Elisabeth Braw skriver her at billig transport på Rhinen er vigtigt for at holde Tysklands industrielle hjerte i gang, men nu er det truet af lav vandstand i Rhienen. Øget brug af kul vil desuden lægge yderligere pres på. Hvis det er tilfældet, så forklarer det også hvorfor at Ruhr -> Rotterdam på Rhienen har gjort at der ikke er nær så meget brug for godstrafik i EU, som i USA.
https://foreignpolicy.com/2022/07/23/climate-rhine-river-transport-germany/Man bør selvfølgeligt gøre dem man kan for at rette klimaet og vandstanden i floden, men jeg tænker at en god mitigationsstrategi også vil være at arbejde for at flytte mere gods fra kanaltranport og over til jernbanen på særligt den strækning. Så bliver man mindre følsom overfor udsving i vandstanden i floderne.
https://en.wikipedia.org/wiki/BetuwerouteHollænderne og tyskerne byggede den her fragtrute mellem Ruhr og Rotterdam, men den er ikke helt fuldført på den tyske side. Man kan godt have tyskerne mistænkt for at gå et nationalt ærinde, nemlig at hvis flodtrafikken mindskes/gpdstrafikken øges, så skal stigningen i trafikken ikke gå over Rotterdam og ud, men over Hamborg.
Den trussel som det her kan udgøre mod den tyske økonomi, kan man håbe at det bruges til at udbygge godsjernbanen i Tyskland, men også i EU. Mens at der er sat mange penge af til passager-delen, så halter gods, selvom at EU har nogle gode målsætninger. Det er en skam at man ikke har reserveret nogle af pengene i hjælpepakkerne til jernbane gods infrastruktur og særligt den del som krydser grænser. National favorisering er en anden af de store issues som gods på bane i EU skal slås med.
I fremtiden så vil manglen på chauffører dog også skubbe på i den modsatte retning.