Citat fra: hummel_62 Dato 27/04-24, 08:48Nu er Co2 jo blevet et boos word.
Hvis man kikker hele kæden igennem er der sikkert noget Co2 et sted.
Mit brænde er co2 neutral
Men
Lastbilen der levere
Maskinen der flækker
Traktoren der er arbejder i skoven
Motorsaven der fælder. Osv
Det tager man faktisk højde for i klimaregnskaber. Eksempelvis vil en standard liter diesel (med en gennemsnitlig blanding af fossil- og biobrændsler) udlede cirka 2,5kg CO2e (CO2e er en betegnelser for at alle de forskellige drivhusgasser der udledes ved en proces omregnet til en tilsvarende mængde CO2). Ud over dette har produktionen af dieselbrændslet udledt ca. 0.6kg CO2e. De 2.5kg CO2e regnes i kategorien Scope 1, mens de 0,6kg CO2e er i Scope 3. Lastbilen, motorsaven osv. for dit brænde ligger under Scope 3.
Det giver dog ofte mening at se på hvordan hele kæden er skruet sammen. For elbusser der kører i DK vil der blive udledt en del fra produktionen af strømmen (som tæller under Scope 2), og en del fra købet af bussen som jo har udledt noget under produktionen (Scope 3). Den samlede udledning vil selvfølgeligt være væsentligt lavere end for en dieselbus.
At man så vælger at bruge et oliefyr til opvarmning er så selvfølgeligt ikke helt optimalt, men hvis man kigger på det samlede billede er det nok ikke så meget der udledes. Det meste af året er det jo ikke en vanvittig mængde varme der kræves (hvis det da ikke er det modsatte), og selv når man skal bruge varmen er det jo også væsentligt mindre der bruges til at varme bussen, i forhold til det der kræves for at drive den fremad. Normalt varmes bussen jo af spildvarmen fra motoren, og brændslet der skaber denne varme brændes jo altid når en dieselbus kører, uanset om der er behov eller ej. Så mon ikke at man, selv med oliefyret, har sparet i hvert fald 80% af olieforbruget væk ved at bruge en el frem for diesel.