Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB ombygger IC4-tog og sparer knap 2000 ton CO2 om året
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: hummel_62 Dato 27/04-24, 08:48Nu er Co2 jo blevet et boos word.
Hvis man kikker hele kæden igennem er der sikkert noget Co2 et sted.

Mit brænde er co2 neutral
Men
Lastbilen der levere
Maskinen der flækker
Traktoren der er arbejder i skoven
Motorsaven der fælder. Osv


Det tager man faktisk højde for i klimaregnskaber. Eksempelvis vil en standard liter diesel (med en gennemsnitlig blanding af fossil- og biobrændsler) udlede cirka 2,5kg CO2e (CO2e er en betegnelser for at alle de forskellige drivhusgasser der udledes ved en proces omregnet til en tilsvarende mængde CO2). Ud over dette har produktionen af dieselbrændslet udledt ca. 0.6kg CO2e. De 2.5kg CO2e regnes i kategorien Scope 1, mens de 0,6kg CO2e er i Scope 3. Lastbilen, motorsaven osv. for dit brænde ligger under Scope 3.

Det giver dog ofte mening at se på hvordan hele kæden er skruet sammen. For elbusser der kører i DK vil der blive udledt en del fra produktionen af strømmen (som tæller under Scope 2), og en del fra købet af bussen som jo har udledt noget under produktionen (Scope 3). Den samlede udledning vil selvfølgeligt være væsentligt lavere end for en dieselbus.

At man så vælger at bruge et oliefyr til opvarmning er så selvfølgeligt ikke helt optimalt, men hvis man kigger på det samlede billede er det nok ikke så meget der udledes. Det meste af året er det jo ikke en vanvittig mængde varme der kræves (hvis det da ikke er det modsatte), og selv når man skal bruge varmen er det jo også væsentligt mindre der bruges til at varme bussen, i forhold til det der kræves for at drive den fremad. Normalt varmes bussen jo af spildvarmen fra motoren, og brændslet der skaber denne varme brændes jo altid når en dieselbus kører, uanset om der er behov eller ej. Så mon ikke at man, selv med oliefyret, har sparet i hvert fald 80% af olieforbruget væk ved at bruge en el frem for diesel.


Nu var det ikke for at anfægte noget/nogen.
Bare give udtryk for at jeg finder man tiltider er lidt frisk med Co2 neutral.

En bus som bruger el til fremdrift og olie til opvarmning. Er da bedre end en ren diesel. Men at kalde den co2 neutral. Så skulle den fjerne lige så meget som den producere. Det sker ikke.
Men vi er da på rette vej

Citat fra: hummel_62 Dato 27/04-24, 16:24En bus som bruger el til fremdrift og olie til opvarmning. Er da bedre end en ren diesel. Men at kalde den co2 neutral. Så skulle den fjerne lige så meget som den producere. Det sker ikke.
Men vi er da på rette vej
Der blandes vist nogen ting sammen. Et er CO2 og det er jo mere et globalt problem end et lokalt omkring dieselbussen (eller -bilen), men der udlkedes jo også kvælstofilter (NOx'er) og patikler bl.a. og der er det sådan at moderne dieæsekøretøjer har effektive partikkelfiltre og katalysatorer så udstødningen faktisk er renere end indsugningsluften på især partikler, men også nogen af de andre forblrændingsprodukter. CO2 fjernes ikke ved disse - det kan man ikke.

Det synes som om, at de sidste mange indlæg vidner om, at ingen har noteret, at i et meget tidligt indlæg citeres Movia for, at der anvendes "biodiesel, der er CO2-neutral".

Vh
-ivar

CO2 neutral, jovist. Men hvad med alle de andre affaldsstoffer fra forbrændingen? Tænker ikke at der er det store filter på det kinesiske oliefyr i Byd'erne...


Gå op Sider: 1 [2]
Indsend billeder
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak