Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IR4 togsæt - diesel lugt ved/efter nedbremsning/ved stilstand på perronen
Gå ned Sider:[1] 2
Synes at IR4 togene tit lugter af diesel eller lign. når de holder ved perronen, eller efter nedbremsning ved stop, når man stiger ud af dem eller stiger ombord.

Nogen som har oplevet det samme, og som evt. ved, hvorfor El-tog som disse overhovedet har denne diesel agtige lugt?

De andre El-tog, EB Vectron, S-tog, letbanerne, og Øresundstogene er helt lugtfri til sammenligning.

Citat fra: Ncard00 Dato 18/05-24, 20:11Synes at IR4 togene tit lugter af diesel eller lign. når de holder ved perronen, eller efter nedbremsning ved stop, når man stiger ud af dem eller stiger ombord.

Nogen som har oplevet det samme, og som evt. ved, hvorfor El-tog som disse overhovedet har denne diesel agtige lugt?

De andre El-tog, EB Vectron, S-tog, letbanerne, og Øresundstogene er helt lugtfri til sammenligning.

Et bud kunne være, at de kører sammenkoblet med IC3 ofte og suger dieselosen fra IC3'erne ind med den friske luft.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Diesel og diesel....mon ikke det mere er varme bremser? Eller rettere: sammensætningen af den brugte bremseklods, som afgiver lidt lugt?



Et bud kunne være, at de kører sammenkoblet med IC3 ofte og suger dieselosen fra IC3'erne ind med den friske luft.
[/quote]

Kunne det være, bare ikke i mit tilfælde, hvor det kun har været IR4, enten er enkelt eller 2 togsæt koblet sammen.

Citat fra: peter christensen Dato 18/05-24, 22:52Diesel og diesel....mon ikke det mere er varme bremser? Eller rettere: sammensætningen af den brugte bremseklods, som afgiver lidt lugt?

Måske. Synes bare det lugter som mere end det. IR4 larmer også meget for et El-tog når det holder stille, som om der er en masse kraftig køling som køler toget af, men er vel bare fordi det er gammelt og mindre effektivt en de nyere tog og lokomotiver.

Har også skrevet til DSB vedr. lugten, og afventer svar.

Citat fra: Ncard00 Dato 19/05-24, 00:26
Citat fra: peter christensen Dato 18/05-24, 22:52Diesel og diesel....mon ikke det mere er varme bremser? Eller rettere: sammensætningen af den brugte bremseklods, som afgiver lidt lugt?

Måske. Synes bare det lugter som mere end det. IR4 larmer også meget for et El-tog når det holder stille, som om der er en masse kraftig køling som køler toget af, men er vel bare fordi det er gammelt og mindre effektivt en de nyere tog og lokomotiver.

Har også skrevet til DSB vedr. lugten, og afventer svar.

Vi vil meget gerne høre svaret fra DSB når det kommer :-)

Et lille surt opstød: Der er ikke noget materiel, der kaldes IR 4.
Du blander nok IC 4 ind i sagen (litra MG)
Ellers er der IC 3 (litra MF) og ER 4 (litra ER.)

Så før du klager, så find lige ud af, hvad det er du vil klage over.

Flemming J

Citat fra: Flemming Jakielski Dato 20/05-24, 10:32Et lille surt opstød: Der er ikke noget materiel, der kaldes IR 4.
Du blander nok IC 4 ind i sagen (litra MG)
Ellers er der IC 3 (litra MF) og ER 4 (litra ER.)

Så før du klager, så find lige ud af, hvad det er du vil klage over.

Flemming J

Der er ikke noget det hedder "ER 4". Ifølge DSB hedder det IR4 (Litra ER): https://www.dsb.dk/om-dsb/baredygtighed/virksomheden/tog-i-drift/

Citat fra: Ncard00 Dato 18/05-24, 20:11Synes at IR4 togene tit lugter af diesel eller lign. når de holder ved perronen, eller efter nedbremsning ved stop, når man stiger ud af dem eller stiger ombord.

Nogen som har oplevet det samme, og som evt. ved, hvorfor El-tog som disse overhovedet har denne diesel agtige lugt?

Lugter det af diesel (olieagtig) eller af dieselos (udstødning)? En IR4 har sandsynligvis noget transformaterolie der hjælper med at køle de elektriske komponenter ned. Men det burde man stadig ikke kunne lugte, medmindre der er en lækage.

Anders

IR4 togsæt - diesel lugt ved/efter nedbremsning/ved stilstand på perronen
Af thomastog. 20/05-24, 10:50.
Seneste redigering: 20/05-24, 10:52 af thomastog
Citat fra: Flemming Jakielski Dato 20/05-24, 10:32Et lille surt opstød: Der er ikke noget materiel, der kaldes IR 4.
..

Du får godt nok travlt, hvis du skal få virkeligheden til at passe med din/denne påstand..

Her er to første eksempler..

https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=6
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/nyt-udseende-til-ic3-og-ir4/
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

DSB har jo udvandet deres betegnelser på materiellet. Kan måske give anledning til smådiskussion. Men at påstå her i forum, at et IR 4 (som vi en enige om er ELEKTRISK) kan lugte af diesel.... Der skal vi vi vel stoppe engang.

Jeg kan godt selv regne ud, at det der tænkes på er litra MG aka IC 4. Så når denne slags indlæg skal skrives, så brug dog litra benævnelserne.

Flemming J

Citat fra: thomastog Dato 20/05-24, 10:50
Citat fra: Flemming Jakielski Dato 20/05-24, 10:32Et lille surt opstød: Der er ikke noget materiel, der kaldes IR 4.
..

Du får godt nok travlt, hvis du skal få virkeligheden til at passe med din/denne påstand..

Her er to første eksempler..

https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=6

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/nyt-udseende-til-ic3-og-ir4/


Skal vi lade forsiden af betjeningsvejledningen være sidste eksempel ?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

IR4 togsæt - diesel lugt ved/efter nedbremsning/ved stilstand på perronen
Af thomastog. 20/05-24, 12:07.
Seneste redigering: 20/05-24, 12:13 af thomastog
Citat fra: Flemming Jakielski Dato 20/05-24, 12:00DSB har jo udvandet deres betegnelser på materiellet. ..

Producenten (Bombardier) af togsættet, kalder den IR4. Så jeg ved ikke hvad du mener med at DSB udvander betegnelsen, ved at kalde det IR4 ?

Strengt taget, hvis vi skal gå i de meget små sko, så er litra ER forreste og bagerste vogn i togsættets fire vogne. Så det er principielt forkert at kalde togsættet for litra ER, men det er det som det oftest omtales som, og meget få er i tvivl om hvad der menes.

Fra https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=6

  " Et togsæt består af 4 enheder: ER 20xx - FR 22xx - FR 23xx - ER 21xx "

Det kan være bremserne, der lugter.
Det har jeg oplevet,hvis der har været en lidt hård opbremsning.

Citat fra: Flemming Jakielski Dato 20/05-24, 12:00DSB har jo udvandet deres betegnelser på materiellet. Kan måske give anledning til smådiskussion. Men at påstå her i forum, at et IR 4 (som vi en enige om er ELEKTRISK) kan lugte af diesel.... Der skal vi vi vel stoppe engang.

Jeg kan godt selv regne ud, at det der tænkes på er litra MG aka IC 4. Så når denne slags indlæg skal skrives, så brug dog litra benævnelserne.

Flemming J
Bortset fra at trådstarter betegner dem som el-tog, så mon ikke det er IR4 der er tale om.
Det er nok derfor spørgsmålet er opstået: hvorfor et el-tog lugter af olie?
Jeg tror stadig mest på bremserne...

Gå op Sider:[1] 2

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak