Citat fra: Ncard00 Dato 21/05-24, 20:58Anmeldelse af det nye RENFE højhastighedstog Talgo tog i Spanien, hvor komforten er virkelig dårlig, kørselmæssigt, toget ryster, og toget er dårligt lydisoleret.
https://youtu.be/6iFfVpZwLJ4?si=VOkX_pKROQzQrxyX
Ved godt at DSB's Talgo vogne er vogne, og ikke togsæt, men som der bliver nævnt i videoen, så er Talgo "kendt" for at være rystende, larmende, og bumpende. Ved ikke hvad man skal lægge i det, at de er "kendt" for det, men kan alligevel ikke lade være med at tænke på, hvordan kørekomforten bliver i de nye DSB talgo vogne...?
Alle Talgo's produkter som benytter deres særlige hjulakselteknologi er sårbare overfor dette problem. De nye AVRIL-tog (S-106) som har kraftige rystelser er også bare en vognstamme, som er sat i sandwich mellem to lokomotiver.
Det er dog ikke alle Talgo's vogne der har lige store rysteproblemer - primært optræder problemet på de vogne, der kan skifte sporvidde, fordi disse har mindre affjedring. Litra EC vil derfor formentlig ikke ryste lige så meget som S-106. De har simpelthen plads til bedre affjedring, som ikke var muligt på S-106 fordi der også skulle være plads til den mekanisme der skifter sporbredde.
Det kan godt være at kørslen ikke bliver
helt lige så glat som i tog med traditionelle bogier, men jeg tror heller ikke der er nogen grund til at male fanden på væggen.