Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Jernbaner i Stettin 2024
Jernbaner i Stettin 2024
Af Niels Munch. 18/05-24, 10:02.
Når en jernbanemand besøger Stettin, må man forvente, at det også handler om andet end sporvogne.

Så her kommer jernbanemanden:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Pomnik Kolejarza w Szczecinie

"Monumentet for jernbanemanden" ved hovedbanegården i Stettin, udført i 1964 af kunstneren Ryszard Chachulski. Monumentet står midt mellem forpladsen for Szczecin Główny (ud for det centrale adgangsparti) og færdselsåren langs Oders vestbred Krzysztofa Kolumba.

Den ret lange stationsbygning fremstår pænt renoveret:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Szczecin Główny, det centrale adgangsparti. Bemærk nyreguleret forplads samt ladestation for elektriske bybusser.

..... og ved den sydlige ende er et nyt adgangsparti med forbindelse til en perronbro:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Szczecin Główny, det sydlige adgangsparti. Reguleringen af forpladsen med nye bus- og sporvognsstoppesteder nærmer sig afslutning.

Fra en endnu sydligere perrronbro et overblik over forpladsen, hvor der endnu ikke er ophængt køretrådsanlæg:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Szczecin Główny med den nyregulerede forplads, blikretning nord, lidt af det sydlige adgangsparti ses t.v.

Jernbanebroen, som ses overspænde West Oder, er en drejebro, der har sin oprindelse i 1880, og som fører jernbanen fra nordøst ind på Szczecin Główny:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Jernbanebroen over Oder med 2 x NEWAG "Impuls" EMU som regionaltog.

Regionaltrafikken udføres af Polregio for Województwo Zachodniopomorskie, og der sås udelukkende "Impuls" EMU:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Szczecin Główny, Polregio "Impuls" EN63A-046 (NEWAG 2018).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sydenden af Szczecin Główny med Polregio "Impuls" EMU.

Fjerntrafikken bestrides af PKP InterCity:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
PKP-IC EU160-005 (NEWAG "Griffin" fra 2019) med IC på Szczecin Główny.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
PKP-IC EP07-1028 (H. Cegielski, Poznań 1987, 2008 fra EU07-487) med IC på Szczecin Główny.

Lokomotivet PKP EP07 er en polsk "klassiker", videreudviklet fra et britisk koncept, se f.eks.: http://www.locomotives.com.pl/Electric%20Locomotives/EU07.htm .

Som det ses, kører PKP-IC med lokomotivtrukne tog og nyrenoverede- og/eller nyleverede sidegangsvogne.

Resten af billederne, optaget af vor rejsende fotograf "OTS" i uge 18/2024, er overvejende "turistfotos" af katedraler etc., så vi holder - trods pinsen - her.

Bedste pinsehilsener, ikke mindst til "OTS"
Niels

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak