Citat fra: Gustav Hansen Dato 22/05-24, 16:42Der er godt nok en negativ tilgang til disse problemer her i forumet. Det kommer selvfølgelig ikke af ingenting, men man får det jo til at lyde som om at det er en kæmpe katastrofe og at det nye signalsystem ikke virker. Selvom man ifølge Banedanmark selv har reduceret antallet af forsinkelser med 50% sammenlignet med det gamle signalsystem, og at Alstom har formået at reducere forsinkelser grundet det nye system med 80% siden det blev indført på stækningen over Køge Nord. Sagen her er bestemt ikke nogen solsikkehistorie, men så slemt er det altså heller ikke.
Jeg tror også det er fordi, vi i flere årtier har oplevet den ene "skandale" efter den anden med jernbanen. IC4 er nok den mest synlige. Jeg kører selv på Lille Syd og oplever dagligt, som Steen også nævner, at systemet ikke fungerer særlig godt endnu. Der er kraftige opbremsninger midt i det hele og listen over forlængst nedlagte jernbaneoverskæringer. Efter så mange år forventer man jo, at tingene glider langt bedre.
Endelig er der forsinkelsen med reel konkurrence på jernbanen i Danmark. Jeg ser frem til, at man en dag kan vælge andet end DSB, når man skal med tog fra Aarhus til København, men det har også lange udsigter grundet manglende elektrificering og forsinkelsen med det nye signalsystem.
Så nej, måske ikke en katastrofe, men når man for få år siden forsinkede signalprojektet med 7 år med svadaen om, at nu havde man lavet en god og solid plan, der ville holde, så bliver man da negativ. At rejse med tog er andet end at komme fra A til B på et eller andet tidspunkt.