Citat fra: Henrik Hansen Dato 5/06-24, 17:59Du kan godt spare sin sarkasme !
Selvfølgelig betyder rejsetiden noget. Dem der bor i de byer hvor 'timeplanen' vil holde, får umiddelbart en fordel, og de vil nok være tilbøjelige til at benytte toget mere.
Så er der alle dem der bor i de mindre byer som Bramming, Vejen og Middelfart, de vil blive taberne ved timeplanen. De skal først med et andet tog - eller bil - for at komme til en større by, hvor 'timeplanen' standser. Den øgede rejsetid sammenlagt med risikoen for at forbindelsen videre mistes ved uregelmæssigheder, vil få rigtig mange til at vælge bilen i stedet for toget.
Timeplanen vil udelukkende tilgodese de større byer. Hvor i mod de mindre byer, vil miste endnu en mulighed for attraktiv kollektiv trafik - og de fleste vil så vælge bilen i stedet for toget.
Timeplanen er et skrivebordsprojekt som er let at sælge, og den ser sikkert også flot ud på en powerpoint. Når bagsiden ved planen for alvor viser sig, nemlig at rigtig mange byer vil miste den direkte forbindelse til København, så skal der nok blive kø ved håndvasken.
Nu skrev du jo sådan set direkte at det er ligegyldigt om turen tager en time, eller en time og tyve minutter. Det står sort på hvidt i dit forrige indlæg. Du må undskylde at jeg forholder mig til hvad du skriver, i stedet for at prøve at gætte en anden mening der måtte ligge bag.
Desuden virker det ikke til at du har sat dig ind i Timeplanen. Den eksisterer jo egentlig ikke længere, men i den oprindelige version var der tale om at alle Timeplanstogene skulle køre som ekstra tog, ud over dem der kører i dag. Der har således aldrig været tale om at nuværende Intercity-stationer skulle miste deres Intercity-tog.
For så vidt angår togdriftsvisionerne som de ser ud i dag, så er det lidt sværere at sætte en finger på, for de ændrer sig hele tiden. I DSBs Vision 2030 mister Lunderskov (en by med 3000 indbyggere) sin intercity-betjening mod Esbjerg, men bevarer intercity-betjening mod Odense, København og Aarhus. Lunderskov er i indbyggertal mindre end Aarup, men jeg tror godt vi alle sammen kan blive enige om at det ville være dumt at indføre et Intercity-stop på sidstnævnte af de to.
Ja, så får nogle et ekstra skift eller en lidt længere rejse - men hvis der er tale om et opland på 3000 indbyggere som får en lidt mere besværlig rejse, mod et opland på et godt stykke over 100.000 der sparer to minutter, så kan det meget vel være at der faktisk kommer flere togpassagerer ud af det. Især fordi de 3000 jo ikke mister deres togbetjening, den bliver bare lidt mere besværlig.
Det er altid en afvejning at beslutte hvilke tog der skal stoppe på hvilke stationer. Men bare fordi en by én gang har haft intercitybetjening, så behøver den status ikke at være fredhellig til evig tid. Hvis antallet af passagerer i den by stagnerer, mens passagertallet der bare skal igennem bliver ved med at stige, så kan det blive nødvendigt at genoverveje standsningsmønsteret.
Men så igen - hverken i Timeplanen eller i nogen nuværende planer er der én eneste by der står til at miste sin intercityforbindelse til København, så jeg ved ikke hvorfor du kritiserer planerne for at ville gøre noget, som de aldrig har haft i sinde at gøre.