Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- En noget speciel stiunderføring
En noget speciel stiunderføring
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 14/05-22, 10:30.
I Aalborg bygges der uden for byen et supersygehus, og ad åre skal byens to eksisterende sygehuse (Sygehus Nord henholdsvis Sygehus Syd) flytte. For Sygehus Nords vedkommende skal det forladte areal og de forladte bygninger omdannes til et nyt byområde. Det vindende projekt er netop blevet offentliggjort og indeholder bl.a. en ny "stiunderføring" under jernbanen (se detaljer nedenfor).

Stiunderføringens nedstyrtningsrisikable udformning er næppe clearet med Banedanmark(!).

For historisk interesserede kan nævnes, at der det pågældende sted oprindeligt har været en overkørsel, der 17. marts 1921 blev erstattet af en stiunderføring, der kun holdt til vinteren 1937-1938, hvor den blev nedlagt i forbindelse med etablering af 2. spor mellem Aalborg station og jernbanebroen over Limfjorden.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Kilde: nordud.com


En noget speciel stiunderføring
Af andersj, Aalborg. 14/05-22, 12:01.
I første omgang er der tale om en visionsplan, men man har dog lidt travlt for planen er at denne underføring samt en underføring af Saxogade skal etableres i sommeren 2024 sammen med ombygningen af Aalborg banegård. Det er først nu at man har lagt sig fast på en underføring for gående, da der egentlig var lagt op til en bro. Men det ville blive for grimt og for pladskrævende med lange snoede ramper op til en bro over jernbanen.

Desuden så er udtrækssporet også forsvundet fra denne illustration og køreledningerne mangler også at blive vist. Jeg tænker også at Banedanmark forsat gerne vil have banen indhegnet.

Anders

Ja, armeret beton er nu engang et meget stærkt byggemateriale... men ikke desto mindre ser den bro mig noget tynd ud.

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak