Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 13:29Citat fra: Niels Munch Dato 24/04-24, 11:42Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.
..... og engelske tilstande?
M.v.h.
Niels
Ja det er engelske tilstande. DSB skal køre hele dags ruterne og Open Access kan kom og konkurrere med billigere tog med knap så mange afgange om dagen.
Til gengæld har open access vist sig at det oftest ikke kommer på kompromis med den offentlige service. I Italien f.eks. har konkurrencen mellem Trenitalia og Italo gjort at der faktisk er en stigning, både for jernbanens passagertal som helhed, men også for Trenitalia der er det statslige selskab. Konkurrencen skaber altså et øget segment frem for at presse det eksisterende og har fået folk der ikke rejse før eller tog fly/bus/bil til at tage toget med enten det ene eller det andet selskab. Såvidt jeg kan se er det også lignende tilfælde i Sverige på både Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö/København ruterne hvor SJ konkurrerer mod henholdsvis MTRX og Snälltåget på hver rute. Man kunne også nævne Spanien og RENFE vs Ouigo vs Iryo, eller Tjekkiet med CD vs RegioJet vs Leo Express.
Open access drift findes også i England foresten men ikke i det aller største omfang. Der er nogle få selskaber, Grand Central, LUMO, og Hull trains, og alle 3 kører i et relativt begrænset omfang. Men alle andre derovre er franchise kontrakter.
Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.