Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Ny bane over vestfyn - antal minutter tidsbesparelse
Gå ned Sider:[1] 2
Hvor mange minutter kommer følgende afgange til at spare, isoleret set, ved at køre af den nye jernbane over vestfyn fremfor den gamle bane, sammenlignet den nuværende K24 køreplan, og ved kørsel med nyt, elektrisk materiel?

Der står at banen er 4 kilometer kortere, men ikke noget om rejsetidsbesparelser. Det står nok i en eller anden lang PDF, men gider jeg ikke bruge tid på at læse igennem.

IC Odense til Frederecia, med stop i Middelfart IC5

ICL Odense til Frederecia, uden stop i Middelfart IC5

ICL+ Odense Århus, uden stop. IC5

EC Odense Kolding, uden stop. Vectron + Talgo

RE og godstog skal jo køre ad gammel bane, så disse er ikke medtaget.

Citat fra: Ncard00 Dato 29/05-24, 11:28Der står at banen er 4 kilometer kortere, men ikke noget om rejsetidsbesparelser. Det står nok i en eller anden lang PDF, men gider jeg ikke bruge tid på at læse igennem.
Det er bedre at du selv finde oplysningerne. For os andre skal også bruges tid på det. Og det er ikke paratviden. Og de har meget sikkeret brugt andre forudsætninger til materiel end dem du angiver.

Citat fra: Ncard00 Dato 29/05-24, 11:28Der står at banen er 4 kilometer kortere, men ikke noget om rejsetidsbesparelser. Det står nok i en eller anden lang PDF, men gider jeg ikke bruge tid på at læse igennem.
Hvis du ikke gider søge oplysninger selv, så er det nok ikke så vigtigt endda.

Citat fra: Ncard00 Dato 29/05-24, 11:28Hvor mange minutter kommer følgende afgange til at spare, isoleret set, ved at køre af den nye jernbane over vestfyn fremfor den gamle bane, sammenlignet den nuværende K24 køreplan, og ved kørsel med nyt, elektrisk materiel?

Der står at banen er 4 kilometer kortere, ..

Samt formodentlig en højere hastighed.

Citat fra: Krabsen Dato 29/05-24, 11:34
Citat fra: Ncard00 Dato 29/05-24, 11:28Der står at banen er 4 kilometer kortere, men ikke noget om rejsetidsbesparelser. Det står nok i en eller anden lang PDF, men gider jeg ikke bruge tid på at læse igennem.
Hvis du ikke gider søge oplysninger selv, så er det nok ikke så vigtigt endda.
[/quote

Gider jeg egentlig godt, tænkte bare det var nemmere og hurtigere at spørge herinde, hvis nogen vidste det. Er fair nok at i heller ikke skal bruge tid på det, men hvis nogen vidste det i forvejen kunne de jo hurtigt give et svar, endda blot et generelt/officielt svar, som ikke tager højde for mine kriterier.

Når den nye højhastighedsjernbane er færdig, vil det give en tidsbesparelse på ca. 6 minutter mellem Odense og henholdsvis Trekantområdet, Aarhus, Esbjerg og andre dele af Jylland. Dermed vil det muliggøre timemodellen til Esbjerg og Aarhus.

Citat fra: Gladedk Dato 30/05-24, 18:53Når den nye højhastighedsjernbane er færdig, vil det give en tidsbesparelse på ca. 6 minutter mellem Odense og henholdsvis Trekantområdet, Aarhus, Esbjerg og andre dele af Jylland. Dermed vil det muliggøre timemodellen til Esbjerg og Aarhus.

Den hurtigste Odense-Aarhus afgang på nuværende tidspunkt er 1:25 uden stop imellem, så hvis man sparer 6 minutter, kommer man ned på 1:19. Det vil jeg ikke ligefrem kalde for en indfrielse af timemodellen. Til Esbjerg vil man komme ned på 1:13 hvis man beholder det nuværende standsningsmønster... det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Ny bane over vestfyn - antal minutter tidsbesparelse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 31/05-24, 08:01.
Citat fra: anho Dato 31/05-24, 00:28det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Det gælder om at minimere den samlede mængde tid der vil gå til spilde ved uproduktiv rejsetid (produktiv rejsetid betyder mindre) og i det regnestykke vil ekstra skift, lidt afhængigt af hvordan skiftestationerne indrettes, tælle meget. Derfor vil det ikke nødvendigvis være en god idé at springe stationer over uden at havde regnet på hvor stor ekstra spildtid man samlet påfører de rejsende.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 31/05-24, 08:01
Citat fra: anho Dato 31/05-24, 00:28det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Det gælder om at minimere den samlede mængde tid der vil gå til spilde ved uproduktiv rejsetid (produktiv rejsetid betyder mindre) og i det regnestykke vil ekstra skift, lidt afhængigt af hvordan skiftestationerne indrettes, tælle meget. Derfor vil det ikke nødvendigvis være en god idé at springe stationer over uden at havde regnet på hvor stor ekstra spildtid man samlet påfører de rejsende.

Det er jeg da enig i. Men derfor kan man da alligevel godt være nysgerrig på om det ville være teoretisk muligt.

Citat fra: anho Dato 31/05-24, 00:28
Citat fra: Gladedk Dato 30/05-24, 18:53Når den nye højhastighedsjernbane er færdig, vil det give en tidsbesparelse på ca. 6 minutter mellem Odense og henholdsvis Trekantområdet, Aarhus, Esbjerg og andre dele af Jylland. Dermed vil det muliggøre timemodellen til Esbjerg og Aarhus.

Den hurtigste Odense-Aarhus afgang på nuværende tidspunkt er 1:25 uden stop imellem, så hvis man sparer 6 minutter, kommer man ned på 1:19. Det vil jeg ikke ligefrem kalde for en indfrielse af timemodellen. Til Esbjerg vil man komme ned på 1:13 hvis man beholder det nuværende standsningsmønster... det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

1.13 til esbjerg passer fint med, at man efter vestfyn er i hus med timeplanen til esbjerg, hvis man dropper alle stop. Til Aarhus skal der et yderligere projekt til, men det kommer nok også. Der skal nok komme en timeplan, bare meget langsomt. Herning kan endda meget vel komme med.

Citat fra: anho Dato 31/05-24, 00:28Den hurtigste Odense-Aarhus afgang på nuværende tidspunkt er 1:25 uden stop imellem, så hvis man sparer 6 minutter, kommer man ned på 1:19. Det vil jeg ikke ligefrem kalde for en indfrielse af timemodellen. Til Esbjerg vil man komme ned på 1:13 hvis man beholder det nuværende standsningsmønster... det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Den nye bane over Vestfyn skal også ses opm en kapacitetsudvidelse. Timemodellen forekommer det mig at man har sendt til tælling fra politisk side.

Citat fra: KimC Dato 31/05-24, 14:26
Citat fra: anho Dato 31/05-24, 00:28Den hurtigste Odense-Aarhus afgang på nuværende tidspunkt er 1:25 uden stop imellem, så hvis man sparer 6 minutter, kommer man ned på 1:19. Det vil jeg ikke ligefrem kalde for en indfrielse af timemodellen. Til Esbjerg vil man komme ned på 1:13 hvis man beholder det nuværende standsningsmønster... det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Den nye bane over Vestfyn skal også ses opm en kapacitetsudvidelse. Timemodellen forekommer det mig at man har sendt til tælling fra politisk side.

Ja vestfyn skal på ingen måde bygges bare pga timeplanen.
Timeplanen er vel ikke så meget til tælling som bare sparket langt ind i fremtiden. Problemet med jernbanen generelt er nok, at tidshorisonten er for lang til, at det kan interessere ret mange politikere, men altså hvis de på et tidspunkt får lyst til ny asfalt over/under lillebælt og så medtager jernbanen, ja så er man mere eller mindre i mål med timeplanen. Den kommer, mens man er optaget af andre ting.

Meget af nytten i de øvrige timemodelsprojekter kommer jo også af, at de giver en kapacitetudvidelse. Så er det beklageligt, at togfonden er blevet solgt med lovning om hurtige tog fra Jylland til København og ikke f.x. et Østjysk s-tog fra Randers til Kolding.

Citat fra: anho Dato 31/05-24, 00:28
Citat fra: Gladedk Dato 30/05-24, 18:53Når den nye højhastighedsjernbane er færdig, vil det give en tidsbesparelse på ca. 6 minutter mellem Odense og henholdsvis Trekantområdet, Aarhus, Esbjerg og andre dele af Jylland. Dermed vil det muliggøre timemodellen til Esbjerg og Aarhus.

Den hurtigste Odense-Aarhus afgang på nuværende tidspunkt er 1:25 uden stop imellem, så hvis man sparer 6 minutter, kommer man ned på 1:19. Det vil jeg ikke ligefrem kalde for en indfrielse af timemodellen. Til Esbjerg vil man komme ned på 1:13 hvis man beholder det nuværende standsningsmønster... det kan være at man kan hente noget mere hvis man springer flere stationer over og dermed nå timemodellen?

Bliver det ikke højere hastighed hele vejen til Esbjerg med det nye signalsystem?

Vi har vist tidligere vendt Odense-Esbjerg i en anden tråd, men der er helt sikkert potentiale for at bringe rejsetiden ned i nærheden af 1 time. Lige nu er den 1:21, med 6 minutters besparelse med ny bane over Vestfyn er vi på 1:15, og hvis der kun laves stop i Kolding, så kan 4 stop springes over. Nogle spørgsmål hertil:
-Hvis de fire stationer springes over, hvor meget spares så? 4-5 minutter?
-Skal/kan hastigheden Middelfart-Esbjerg sættes op? Der strækninger med max. 160 km/t, 140 km/t og generelt max. 180 km/t. (fraregnet Lillebæltsbroen).
-Skal overkørslerne i Holsted og Gørding nedlægges.

MVH; Lars

Gå op Sider:[1] 2
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak