Citat fra: mpp Dato 30/04-24, 20:52Der er meget "der kommer en god løsning i morgen"-energi i de her alternative ideer til timemodellen. Timemodellen har været kendt i 10-15 år og man har fået lavet nogle undersøgelser, hvor man har identificeret de bedste steder at opnå de ønskede tidsbesparelser. Man har derefter besluttet projekterne i togfonden, regnet projekterne igennem igen, droppet Billundbanen pga dårlig samfundsøkonomi og nu nøler man så med at få finansieret og besluttet de to nye baner i Østjylland med et håb om, at der findes et hidtil ikke undersøgt og ukontroversiel linjeføring, der kan vælges.
Det er useriøst og der er egentligt ikke brug for en ny syltekrukke. Det ville være bedre og lettere hvis socialdemokraterne bare meldte ud, at de egentligt ikke mener det med tog så alvorligt end det nuværende fedtspilleri.
Tiden er heldigvis med jernbanen og mellem Fehmarn, Vestfyn, elektrificering, nye tog og open access-operatører er der da heldigvis momentum mod en bedre jernbane selv uden timemodellen. Så må man bare håbe, at der efter et valg vil være flere, der har mod på mere jernbane og at investeringer i jernbanen kan blive en større vindersag, end det er nu.
Men det har S meldt ud. Når du fokuserer på den 15 år gamle timemodel, så er der ikke noget fedtspilleri. Den er væk og bliver ikke til noget. Det følger alene af, at vejle fjord er endeligt droppet.
Andre togfondprojekter skal vurderes enkeltvis, præcis som alle andre projekter, dog med den fordel, at de allerede er analyseret, og at der i princippet er reserveret midler til dem.
Samtidig foregår der så andre ting, som Galten og lillebælt, der kan spille ind på en evt ny timeplan, når man kommer meget tæt på. Det giver ikke mening at fokusere på den gamle plan. Enten kommer der en ny plan eller slet ingen.
Så vidt jeg ved er status for nuværende:
- Vestfyn gennemføres
- Vejle fjord er endeligt og med bred opbakning droppet
- Lillebælt undersøges i mange varianter. Resultater kommer i 2025.
- Hovedgaard er udskudt til vurdering på et senere tidspunkt.
Jeg forstår derfor ikke det fortsatte fokus på vejle fjord. Hovedgaard står klart bedre. Den er billigere, har en bedre økonomi, har mere lokal opbakning og kan måske næste år vise sig afgørende ift en timeplan.