Citat fra: Per Holm Dato 21/04-24, 20:52Sidst jeg spurgte Metroens planlæggere var der dog ingen der kunne se nogen fornuftig økonomi i projektet. Der er jo i forvejen både en S-banelinje og en metrolinje sideløbende med den foreslåede linje.
Ved godt at der både er S-togs og metrolinje langs ruten, men taget i betragtning af, at der før corona i 2019 var over 9 millioner rejsende med denne linje, så er der tydeligvis et behov for opgradering her, sammenlignet med de kun ca. 4 millioner rejsende, som benyttede linje 300S, som hovedstadens letbane erstattter, i samme periode.
Selv en opgradering til C standarden/+Way, samt indsættelse af dobbeltledbusser, svarende til dem Aalborg plusbus kører med, og med den nuværende frekvens, ville være et markant løft, da jeg, som en der tit tager bussen fra Friheden station, bemærker at især folk med barnevogne ofte ikke kan komme med i busserne, hvilket længere busserm men især en letbane, ville hjælpe markant på.
4A kører tydeligvis steder hen, hvor man mennesker har brug/lyst til at komme hen, valby station, zoologisk have, forbindelse til 200S, fasanvej station, TEC frederiksberg, osv. hvilket gør at de tager 4A i stedet for tog og/eller metro, ligesom det er tilfældet med 5C, hvor problemerne er endnu større, så synes man bør kigge på den efterspørgsel som der er på 4A, og imødekomme den, inden man skaber ny efterspørgsel med hovedstadens letbane, som ikke, efter min mening, når sit mål om 13-14 millioner årlige passagerer, før billetpriserne falder markant.