Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Opgradering af buslinje 4A i København til letbane
Gå ned Sider:[1] 2 3
Kan ikke finde noget som helst info om opgradering af buslinje 4A i København til letbane, eller BRT/+Way for den sags skyld, selvom linjen er danmarks næstmest travle buslinje, efter line 5C, men stadigvæk mere travl end både odense og århus letbane, samt aalborg plusbus, hver for sig selvfølgelig, set ud af antal årlige passagerer, og ud fra de seneste tal jeg har kunnet finde.

Er dette aldrig blevet undersøgt/diskueret? Fx har letbaner.dk heller ikke 4A på deres kort over mulige letbanelinjer i hovedstadsområdet.

Opgradering af buslinje 4A i København til letbane
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/04-24, 20:52.
Seneste redigering: 21/04-24, 20:59 af Per Holm
Forslagene til opgradering af 4A går alle ud på at lægge den ned under Fasanvejene som en genskabelse under terræn af tidl. sporvejslinje 20, dog denne gang fra København Syd st. til Bispebjerg Hospital.

Anlæget er forberedt ved anlæggelsen af et "fortsættelseskammer" på København Syd st. således at der herfra uden forstyrrelse af den eksisterende M4 kan udbores en fortsættelse  - så må tiden vise om denne, hvis det bliver til noget, bliver mod Hvidovre Hospital eller Bispebjerg Hospital.

Sidst jeg spurgte Metroens planlæggere var der dog ingen der kunne se nogen fornuftig økonomi i projektet. Der er jo i forvejen både en S-banelinje og en metrolinje sideløbende med den foreslåede linje.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Ncard00 Dato 21/04-24, 20:37Kan ikke finde noget som helst info om opgradering af buslinje 4A i København til letbane, eller BRT/+Way for den sags skyld, selvom linjen er danmarks næstmest travle buslinje, efter line 5C, men stadigvæk mere travl end både odense og århus letbane, samt aalborg plusbus, hver for sig selvfølgelig, set ud af antal årlige passagerer, og ud fra de seneste tal jeg har kunnet finde.

Er dette aldrig blevet undersøgt/diskueret? Fx har letbaner.dk heller ikke 4A på deres kort over mulige letbanelinjer i hovedstadsområdet.

Det eneste der har været på tale for korridoren er Fasanvejsmetroen som Frederiksberg kommune har foreslået som en forlængelse af M4 linjen. Men ligesom mange andre Metroprojekter er den i konflikt med andre projekter og der er tvivl om finansiering eller hvor høj prioritet denne linje vil være.

Citat fra: Per Holm Dato 21/04-24, 20:52Sidst jeg spurgte Metroens planlæggere var der dog ingen der kunne se nogen fornuftig økonomi i projektet. Der er jo i forvejen både en S-banelinje og en metrolinje sideløbende med den foreslåede linje.

Ved godt at der både er S-togs og metrolinje langs ruten, men taget i betragtning af, at der før corona i 2019 var over 9 millioner rejsende med denne linje, så er der tydeligvis et behov for opgradering her, sammenlignet med de kun ca. 4 millioner rejsende, som benyttede linje 300S, som hovedstadens letbane erstattter, i samme periode.

Selv en opgradering til C standarden/+Way, samt indsættelse af dobbeltledbusser, svarende til dem Aalborg plusbus kører med, og med den nuværende frekvens, ville være et markant løft, da jeg, som en der tit tager bussen fra Friheden station, bemærker at især folk med barnevogne ofte ikke kan komme med i busserne, hvilket længere busserm men især en letbane, ville hjælpe markant på.

4A kører tydeligvis steder hen, hvor man mennesker har brug/lyst til at komme hen, valby station, zoologisk have, forbindelse til 200S, fasanvej station, TEC frederiksberg, osv. hvilket gør at de tager 4A i stedet for tog og/eller metro, ligesom det er tilfældet med 5C, hvor problemerne er endnu større, så synes man bør kigge på den efterspørgsel som der er på 4A, og imødekomme den, inden man skaber ny efterspørgsel med hovedstadens letbane, som ikke, efter min mening, når sit mål om 13-14 millioner årlige passagerer, før billetpriserne falder markant.

Problemet er at et flertal i Københavns Borgerrepræsentation simpelthen ikke vil have letbaner, uanset hvor i kommunen det måtte være. I stedet vil man nu have metro til de næste store byggeprojekter i Nordhavnen og på Lynetteholmen. Det er selvfølgelig praktisk, at de får kollektiv trafik fra starten ligesom Ørestad, men det hjælper bare ikke de steder, hvor folk allerede bor og færdes.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Opgradering af buslinje 4A i København til letbane
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/04-24, 22:14.
Seneste redigering: 21/04-24, 22:20 af Per Holm
Torsdag var emnet under pkt. 5 oppe i Københavns Borgerrepræsentation og om linje 4A stod skrevet i bilaget:

Citat fra: Kortlægning af kapacitetsudnyttelse for busser i Københavns KommuneKapaciteten vurderes at være afstemt med den hø-
jere efterspørgsel i myldretiderne med 12 afgange i
timen og en fornuftig udnyttelse af kapaciteten i
dagtimerne med 8 afgange i timen. Desuden er ka-
paciteten nogenlunde ligeligt udnyttet i begge retninger i myldretiderne.

Det synes ikke umiddelbart som at Borgerrepræsentationen deler dit synspunkt vedr. 4A.

Jeg husker ikke lige om seneste udbud af linjen medfører at der frem over vil køre andre og længere bustyper.

Pkt. 5  Kortlægning af busoptimeringer

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

"Det synes ikke umiddelbart som at Borgerrepræsentationen deler dit synspunkt vedr. 4A.

Jeg husker ikke lige om seneste udbud af linjen medfører at der frem over vil køre andre og længere bustyper."

Nej, der kommer ikke længere busser ved næste udbud, blot elbusser, som man kan følge med i på hjemmesiden myldretid.dk

Og ville ikke undre mig, at dem som træffer disse beslutninger tager bilen alle steder hen, og aldrig benytter den offentlig transport selv, og derfor på ingen måde kan udtale sig om de reele forhold for passagererne på linje 4A.

Linjen sidder virkelig fast i trafikken i myldretiden, hvilket er ligmed forsinkelser, folk med barnevogne kan ofte ikke komme med, og folk står som sild i en tønde.


Citat fra: Leif Jørgensen Dato 21/04-24, 22:10Problemet er at et flertal i Københavns Borgerrepræsentation simpelthen ikke vil have letbaner, uanset hvor i kommunen det måtte være. I stedet vil man nu have metro til de næste store byggeprojekter i Nordhavnen og på Lynetteholmen. Det er selvfølgelig praktisk, at de får kollektiv trafik fra starten ligesom Ørestad, men det hjælper bare ikke de steder, hvor folk allerede bor og færdes.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Metro er blot en undskyldning for at lade bilerne fortsætte med at køre på vejene. Men realistisk set, så ville et fint kompromi være dobbeltled busser på alle S og A linjer, samt 5C, og opgradering til +Way på alle S, R, E, og A linjer. Vil langt hellere have dette, og supercykelstier, end en enkelt letbane og metro, da det kommer mange flere mennesker til gode, og tager markant kortere tid at anlægge, især hvis man arbejde 24/7/365 på vejarbejde og sporarbejde generelt, hvilket på lang sigt ville være en bedre investering, fordi man får gavn af opgraderingerne hurtigere.

+Way er stadig bare busser, og skal de have egen infrastruktur for at komme hurtigere gennem trafikken er arbejdet stort set ligeså omfattende som ved en letbane (bare spørg i Aalborg). Letbanen er til gengæld langt mere komfortabel og i modsætning til busserne kan den få flere til at bruge kollektiv trafik.

Metroforelskelsen i København og Frederiksberg handler ganske rigtigt om at man ikke forstyrrer biltrafikken. Sekundært kan man komme meget hurtigt frem hvis man er så heldig at skulle fra et sted i nærheden af en meteostation til et sted i nærheden af en metrostation. Der er der desværre bare ikke store chancer for da afstanden mellem Metroens stationer er langt større end ved Letbane eller bus.


Citat fra: mss Dato 21/04-24, 22:57+Way er stadig bare busser, og skal de have egen infrastruktur for at komme hurtigere gennem trafikken er arbejdet stort set ligeså omfattende som ved en letbane (bare spørg i Aalborg). Letbanen er til gengæld langt mere komfortabel og i modsætning til busserne kan den få flere til at bruge kollektiv trafik.

Metroforelskelsen i København og Frederiksberg handler ganske rigtigt om at man ikke forstyrrer biltrafikken. Sekundært kan man komme meget hurtigt frem hvis man er så heldig at skulle fra et sted i nærheden af en meteostation til et sted i nærheden af en metrostation. Der er der desværre bare ikke store chancer for da afstanden mellem Metroens stationer er langt større end ved Letbane eller bus.

Ja, men +Way er bedre end ingenting, og det kniber allerede fra kommunernes side med at finde penge til BRT på fx 200S, så hellere tage hvad man kan få, i stedet for at stå med armene over kors, indtil man får en letbane, er også det bedste for demokratiet og befolkningen, mange små projekter, i stedet for få store, som skaber mere debat, splittelse, frustration, og modstand, fordi der kommer dyre milliard budgetoverskridelser og årelange forsinkelser. Og jeg mener ikke man får det maksimale ud af en letbane, før infrastrukturen omkring den er klar, dvs. supercykelstier, de almindelige busser osv. i stedet for at bygge en letbane i et bilbaseret samfund som det danske.

Hvad kapaciteten angår, så er følgende væsentligt for 4A:

Frem til september 2019 kørte 4A fra Svanemøllen station til Nørrebro station, hvorefter den fulgte samme linjeføring som i dag frem til Valby, hvorefter den fortsatte over Sydhavn til hhv. Lergravsparken station eller Ørestad station.
Det var altså en anden linje tilbage i 2019 og Cityringen var endnu ikke åbnet. Passagertallet i 2022 var på lige under 7 mio. på den nuværende linje 4A.

Det er selvfølgelig mange passagerer, men det er også en lang rute som der næppe er nogle der kører fra ende til anden. Dvs. på en tur fra Buddinge til Friheden kan den samme plads måske være blevet brugt af 3-4 forskellige rejsende. Når ruten så ikke kører med ledbusser, så er det et tegn på at der i hvert fald ikke er kapacitetsproblemer.

Men fremkommelighed skal naturligvis ikke kun være for letbaner eller dobbeltledbusser, så det kan godt være et tema for 4A.

Anders

Citat fra: andersj Dato 22/04-24, 00:22Hvad kapaciteten angår, så er følgende væsentligt for 4A:

Frem til september 2019 kørte 4A fra Svanemøllen station til Nørrebro station, hvorefter den fulgte samme linjeføring som i dag frem til Valby, hvorefter den fortsatte over Sydhavn til hhv. Lergravsparken station eller Ørestad station.
Det var altså en anden linje tilbage i 2019 og Cityringen var endnu ikke åbnet. Passagertallet i 2022 var på lige under 7 mio. på den nuværende linje 4A.

Det er selvfølgelig mange passagerer, men det er også en lang rute som der næppe er nogle der kører fra ende til anden. Dvs. på en tur fra Buddinge til Friheden kan den samme plads måske være blevet brugt af 3-4 forskellige rejsende. Når ruten så ikke kører med ledbusser, så er det et tegn på at der i hvert fald ikke er kapacitetsproblemer.

Men fremkommelighed skal naturligvis ikke kun være for letbaner eller dobbeltledbusser, så det kan godt være et tema for 4A.

Har du selv prøvet at køre med 4A? Der er virkelig kapacitetsproblemer. Ikke altid, men det er slemt i myldretiden og når der ellers er proppet. Linjen skal køre med overskud, ikke lige akkurat have plads nok. Movia går glip af så mange kunder og billetindtægter ved at forsømme deres travleste buslinjer så meget som de gør fx her. Og ligesom det er tilfældet med togdriften, så betaler de store linjer for, at de små linjer fortsat kan holdes i live. Man ville slå mange fluer med et smæk ved at indsætte dobbeltledbusser på alle de store linjer, og det ville også give en helt anden synlighed og opnærksomhed til busserne, ligesom letbaner gør, i trafikken, ved at se de lange busser kører rundt, det viser at der bliver prioritet i den offentlige transport, og at man imødekommer den efterspørgsel der er.

Opgradering af buslinje 4A i København til letbane
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/04-24, 07:22.
Seneste redigering: 22/04-24, 07:26 af Per Holm
Citat fra: Ncard00 Dato 21/04-24, 22:44Linjen sidder virkelig fast i trafikken i myldretiden, hvilket er ligmed forsinkelser, folk med barnevogne kan ofte ikke komme med, og folk står som sild i en tønde.


Længere busser vil ikke få linjen til at sidde mindre fast i trafikken.

Her er der kun det råd at lade sit valg af rejserute fra adresse til adresse udfordre af Rejseplanen.dk. Nogle gange får man ruter som man aldrig selv var kommet i tanker om.

Fasanvejene er ikke lige til at udvide, men vest for forløber en "ringbane" og øst for en cityring. På begge kan toglængderne forøges. Jeg bor selv midt på Frederiksberg ved TEC og benytter kun 4A i sjældne undtagelsestilfælde. Metro- og S-bane er som regel hurtigere.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Bare bygge letbane. Danmark burde ikke være for hårdt til letbaneprojekter. Men fordi vi har bilregeringen vil bilen være kongen lige nu indtil vi får dette regeringen ud af folketinget.

Citat fra: mgameing123 Dato 22/04-24, 09:26Bare bygge letbane. Danmark burde ikke være for hårdt til letbaneprojekter. Men fordi vi har bilregeringen vil bilen være kongen lige nu indtil vi får dette regeringen ud af folketinget.

Ja, desværre. Eneste realistiske løsning tilbage er at vente til klimaforandringerne bliver så slemme, at det bedre kan betale sig at investere i at forebygge dem, i stedet for at reparere på klimaskaderne...

Gå op Sider:[1] 2 3

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak