Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hovedgård - Hasselager. Bliver det overhovedet til noget?
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 5
Med døden af Vejlefjordbanen og mange andre jernbaneprojekter. Har man bare tænkt at skrotte Hovedgård - Hasselager muligvis til at bruge pengene til at udvide E45 yderliger. Fordi vi har tydeligvis en bilregering.

Det er ikke et dårligt bud og så må vi jo bare håbe vi får en regering med lidt større visioner næste gang.

Hovedgård - Hasselager. Bliver det overhovedet til noget?
Af vollensir. 18/04-24, 00:43.
Seneste redigering: 18/04-24, 00:45 af vollensir
Så længe vi har så mange politiker og store del af befolkningen der stadig går ind for en udlicitering af jernbanerne i Danmark. Får vi aldrig en ordentlig jernbane drift m.m.

Vi er simpelthen et for lille land til at have så mange forskellige operatører på de danske skinner. Det går jo ikke specielt godt for Arriva/GoCollective, stort set dagligt aflysninger, nedformeret tog, manglende personale, slidte togsæt, manglende reservedele m.m.

Midtjyske jernbaner har også haft deres udfordringer, dårlige køreplaner, manglende personale, forskellige billet systemer i forhold til DSB og Arriva.

Nordjyske jernbaner var også ude i aflysninger på et tidspunkt på grund af manglende personale m.m.

Man får ikke flere passager til at bruge jernbanen så længe det kører på den måde.

Der skal være flere direkte forbindelser, så få skift som muligt. Ordentlige og behagelige tog, togpersonale ombord, billigere togbilletter og togene kører til tiden.

Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.

Citat fra: GHolm Dato 18/04-24, 06:17Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
Jeg tror Kattegatforbindelse vil først blive bygget langt ud i fremtiden. Hovedgård til Hasselager er nødvendig hvis man vil have flere regionaltog og godstog. Skanderborg Kommune heldigvis ikke klager om at de mister lyntogbetjening. Vejle har en idé at de vil miste lyntog men chancen for det er meget lav fordi der er MANGE der venter på Vejle's perron for en lyntog.

Citat fra: mgameing123 Dato 18/04-24, 08:14
Citat fra: GHolm Dato 18/04-24, 06:17Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
Jeg tror Kattegatforbindelse vil først blive bygget langt ud i fremtiden. Hovedgård til Hasselager er nødvendig hvis man vil have flere regionaltog og godstog. Skanderborg Kommune heldigvis ikke klager om at de mister lyntogbetjening. Vejle har en idé at de vil miste lyntog men chancen for det er meget lav fordi der er MANGE der venter på Vejle's perron for en lyntog.

ICL+ standser allerede i dag ikke i Vejle og det har Vejle slet ikke opdaget. Det har aldrig været på tale at de almindelige lyntog ikke længere skulle betjene Vejle.

Anders

Citat fra: andersj Dato 18/04-24, 11:09
Citat fra: mgameing123 Dato 18/04-24, 08:14
Citat fra: GHolm Dato 18/04-24, 06:17Det virker usandsynligt, men man kan måske være heldig at SF og Enhedslisten insistere på det som et forhandlingspunkt. Hvis der kommer en ny jernbaneforbindelse over elelr under lillebælt, som man jo er i de tidlige stadiger af at undersøge, kan det jo være at timeplanen kan blive til noget alligevel, selvom banen over Vejle fjord er blevet droppet.
Jeg tror dog ikke det bliver til noget. For hvis man bruger milliarder på at lave højhastighedsbaner mellem Aarhus og Lillebælt, så bliver det meget sværere at retfærdiggøre en Kattagatforbindelse.
Jeg tror Kattegatforbindelse vil først blive bygget langt ud i fremtiden. Hovedgård til Hasselager er nødvendig hvis man vil have flere regionaltog og godstog. Skanderborg Kommune heldigvis ikke klager om at de mister lyntogbetjening. Vejle har en idé at de vil miste lyntog men chancen for det er meget lav fordi der er MANGE der venter på Vejle's perron for en lyntog.

ICL+ standser allerede i dag ikke i Vejle og det har Vejle slet ikke opdaget. Det har aldrig været på tale at de almindelige lyntog ikke længere skulle betjene Vejle.
Jeg tænker det er fordi Vejle tror de er Jylland's vigtigste by. Hvad jeg synes er problematisk er at Timeplanen inkludere slet ikke Fredericia på trods af det er Jylland's vigtigste knudepunkt på jernbanen.

Citat fra: mgameing123 Dato 18/04-24, 11:40Hvad jeg synes er problematisk er at Timeplanen inkludere slet ikke Fredericia på trods af det er Jylland's vigtigste knudepunkt på jernbanen.

Timemodellen inkluderer skam Fredericia, der får lyntogsforbindelse til/fra øst (Odense og København) og til/fra nord (Vejle, Horsens og Aarhus) hver time. Det er i øvrigt den samme lyntogsforbindelse, som man i Vejle vælger ikke at forholde sig til.

M.v.h.
Thomas

Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.

Og hvad angår Vejle Fjord, så nævnte den nuværende regering blot at der ikke længere er et parlamentarisk flertal for den. Dette skyldes formentlig at Venstre gerne vil aflyse den helt, og Socialdemokratiet gerne vil have den bygget - så man noterer bare at den ikke bliver til noget med det nuværende folketing. Et kompromis der ikke stiller nogen af parterne tilfredse.

Citat fra: steenth Dato 18/04-24, 21:25Der er ikke taget nogen beslutning om droppe Hovedgård - Hasselager. Det er et togfondsprojekt, så det er svært at overbevise forligskredsen, at det skal bruges til andet formål. Det er udskudt til at nyt signalsystem, elektrificering og ombygning af Aarhus H er gjort færdig. Og sidste melding, som jeg kan se, så bliver det først efter 2030, at man beslutte at sætte det igang. Det er kun Vejle Fjord at projektet aktiv er blevet stoppet.
Det bedste måde at overbevis dem at vi har brug for Hovedgård - Hasselager er ved at sige at dette bane vil indsæt mere kapacitet på den Østjysk Længdebane som løber tør for diagrammer. Hovedgård - Hasselager vil kunne blive brugt til at overhale tog der skal via Skanderborg.

Eller for potentielt at tillade flere regionaltog for pendlere ind til Aarhus. Aarhus har markant værre regionaltogsforbindelser end København og det kunne gavne af frekvente regionaltog hvert 15-20 minut mellem f.eks. Aarhus og Horsens via Skanderborg. Det kunne især også tillade åbninger af nye stationer på den gamle linje der ville være til gavn for en lang række lokalsamfund og være mere attraktivt for en lang række borgere. Især givet at det for mange kun er attraktivt pt i bil med trafikpropper på E45.

Jeg ved at perspektivet for regionaltrafikken var en vigtig brik i spillet ved både Ringstedbanen og den Vest fynske bane. Hasselagerbanen har uden tvivl også de samme kvaliteter, endda i et endnu større omfang i mine øjne, selvom det ikke bliver nævnt så ofte i debatten.

Citat fra: vollensir Dato 18/04-24, 00:43Så længe vi har så mange politiker og store del af befolkningen der stadig går ind for en udlicitering af jernbanerne i Danmark. Får vi aldrig en ordentlig jernbane drift m.m.

Vi er simpelthen et for lille land til at have så mange forskellige operatører på de danske skinner. Det går jo ikke specielt godt for Arriva/GoCollective, stort set dagligt aflysninger, nedformeret tog, manglende personale, slidte togsæt, manglende reservedele m.m.

Midtjyske jernbaner har også haft deres udfordringer, dårlige køreplaner, manglende personale, forskellige billet systemer i forhold til DSB og Arriva.

Nordjyske jernbaner var også ude i aflysninger på et tidspunkt på grund af manglende personale m.m.

Man får ikke flere passager til at bruge jernbanen så længe det kører på den måde.

Der skal være flere direkte forbindelser, så få skift som muligt. Ordentlige og behagelige tog, togpersonale ombord, billigere togbilletter og togene kører til tiden.
Citat fra: vollensir Dato 18/04-24, 00:43Så længe vi har så mange politiker og store del af befolkningen der stadig går ind for en udlicitering af jernbanerne i Danmark. Får vi aldrig en ordentlig jernbane drift m.m.

Vi er simpelthen et for lille land til at have så mange forskellige operatører på de danske skinner. Det går jo ikke specielt godt for Arriva/GoCollective, stort set dagligt aflysninger, nedformeret tog, manglende personale, slidte togsæt, manglende reservedele m.m.

Midtjyske jernbaner har også haft deres udfordringer, dårlige køreplaner, manglende personale, forskellige billet systemer i forhold til DSB og Arriva.

Nordjyske jernbaner var også ude i aflysninger på et tidspunkt på grund af manglende personale m.m.

Man får ikke flere passager til at bruge jernbanen så længe det kører på den måde.

Der skal være flere direkte forbindelser, så få skift som muligt. Ordentlige og behagelige tog, togpersonale ombord, billigere togbilletter og togene kører til tiden.

DSB Har også aflysninger og ned formeret tog

Citat fra: Lyntoget Dato 20/04-24, 00:53
Citat fra: vollensir Dato 18/04-24, 00:43Så længe vi har så mange politiker og store del af befolkningen der stadig går ind for en udlicitering af jernbanerne i Danmark. Får vi aldrig en ordentlig jernbane drift m.m.

Vi er simpelthen et for lille land til at have så mange forskellige operatører på de danske skinner. Det går jo ikke specielt godt for Arriva/GoCollective, stort set dagligt aflysninger, nedformeret tog, manglende personale, slidte togsæt, manglende reservedele m.m.

Midtjyske jernbaner har også haft deres udfordringer, dårlige køreplaner, manglende personale, forskellige billet systemer i forhold til DSB og Arriva.

Nordjyske jernbaner var også ude i aflysninger på et tidspunkt på grund af manglende personale m.m.

Man får ikke flere passager til at bruge jernbanen så længe det kører på den måde.

Der skal være flere direkte forbindelser, så få skift som muligt. Ordentlige og behagelige tog, togpersonale ombord, billigere togbilletter og togene kører til tiden.
Citat fra: vollensir Dato 18/04-24, 00:43Så længe vi har så mange politiker og store del af befolkningen der stadig går ind for en udlicitering af jernbanerne i Danmark. Får vi aldrig en ordentlig jernbane drift m.m.

Vi er simpelthen et for lille land til at have så mange forskellige operatører på de danske skinner. Det går jo ikke specielt godt for Arriva/GoCollective, stort set dagligt aflysninger, nedformeret tog, manglende personale, slidte togsæt, manglende reservedele m.m.

Midtjyske jernbaner har også haft deres udfordringer, dårlige køreplaner, manglende personale, forskellige billet systemer i forhold til DSB og Arriva.

Nordjyske jernbaner var også ude i aflysninger på et tidspunkt på grund af manglende personale m.m.

Man får ikke flere passager til at bruge jernbanen så længe det kører på den måde.

Der skal være flere direkte forbindelser, så få skift som muligt. Ordentlige og behagelige tog, togpersonale ombord, billigere togbilletter og togene kører til tiden.

DSB Har også aflysninger og ned formeret tog
Men til gengæld at have DSB styre det hele giver os kun 1 trafikselskab som vi får information fra. Privatisering er det værste man kan gøre til en jernbane. Jeg har boet i storbritannien og deres priser virkelig får dig til at savne DSB og dansk offentlig transport.

Jeg elsker at folk hader DSB. Som om Arriva har givet en god nok service. Samtlige lokalbaner og DSB yder bedre.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 5
HP MS 31

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak