Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Med nattog til Kyiv maj 2024
Min fætter har arbejdet og boet i Kyiv i 3 år, og han gav mig en udfordring: Kom på besøg, tag toget fra Warszawa. Godt nok fraråder udenrigsministeriet besøg i Ukraine, og rejseforsikringen dækkede ikke, men jeg skød hjertet op i livet - 4/5 fløj jeg til Warszawa og samme eftermiddag steg jeg på "Kyiv-ekspressen". En uge efter var jeg hjemme i god behold.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skiltet på Warsaw East. "Pasazhyrskyi" betyder "Passagerenes". Tog 12011 er IC-toget til Chelm i Polen, kort før grænsen. Tog 68 er nattoget til Kyiv.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
EP07-301, polsk standardlokomotiv, 3000V DC, yder 2000 kW, topfart: 125 km/t. Her trak det 14 vogne, hvoraf de forreste 5 var sovevogne, som førtes direkte til Kyiv.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den ukrainske sovevogn var RIC-mærket, havde 10 3-sengs kupéer. 2 toiletter, ikke bad. Den er en smule smallere end de sovevogne, som bruges internt i Ukraine. Den er godkendt til 160 km/t, men andre vogne i toget var kun godkendt til 120 km/t

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ingen aircon i sovevognen, og vognen havde stået i solen hele dagen, så det var rart med svalende luft på gangen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Min kupé havde jeg for mig selv. Lågen til toiletskabet sprang op, hver gang toget bremsede.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kort efter passagen af grænsen til Ukraine, skulle der skiftes bogier til bredspor, det tog flere timer og var ikke befordrende for nattesøvnen...

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
At sovevognen blev hævet, mærkede man næsten ikke, men der kom høje og mærkelige lyde, og det føltes som om man rangerede med stød.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der var ingen spisevogn, og forplejningen bestod udelukkende af vand på flaske og kaffe/te. Jeg var velforberedt og led ikke nød. Turen tog 17½ time, og toget ankom 5 min. forsinket til Kyiv 5/5 kl.12.22.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det stolte syn, da toget rullede ind på stationen i Kyiv. (Fotograferet et par dage efter, jeg selv var med). Stadig 14 vogne, nu trukket af et gammelt sovjetisk YC8 lokomotiv, bygget af Skoda mellem 1983-89 - 25kV 50Hz AC, ydelse 7200 kW, topfart i praksis ikke over 120 km/t.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hvis nogen har lyst til at tyde påskriften.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ukraine har 10 af disse Hyundai-togsæt leveret i 2012. De bruges som Intercity dagtog.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
YC4 lokomotiv ankommer til Kyiv med indenrigs nattog. Lokomotivet er bygget af Skoda 1963-72, ydelse 5100 kW, topfart 160 km/t, men vognene var kun mærkede til 120 km/t.



Med nattog til Kyiv maj 2024
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 19/05-24, 17:40.
Flott bildeserie fra en spennende reise. Skulle gjerne vært med, gett!

Når det gjelder de to ex-sovjetiske lokene type ЧC4 og ЧC8, har nok ikke de kyrilliske bokstavene noe med "Y" og "C" å gjøre. Transkribert til latinske bokstaver (etter norske transkriberingsregler) blir lokbetegnelsene TsjS4 og TsjS8, der TsjS står for Tsjekkoslovakia. Se transkriberingstabell her.

TsjS var f.ø. en samlelittera for alle sovjetiske elloktyper som var bygget i Tsjekkoslovakia. Type TsjS8 var den siste i rekken, seriebygget 1987-1990.

Mange av TsjS-lokene har gjennomgått en rekke ombygginger og moderniseringer i løpet av sin levetid. Ditt TsjS4.142 har fått nye førerhus og nye, korrugerte loksider. Opprinnelig har det sett slik ut:

Ventilatorgitterne oppunder taket og maskinromsvinduene er gjenkjennelige også på ditt lok, men ellers minner det er om en forminsket utgave av TsjS8, til tross for at det faktisk er ca. 20 år eldre.

Flere TsjS-lok her.


Gå op Sider:[1]
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak