Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvogne i Stettin 2024
Sporvogne i Stettin 2024
Af Niels Munch. 15/05-24, 21:27.
I en fornem reportage "Sporvogne i Stettin 2023" gav Keld os et glimrende indtryk af den mangfoldighed af vogntyper, der trafikerer sporvejene i Stettin (Tramwaje Szczecińskie, TS).

Da vor trofaste InnoTrans- og TRAKO-fotograf "OTS" i uge 18/2024 aflagde Stettin et besøg, gik der vist sport i sporvognsjagten, hvilket dog ikke faldt svært; for selv om systemet virker "slidt", kommer der altid en sporvogn.

Vognene i nummerserien 531-542 er enkeltrettede højtgulvsvogne fra Konstal i Chorzów, moderniseret på eget værksted, og af typen 105Ng:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Konstal 105Ng vogntog med nr. 533 og 534 (begge fra 1991 og moderniseret 2015) på Plac Rodła.

Vognene i nummerserien 777-798 er også enkeltrettede Konstal højtgulvsvogne, bygget efter Alstoms indtræden i Konstal i en "mere moderne udgave". Typen kaldes 105N2k/2000:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Alstom-Konstal 105N2k/2000 vogntog med nr. 777 og 797 (begge fra 2001, mod. 2015) på al. Wyzwolenia.

Vognene i nummerserien 501-514 er også højtgulvs Konstal 105N-vogne, som man sendte til Modertrans i Poznań for en modernisering, der dog nærmede sig nybygning. De 2 første af typen Moderus-Alfa hedder HF09, resten HF10-AC:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Moderus-Alfa HF10-AC nr. 503 og 504 (begge fra 2011) på Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Vognene i nummerrækken 101-173 er ex-Berlin ledvogne af typen Tatra KT4Dt:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ex Berlin KT4Dt-ledvogne nr. 154 og 155 (fra 1986 hhv. 1987, til Stettin 2013) på Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Vognene i nummerrækken 201-254 er ex-Berlin Tatra-vogne af typen T6A2-M:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ex Berlin T6A2-M nr. 235 og 236 (begge fra 1988, til Stettin 2010) på al. Wyzwolenia.

100% lavtgulvsvognene "Swing" fra PESA i Bydgoszcz blev leveret i 2 serier: 801-806 benævnt 120Na og 807-828 benævnt 120Na/S2; i det ydre er disse 5-leddede, enkeltrettede vogne ens:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
PESA Swing 120Na/S2 nr. 808 (bygget 2013) på Potulicka.

Selv om Moderus-Beta vognene 601-602 og 603-604 tilhører nyeste type hos TS, er kun midterleddet med lavt gulv. Vognene, der kaldes MF15-AC hhv. MF 25-AC, er nybyggede fra Modertrans i Poznań, som har skelet voldsomt til de løsninger, man fandt til Moderus-Alfa:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Moderus-Beta MF 25-AC nr. 603 (fra 2018) på Marszałka Józefa Piłsudskiego.

En dobbeltrettet variant er også udviklet, Moderus Beta MF 29-AC BD, da man bl.a. vil undlade at anlægge sløjfer på nye endestationer. De tildeles numrene 621-626. Desværre intet foto.

Fælles for de nye Modertrans-vogne er, at de leveres i "byggesæt" og samles af sporvejenes eget værkstedspersonale.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
TS' ældste remiseanlæg Golęcin blev grundlagt i 1898. Paraden af driftsvogne er f.v. nr. 782, 502 (bagenden), 249, 531, 789 og 511.

Alle fotos optaget i løbet af uge 18/2024. Tak til OTS for ufortrødent paparazzo-arbejde!

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i Stettin 2024
Af Niels Munch. 17/05-24, 09:59.
Under besøget i Szczecin uge 18/2024 blev det tekniske museum også besøgt. Det er indrettet i/ved den tidligere Niemierzyn sporvognsremise:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Muzeum Techniki i Komunikacji, ul. Niemierzyńska 18A, 71-441 Szczecin (foto: OTS).

Som Keld skriver i sin reportage fra 2023, var der bl.a. udstillet mange automobiler. Heraf var en del fra den lokale fabrik STOEWER, der også fremstillede skrive- og symaskiner m.v. (og som 'forsvandt som reparation' til USSR efter 2VK):

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Et par STOEWER klassikere; noget for Michael D.? (Foto: OTS).

Sporveje var også repræsenteret, men vanskeligt fotograferbare, da de stod tæt. Nogle eksempler:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Arbejdsvogn "VII", ex 2-akslet motorvogn 133 (Dessau 1927), ombygget 1968 (foto: OTS).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
GT6 ledvogn nr. 919 (Duewag 1958, fra Düsseldorf 1996) og Konstal ledvogn 102Na nr. 606 (bygget 1971) (foto: OTS).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
2-akslet motorvogn nr. 144 (Nordwaggon 1925) (foto: OTS).

Til sidst en rettelse: Bi-motorvognen til ex-Berlin T6A2-M nr. 235 er ikke nr. 236 (der er skrottet), men nr. 238.

M.v.h.
Niels   

Gå op Sider:[1]
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak