Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Snälltåget kører København-Stockholm fra 16. maj
Gå ned Sider:[1] 2
Fra 16. maj kører Snälltåget to gange dagligt mellem København og Stockholm, billetter starter på 299 SEK (191 DKK) for en enkelt. Morgenafgangen bliver fra Ørestad klokken ca. 7, da det er nattoget fra Berlin man skal rejse med. Eftermiddagsafgangen klokken ca. 16 vil køre fra Hovedbanegården.

I den anden retning er der afgang fra Stockholm ca. 9:30 til Hovedbanegården og ca. 16:30 til Berlin over Ørestad station.

Anders

Nu giver det mening at jeg lige så en af Snälltågets Vectroner med én passagervogn på København H. (Har foto men kan ikke lige finde ud af st oploade det her)

Snälltåget kører København-Stockholm fra 16. maj
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/04-24, 17:20.
Seneste redigering: 18/04-24, 17:23 af Per Holm
Citat fra: andersj Dato 18/04-24, 16:21... til Berlin over Ørestad station.

På Snälltågsk hedder stationen, helt i tidens stil: "København Ørestad".

Navnet passer egentlig meget godt sammen med (og i modsætning til) "Københavns Lufthavn" og "København Syd" så ingen vil gå forkert.  :D

Men gad vide om den nye rute vil få SJ til at trække sig. SJ har i forvejen udtrykt betænkeligheder ved at trafikere København.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Her var så et hurtigt billede af Snälltågets Vectron på København H - taget 16.06 i eftermiddag. Toget bestod af lokomotiv og én personvogn - antager at det var en præsentationstur (så ikke om det var en sidde- eller liggevogn)

Uddannelseskørsel?

JH

Det var et uddannelses tog.

Der køres tirsdag - søndag denne uge M-HG-M-HGL-M hver dag.

Det lyder fedt. Flere valgmuligheder til udlandet.

Citat fra: jacobchristensen Dato 18/04-24, 18:40Her var så et hurtigt billede af Snälltågets Vectron på København H - taget 16.06 i eftermiddag. Toget bestod af lokomotiv og én personvogn - antager at det var en præsentationstur (så ikke om det var en sidde- eller liggevogn)

Så hurtigt et billede at det ikke nåede at komme med i indlægget...

Eskild

Citat fra: Per Holm Dato 18/04-24, 17:20Men gad vide om den nye rute vil få SJ til at trække sig. SJ har i forvejen udtrykt betænkeligheder ved at trafikere København.

Taler du her om København H specifikt, eller København som helhed? SJ har jo jævnligt talt om at udvide kørslen til Danmark, med tog helt til Odense og Aarhus (når det bliver muligt), og lavede en testkørsel med X2-materiel helt til Padborg for et par år tilbage. Så ville det da virke underligt at stoppe kørslen til København for så at genoptage den, potentielt kun få år efter.

Snälltåget kører København-Stockholm fra 16. maj
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/04-24, 17:00.
Seneste redigering: 19/04-24, 17:05 af Per Holm
Citat fra: anho Dato 19/04-24, 16:10
Citat fra: Per Holm Dato 18/04-24, 17:20Men gad vide om den nye rute vil få SJ til at trække sig. SJ har i forvejen udtrykt betænkeligheder ved at trafikere København.

Taler du her om København H specifikt, eller København som helhed? ...


Jeg har ikke aktuel status men en hurtig søgning viser tiltag som dette som hverken vil være første, sidste eller eneste forsøg på at udlægge hindringer:

https://www.newsoresund.dk/sj-truer-med-at-nedlaegge-tog-til-koebenhavn-hvis-id-kontrolloven-vedtages-og-graensehindringsraadet-mangler-en-konsekvensanalyse/

Så vil SJ også slippe for at bøvle med STM-ZUB123  😀

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: esni Dato 19/04-24, 12:25
Citat fra: jacobchristensen Dato 18/04-24, 18:40Her var så et hurtigt billede af Snälltågets Vectron på København H - taget 16.06 i eftermiddag. Toget bestod af lokomotiv og én personvogn - antager at det var en præsentationstur (så ikke om det var en sidde- eller liggevogn)

Så hurtigt et billede at det ikke nåede at komme med i indlægget...

Faktisk prøvede jeg at oploade det to gange, men det fungerede åbenbart ikke fra en ipad, og så gad jeg ikke spilde mere tid på det. Men siden du insisterer, er her et link til Flickr

https://flic.kr/p/2pKYhZb

Citat fra: jacobchristensen Dato 19/04-24, 17:42Faktisk prøvede jeg at oploade det to gange, men det fungerede åbenbart ikke fra en ipad, og så gad jeg ikke spilde mere tid på det. Men siden du insisterer, er her et link til Flickr

https://flic.kr/p/2pKYhZb

Tak for kigget. Og de, der ikke orker at klikke på links (de findes faktisk), kan se billedet her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Snälltåget på København H 18.04.2024 (foto: Jacob Christensen).

M.v.h.
Niels

Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 08:03Det lyder fedt. Flere valgmuligheder til udlandet.

Hej
Ro på, det er ikke lige frem et luksus produkt som tilbydes. Det er på højde med fjernbusser. Man har ondt i bagdelen, inden man når halvvejs.
Hilsner Keld

Citat fra: D 826 Dato 22/04-24, 14:07
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 08:03Det lyder fedt. Flere valgmuligheder til udlandet.

Hej
Ro på, det er ikke lige frem et luksus produkt som tilbydes. Det er på højde med fjernbusser. Man har ondt i bagdelen, inden man når halvvejs.
Hilsner Keld

Man sidder faktisk meget godt i Snälltåget. Ville ikke kalde det et produkt på højde med fjernbusser, men en tand bedre. Rigtig fine sæder faktisk.

Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm
Følg min arbejdsdag som lokomotivfører: https://www.instagram.com/kennystog/?hl=da

Citat fra: D 826 Dato 22/04-24, 14:07
Citat fra: mgameing123 Dato 19/04-24, 08:03Det lyder fedt. Flere valgmuligheder til udlandet.

Hej
Ro på, det er ikke lige frem et luksus produkt som tilbydes. Det er på højde med fjernbusser. Man har ondt i bagdelen, inden man når halvvejs.
Hilsner Keld
I det mindste har vi fået konkurrence til DSB :)

Gå op Sider:[1] 2
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak