt på Slotsholmen.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  5/06-24, 09:58Alternativt så kan man jo vælge at køre direkte fra Esbjerg til København og kun med stop i Odense - det vil sikkert hjælpe enormt på køretiden og timeplanen kan opfyldes herved.

Men hvad med kunderne ?? - der er jo ikke meget ved at kunne opfylde timeplanen, hvis størstedelen af kunderne vil få længere rejsetid og yderligere skift på rejsen - så bliver valget om at tage Teslaen endnu nemmere for en stor gruppe.

Det kan være inderligt ligegyldigt, om det tager 1 time ml. Esbjerg og Odense eller 1 time og 20 minutter. Det der tæller for langt størstedelen af kunderne er pålidelighed og komfort og ikke en gang matematik udtænkt på Slotsholmen.

Der er sikkert også kunder, der ønsker fornuftige forbindelser til og fra Kolding.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  5/06-24, 09:58Alternativt så kan man jo vælge at køre direkte fra Esbjerg til København og kun med stop i Odense - det vil sikkert hjælpe enormt på køretiden og timeplanen kan opfyldes herved.

Men hvad med kunderne ?? - der er jo ikke meget ved at kunne opfylde timeplanen, hvis størstedelen af kunderne vil få længere rejsetid og yderligere skift på rejsen - så bliver valget om at tage Teslaen endnu nemmere for en stor gruppe.

Det kan være inderligt ligegyldigt, om det tager 1 time ml. Esbjerg og Odense eller 1 time og 20 minutter. Det der tæller for langt størstedelen af kunderne er pålidelighed og komfort og ikke en gang matematik udtænkt på Slotsholmen.

Det er da rart at vi har en ekspert til at fortælle os hvordan tingene hænger sammen.

Nu er det desværre sådan at alle erfaringer fra virkeligheden indikerer, at køretid også har en meget stor indflydelse på togenes attraktivitet. Komfort er også vigtigt, og rettidighed har en mindre men dog stadig betydelig effekt. Men at erklære at det er ligegyldigt om togene tager 60 eller 80 minutter viser bare at du ikke har læst nogen af rapporterne eller sat dig ind i hvordan det her virker - og hvis du har, så har du i hvert fald ikke forstået det.

Det vil måske overraske dig, men alle de beregninger der er foretaget for at finde ud af hvilken infrastruktur man skal anlægge, er baseret på erfaringer fra virkeligheden. Ved små forbedringer i rejsetid kan man som tommelfingerregel regne med at 1 % forkortelse i rejsetid fører til 1 % flere passagerer, men ved store forbedringer i rejsetid - som der er tale om her - vil der typisk være en endnu større effekt end denne regel ville indikere.

Du kan godt spare sin sarkasme !

Selvfølgelig betyder rejsetiden noget. Dem der bor i de byer hvor 'timeplanen' vil holde, får umiddelbart en fordel, og de vil nok være tilbøjelige til at benytte toget mere.

Så er der alle dem der bor i de mindre byer som Bramming, Vejen og Middelfart, de vil blive taberne ved timeplanen. De skal først med et andet tog - eller bil - for at komme til en større by, hvor 'timeplanen' standser. Den øgede rejsetid sammenlagt med risikoen for at forbindelsen videre mistes ved uregelmæssigheder, vil få rigtig mange til at vælge bilen i stedet for toget.

Timeplanen vil udelukkende tilgodese de større byer. Hvor i mod de mindre byer, vil miste endnu en mulighed for attraktiv kollektiv trafik - og de fleste vil så vælge bilen i stedet for toget.

Timeplanen er et skrivebordsprojekt som er let at sælge, og den ser sikkert også flot ud på en powerpoint. Når bagsiden ved planen for alvor viser sig, nemlig at rigtig mange byer vil miste den direkte forbindelse til København, så skal der nok blive kø ved håndvasken.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  5/06-24, 17:59Du kan godt spare sin sarkasme !

Selvfølgelig betyder rejsetiden noget. Dem der bor i de byer hvor 'timeplanen' vil holde, får umiddelbart en fordel, og de vil nok være tilbøjelige til at benytte toget mere.

Så er der alle dem der bor i de mindre byer som Bramming, Vejen og Middelfart, de vil blive taberne ved timeplanen. De skal først med et andet tog - eller bil - for at komme til en større by, hvor 'timeplanen' standser. Den øgede rejsetid sammenlagt med risikoen for at forbindelsen videre mistes ved uregelmæssigheder, vil få rigtig mange til at vælge bilen i stedet for toget.

Timeplanen vil udelukkende tilgodese de større byer. Hvor i mod de mindre byer, vil miste endnu en mulighed for attraktiv kollektiv trafik - og de fleste vil så vælge bilen i stedet for toget.

Timeplanen er et skrivebordsprojekt som er let at sælge, og den ser sikkert også flot ud på en powerpoint. Når bagsiden ved planen for alvor viser sig, nemlig at rigtig mange byer vil miste den direkte forbindelse til København, så skal der nok blive kø ved håndvasken.
Man skal ikke kigge længere end til Schweiz for at se, hvordan en timeplan kan skrues succesfuldt sammen. Her har man tog, der blot standser kort ved de store knudepunkter, mens de har forbindelse til tog, der standser ved flere eller alle stationer. Forbindelserne er timet, så der er kortest mulig skiftetid og oftest bare over på den anden side af perronen.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Henrik Hansen Dato  5/06-24, 17:59Du kan godt spare sin sarkasme !

Selvfølgelig betyder rejsetiden noget. Dem der bor i de byer hvor 'timeplanen' vil holde, får umiddelbart en fordel, og de vil nok være tilbøjelige til at benytte toget mere.

Så er der alle dem der bor i de mindre byer som Bramming, Vejen og Middelfart, de vil blive taberne ved timeplanen. De skal først med et andet tog - eller bil - for at komme til en større by, hvor 'timeplanen' standser. Den øgede rejsetid sammenlagt med risikoen for at forbindelsen videre mistes ved uregelmæssigheder, vil få rigtig mange til at vælge bilen i stedet for toget.

Timeplanen vil udelukkende tilgodese de større byer. Hvor i mod de mindre byer, vil miste endnu en mulighed for attraktiv kollektiv trafik - og de fleste vil så vælge bilen i stedet for toget.

Timeplanen er et skrivebordsprojekt som er let at sælge, og den ser sikkert også flot ud på en powerpoint. Når bagsiden ved planen for alvor viser sig, nemlig at rigtig mange byer vil miste den direkte forbindelse til København, så skal der nok blive kø ved håndvasken.

Nu skrev du jo sådan set direkte at det er ligegyldigt om turen tager en time, eller en time og tyve minutter. Det står sort på hvidt i dit forrige indlæg. Du må undskylde at jeg forholder mig til hvad du skriver, i stedet for at prøve at gætte en anden mening der måtte ligge bag.

Desuden virker det ikke til at du har sat dig ind i Timeplanen. Den eksisterer jo egentlig ikke længere, men i den oprindelige version var der tale om at alle Timeplanstogene skulle køre som ekstra tog, ud over dem der kører i dag. Der har således aldrig været tale om at nuværende Intercity-stationer skulle miste deres Intercity-tog.

For så vidt angår togdriftsvisionerne som de ser ud i dag, så er det lidt sværere at sætte en finger på, for de ændrer sig hele tiden. I DSBs Vision 2030 mister Lunderskov (en by med 3000 indbyggere) sin intercity-betjening mod Esbjerg, men bevarer intercity-betjening mod Odense, København og Aarhus. Lunderskov er i indbyggertal mindre end Aarup, men jeg tror godt vi alle sammen kan blive enige om at det ville være dumt at indføre et Intercity-stop på sidstnævnte af de to.

Ja, så får nogle et ekstra skift eller en lidt længere rejse - men hvis der er tale om et opland på 3000 indbyggere som får en lidt mere besværlig rejse, mod et opland på et godt stykke over 100.000 der sparer to minutter, så kan det meget vel være at der faktisk kommer flere togpassagerer ud af det. Især fordi de 3000 jo ikke mister deres togbetjening, den bliver bare lidt mere besværlig.

Det er altid en afvejning at beslutte hvilke tog der skal stoppe på hvilke stationer. Men bare fordi en by én gang har haft intercitybetjening, så behøver den status ikke at være fredhellig til evig tid. Hvis antallet af passagerer i den by stagnerer, mens passagertallet der bare skal igennem bliver ved med at stige, så kan det blive nødvendigt at genoverveje standsningsmønsteret.

Men så igen - hverken i Timeplanen eller i nogen nuværende planer er der én eneste by der står til at miste sin intercityforbindelse til København, så jeg ved ikke hvorfor du kritiserer planerne for at ville gøre noget, som de aldrig har haft i sinde at gøre.

Lunderskov burde aldrig have været IC-station, men ændringen blev nødvendig, da DSB ændrede på forbindelserne sydpå, så passagerne ikke længere kunne nå at skifte i Kolding - det var årsagen til ændringen.

Jeg nægter at tro, at der er økonomi til at opretholde både et IC-system med det nuværende standsningsmønster og så et nyt system med timeplanen. Så stor bliver passagertilstrømningen næppe, selv med en kortere køretid.

De nuværende IC-stationer vil formentlig blive spist af med direkte tog hver 2. eller 3. time - på andre tider skal der skiftes, men risikoen for at miste forbindelsen og derved opnå forsinkelse på omkring 1 time.

Du glemmer at mange mindre byer, hvor der er IC-forbindelse hver time, faktisk er gode til at tiltrække både virksomheder og medarbejdere. Argumentet jeg ofte høre, er at der er direkte forbindelse til København og Odense hver time - derfor vil man gerne bo i en mindre by, bare der er en pålidelig og attraktiv drift til de største byer - det vil blive ændret voldsomt med timeplanen.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  5/06-24, 18:58Lunderskov burde aldrig have været IC-station, men ændringen blev nødvendig, da DSB ændrede på forbindelserne sydpå, så passagerne ikke længere kunne nå at skifte i Kolding - det var årsagen til ændringen.

Jeg nægter at tro, at der er økonomi til at opretholde både et IC-system med det nuværende standsningsmønster og så et nyt system med timeplanen. Så stor bliver passagertilstrømningen næppe, selv med en kortere køretid.

De nuværende IC-stationer vil formentlig blive spist af med direkte tog hver 2. eller 3. time - på andre tider skal der skiftes, men risikoen for at miste forbindelsen og derved opnå forsinkelse på omkring 1 time.

Du glemmer at mange mindre byer, hvor der er IC-forbindelse hver time, faktisk er gode til at tiltrække både virksomheder og medarbejdere. Argumentet jeg ofte høre, er at der er direkte forbindelse til København og Odense hver time - derfor vil man gerne bo i en mindre by, bare der er en pålidelig og attraktiv drift til de største byer - det vil blive ændret voldsomt med timeplanen.

Jeg har ingen anelse om hvad det er du ævler om. Som jeg allerede har sagt, så er timeplanen død og lagt i graven. Den kommer ikke til at blive indført. Ikke med nedlægning af intercitystationer, og heller ikke uden. Så dine ideer om hvordan Timeplanen kommer til at se ud er ret irrelevante, for den kommer ikke til at se ud på nogen som helst måde.

Hvad der så kommer til at ske i stedet må fremtiden jo vise, men der er ingen indikationer om at man vil indskrænke intercitydriften - ud over altså at Lunderskov skulle miste intercitytog til Esbjerg, men ikke i andre retninger. Du kan jo tage et kig på DSBs 2030-vision hvis du er nysgerrig: https://assets.ctfassets.net/op1ppp8hqqhw/oGWlIZZDhRt73Cr5LN7Gd/7bd207112015fe85f60580223691a872/1._TV2030_til_Rail_cph.pdf

Jeg vil dog blive meget overrasket hvis den plan ender med at blive indført 1-til-1.

Gå op Sider: 1 [2]
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak