Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Der er godt nok en negativ tilgang til disse problemer her i forumet. Det kommer selvfølgelig ikke af ingenting, men man får det jo til at lyde som om at det er en kæmpe katastrofe og at det nye signalsystem ikke virker. Selvom man ifølge Banedanmark selv har reduceret antallet af forsinkelser med 50% sammenlignet med det gamle signalsystem, og at Alstom har formået at reducere forsinkelser grundet det nye system med 80% siden det blev indført på stækningen over Køge Nord. Sagen her er bestemt ikke nogen solsikkehistorie, men så slemt er det altså heller ikke.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 22/05-24, 16:42Der er godt nok en negativ tilgang til disse problemer her i forumet. Det kommer selvfølgelig ikke af ingenting, men man får det jo til at lyde som om at det er en kæmpe katastrofe og at det nye signalsystem ikke virker. Selvom man ifølge Banedanmark selv har reduceret antallet af forsinkelser med 50% sammenlignet med det gamle signalsystem, og at Alstom har formået at reducere forsinkelser grundet det nye system med 80% siden det blev indført på stækningen over Køge Nord. Sagen her er bestemt ikke nogen solsikkehistorie, men så slemt er det altså heller ikke.
På Lille Syd stadig i bund i punktlighed i sammenligning med andre strækninger. Og de fleste forsinkelser skulle efter mine kilde og egne observationer pga. problemer med signalsystemet. Så resultatet ses endnu ikke.

Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/05-24, 08:36.
Seneste redigering: 23/05-24, 08:46 af Per Holm
Citat fra: Bengt Larsson Dato 22/05-24, 15:30Fortsatt gäller väl att sträckan Peberholm - Femern Bælt ska ha ERTMS hela vägen för tåg som ikke går over København H, när FemernBælt-tunneln är klar 2029? Så att dansk ATC ikke bli nödvändigt för godståg och nattåg.


For mig ser det ud til at det først er 2029 Ringsted bliver ERTMS og senest 2033 Vigerslev også kommer med.

Strkn. 11 Peberholmbanen skulle godt nok blive ERTMS fra om 3 år men uden Vigerslev (hvorpå København Syd er beliggende) med vil gennemkørende tog ikke kunne klare sig uden STM-ZUB123. Den kommende overhalings- og vendesporsstation mellem Kalvebod og Vigerslev bliver vel det vestligste der i første omgang vil kunne køres uden STM.

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Angående opdateringen kan jeg ikke lade være med at tænke på, at DSB måske også er ganske tilfredse med den nye plan, da IC5 er forsinket.
Da elektrificeringen Holbæk-Kalundborg først ibrugtages i 2027, og ERTMS samtidigt med dette, da kan IC4 befare strækningen Østerport-Kalundborg helt frem til da. Det var også tilfældet før opdateringen.

Dernæst kan man med den nye plan også med IC4 befare strækningen Københavns Lufthavn-Odense (og Middelfart hvis man vil) helt frem til og med 1. halvår 2026 (og så kan man jo lige skubbe den plan med et halvt års tid).

Tænker i hvert fald det afhjælper lidt af den materieludfordring DSB står i og kommer til at stå i.

Dernæst: Er der nogen der ved om de nye Talgo-vogne bliver indsat i indenrigstrafikken først for at afhjælpe netop materiel-situationen (kunne eksempelvis forestille mig at man kunne køre Esbjerg-Østerport med lange toge om morgenen og aftenen som man gør nu), eller er målet at 'udrangere' IC1-vognene hurtigst muligt?

Citat fra: Castrol Dato 23/05-24, 09:17Angående opdateringen kan jeg ikke lade være med at tænke på, at DSB måske også er ganske tilfredse med den nye plan, da IC5 er forsinket.
Da elektrificeringen Holbæk-Kalundborg først ibrugtages i 2027, og ERTMS samtidigt med dette, da kan IC4 befare strækningen Østerport-Kalundborg helt frem til da. Det var også tilfældet før opdateringen.

Dernæst kan man med den nye plan også med IC4 befare strækningen Københavns Lufthavn-Odense (og Middelfart hvis man vil) helt frem til og med 1. halvår 2026 (og så kan man jo lige skubbe den plan med et halvt års tid).

Tænker i hvert fald det afhjælper lidt af den materieludfordring DSB står i og kommer til at stå i.
Roskilde-Holbæk-Kalundborg får ETCS i 2024, både ifølge den tidligere og den nye plan.

Jf. linket her: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane så vil ERTMS først ibrugtages senere og senest i 2027, når der tændes for strømmen Holbæk-Kaludborg.

Citat fra: Castrol Dato 23/05-24, 09:17Dernæst: Er der nogen der ved om de nye Talgo-vogne bliver indsat i indenrigstrafikken først for at afhjælpe netop materiel-situationen (kunne eksempelvis forestille mig at man kunne køre Esbjerg-Østerport med lange toge om morgenen og aftenen som man gør nu), eller er målet at 'udrangere' IC1-vognene hurtigst muligt?

Det er vist meningen at indsætte Talgoerne i den nationale trafik, så man kan rette børnesygdomme og oplære personale. Det har tidligere været nævnt, at man vil bruge dem for IC-løb København-Fredericia men det var inden indsættelsen blev skudt til 2025

Citat fra: Gustav Hansen Dato 22/05-24, 16:42Der er godt nok en negativ tilgang til disse problemer her i forumet. Det kommer selvfølgelig ikke af ingenting, men man får det jo til at lyde som om at det er en kæmpe katastrofe og at det nye signalsystem ikke virker. Selvom man ifølge Banedanmark selv har reduceret antallet af forsinkelser med 50% sammenlignet med det gamle signalsystem, og at Alstom har formået at reducere forsinkelser grundet det nye system med 80% siden det blev indført på stækningen over Køge Nord. Sagen her er bestemt ikke nogen solsikkehistorie, men så slemt er det altså heller ikke.

Jeg tror også det er fordi, vi i flere årtier har oplevet den ene "skandale" efter den anden med jernbanen. IC4 er nok den mest synlige. Jeg kører selv på Lille Syd og oplever dagligt, som Steen også nævner, at systemet ikke fungerer særlig godt endnu. Der er kraftige opbremsninger midt i det hele og listen over forlængst nedlagte jernbaneoverskæringer. Efter så mange år forventer man jo, at tingene glider langt bedre.

Endelig er der forsinkelsen med reel konkurrence på jernbanen i Danmark. Jeg ser frem til, at man en dag kan vælge andet end DSB, når man skal med tog fra Aarhus til København, men det har også lange udsigter grundet manglende elektrificering og forsinkelsen med det nye signalsystem.

Så nej, måske ikke en katastrofe, men når man for få år siden forsinkede signalprojektet med 7 år med svadaen om, at nu havde man lavet en god og solid plan, der ville holde, så bliver man da negativ. At rejse med tog er andet end at komme fra A til B på et eller andet tidspunkt.

Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 24/05-24, 11:07.
Nu også omtalt i den internationale fagpresse:

Railway Gazette

Der er ikke noget vi ikke allerede ved, men.....

Citat fra: Per Holm Dato 23/05-24, 08:36
Citat fra: Bengt Larsson Dato 22/05-24, 15:30Fortsatt gäller väl att sträckan Peberholm - Femern Bælt ska ha ERTMS hela vägen för tåg som ikke går over København H, när FemernBælt-tunneln är klar 2029? Så att dansk ATC ikke bli nödvändigt för godståg och nattåg.


For mig ser det ud til at det først er 2029 Ringsted bliver ERTMS og senest 2033 Vigerslev også kommer med.

Strkn. 11 Peberholmbanen skulle godt nok blive ERTMS fra om 3 år men uden Vigerslev (hvorpå København Syd er beliggende) med vil gennemkørende tog ikke kunne klare sig uden STM-ZUB123. Den kommende overhalings- og vendesporsstation mellem Kalvebod og Vigerslev bliver vel det vestligste der i første omgang vil kunne køres uden STM.

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane

I betragtning af at nogle dele af Puttgarden-Lübeck stadig er under planlægning, kan tog måske alligevel ikke køre København-Puttgarden-Lübeck-Hamburg i 2033.
(beklager, dette bruger google translate)

Citat fra: Bengt Larsson Dato 29/05-24, 15:41I betragtning af at nogle dele af Puttgarden-Lübeck stadig er under planlægning, kan tog måske alligevel ikke køre København-Puttgarden-Lübeck-Hamburg i 2033.
(beklager, dette bruger google translate)

Det står da vist helt for din egen regning  ;)

Gå op Sider: 1 2 [3]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Strukton Rail Danmark A/S

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak