Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvogne i en del af Berlin
Sporvogne i en del af Berlin
Af Ottoemil. 10/06-24, 18:28.
Godaften i forummet!
Som jeg tidligere har skrevet om her i forummet, besøgte jeg i et par dage i maj Berlin og Woltersdorf. Jeg holdt til i en næsten provinsiel bydel af Berlin, der ligger et godt stykke fra byens 'internationale' centrum, som vrimler med turister. Jeg vil her vise et par billeder fra mine seneste besøg.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Jeg er efterhånden blevet opmærksom på, at der her i forummet er en meget stor militærhistorisk ekspertise til stede. De pågældende vil ud fra dette billede ikke være i tvivl om, hvilken bydel der er tale om.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der handler om bydelen Köpenick, som indtil 1920 var en selvstændig by med sit eget sporvejsselskab, Städtische Strassenbahn Köpenick. Sporvejslinierne i Köpenick virker selv i dag lidt som et net for sig selv, og i mange år hang det kun samen med det øvrige berlinske sporvejsnet via en enkelt strækning, via Wuhlheide til Schöneweide. I oktober 2021 åbnede så en ny forbindelse via Landschaftspark Johannistal til Schöneweide, men den var ved mit seneste besøg lukket på grund af sporarbejde.  På billedet holder vogn 2243 (Adtranz/Bombardier 2003) ved stoppestedet Freiheit i Köpenicks hyggelige, gamle bydel. Det er en toretningsvogn, for linie 68 var på det tidspunkt afkortet fra Alt Schmöckwitz til S-Bhf Grünau, hvor der vendtes i transversal. På grund af sporgeometrien kan der (endnu) ikke anvendes Flexity-vogne i Köpenick. 2.8.2021.

Værkstedet i Köpenick. Det er den oprindelige remise fra indførelsen af elektrisk drift i 1903. Der blev siden opført en meget større remise ved siden af (den fungerer også stadig), og den oprindelige remise blev værksted. 2.8.2021.

Vogn 2216 (Adtranz/Bombardier 2001, type GT6ZO) på linie 61, på vej mod S-Bhf Adlershof ved stoppestedet S-Bhf Spindlersfeld. (Taget af) S-banestationen ses i baggrunden til venstre. Her ender S-banelinie S47. 19.5.2024.

Bydelen Friedrichshagen umiddelbart øst for Köpenick havde også sin egen sporvej fra 1891. Denne hestesporvej var metersporet; om sommeren, når der var megen udflugtstrafik, anvendtes dog damptrækkraft. Sporvejen i Friedrichshagen blev overtaget af Städtische Strassenbahn Köpenick i 1906 og ombygget til normalspor og elektrificeret og forbundet med Köpenicks sporvejsnet. På billedet ses vogn 2221 (Adtranz/Bombardier 2001, type GT6ZO) på linie 61 vej til Rahnsdorf. Den kommer fra Bölschestrasse og svinger ud i Fürstenwalder Damm, ved S-Bhf Friedrichshagen. Lige på den anden side af jernbanen ender en metersporede Schöneiche-Rüdersdorfer Strassenbahn. 20.5.2024.

Vogn 2240 (Adtranz/Bombardier 2001, type GT6ZO) på linie 68 i Alt-Köpenick, 20.5.2024.

Stoppestedet Bahnhofstrasse/Lindenstrasse. Linie 63 til Landschaftspark Johannistal svinger ind i  Lindenstrasse. Bygningen på hjørnet til højre var, så vidt jeg har kunnet læse mig til, Städtische Strasenbahn Köpenicks omformer-/ensretterstation.

Vogn 10 fra Städtische Strassenbahn Köpenick er bevaret/genopbygget. Den ses her ved remisen i Marzahn i 1990, i forbindelse med 'Verkehrshistorische Wochenende'. Vognen bor nu, sammen med mange andre museumsvogne, i remisen i Köpenick og passes af Denkmalpflege-Verein Nahverkehr Berlin.

Kilder:
Tram-Geschichte(n) 100 Jahre 'Elektrische' in Köpenick. GVE 2003.
Joachim und Andreas Kubig: Mit der Strassenbahn durch Köpenick und die Nachbarorte einst und jetzt. Verlag B. Neddermeyer 2015.
Robert Schwandl: U-bahn, S-Bahn & Tram in Berlin. Robert Schwandl Verlag 2023
Robert Schwandl: Tram Atlas Deutschland. Robert Schwandl Verlag 2019

v.h.
Ottoemil

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak